Linjärrörelse

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Knoen
Inlägg: 103
Blev medlem: 11 oktober 2006, 08:50:57
Ort: Örebro

Linjärrörelse

Inlägg av Knoen »

Om jag ska göra en linjärrörelse vilket är då det absolut billigaste sättet att göra det på?

Följande gäller:

Längd 300-450mm (slaglängd)
Hastighet 1-2 sek
Kraft: 10-15kg (inte lyftkraft utan maskinen ska skjuta materialet framför sig)

Jag har tittat på kulskruvar men de var väldigt dyra priset jag fick var runt 2k för en kulskruv, kulmutter och två ändlager.

Har även tittat på linjärenheter och de var ändå dyrare.

Några förslag? :)
H.O
Inlägg: 5717
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Kuggrem med tillhörande hjul. Kuggstång & kugghjul. En tunn stålvajer upplindad som på skalan på en gammal radio. Trapetsgängad stång istället för kulskruv men det kan bli problem med hastigheten där... Det finns även andra typer av ledarskruvar som har hög stigning men jag undrar om du kommer så speciellt långt under 2000:-

Sen kanske du skulle kunna änvända kullagrade expansionsbeslag som "linjärlager" eller göra något eget med slipade axlar eller rör och kullager. Det hänger ju rätt mycket på vilket förhållande du kan tänka dig mellan pris/prestanda och hur mycket egen tid du vill lägga ner.

Sen beror det ju på hur tänkt driva det hela och hur nogrann positionering du behöver. Eller ska du bara köra från ena ändläget till det andra?Stegmotor eller servo?

/H.O
Knoen
Inlägg: 103
Blev medlem: 11 oktober 2006, 08:50:57
Ort: Örebro

Inlägg av Knoen »

Japp, det är inga avancerade rörelser, fram och tillbaka. Aldrig något annat än så.

Just nu har jag en stegmotor liggandes så det blir väl den. Denna del är tänkt att vara en del i ett lagersystem. Skokartonger. Jag har haft en tråd angående detta tidigare. Men den urpsrungliga idén blev på tok för dyr. Tanken här är att ha "dumma" behåller som spottar ut kartonger på begäran. Men jag har svårt att hitta ett bra sätt att få behållaren att spotta ut kartongen på.

Kan lägga ner rätt mycket egen tid. Men problemet är att jag inte är något snille på konstruktion :)
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Inlägg av Noxin »

En luftcylinder + en ventil känns som ett givet val.
Knoen
Inlägg: 103
Blev medlem: 11 oktober 2006, 08:50:57
Ort: Örebro

Inlägg av Knoen »

noxin-> hur är det med bullernivåer på sånt? Samt hur mycket utrymme tar de?

Har du någon länk? :)
H.O
Inlägg: 5717
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

En luftcylinder är ju alldeles utmärkt förslag till det!

Kolla Festo, SMC ochBosch-Rexroth bland andra. Ibland dyker det upp grejet på Blocket eller Tradera men man får ha lite flyt om det ska passa precis till det man tänkt.

Kompressorn bullrar ju såklart en (hel) del annars pyser det mest ;-) men sätter man ljuddämpare på avluftninganslutningarna så är det nog inte så farligt.
Khaki
Inlägg: 268
Blev medlem: 12 januari 2007, 01:04:13
Ort: Mölndal

Inlägg av Khaki »

Antingen kan man ha EN smart dyr konstruktion som far runt i ditt lager och plockar ut kartonger ur facken, eller så kan man ha en enkel billig konstruktion i varje fack som spottar ut kartonger.

Ett litet transportband i varje hyllfack är väl en enkel och billig konstruktion. Transportbandet kan du göra själv av en bit pressenning eller vaxduk eller nåt. Rullarna kan vara vanliga rörbitar med kullager i ändarna. En stegmotor matar fram bandet en skokartongslängd. Då kan du dessutom ha flera kartonger i varje fack. Det är dessutom lätt att styra från en dator.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Knoen: en liten fundering här, jag vet ju att du hade en tråd tidigare för att kunna sköta ditt skolager lite mer automatiskt...

Fråga: Måste det absolut vara en lösning där vald skolåda matas ut, eller räcker det att du hittar rätt låda?

Jag tänkte annars på den tråd som vi haft angående komponentlager, lite grann samma problem (hålla reda på var prylar finns). Där fanns bland annat en idé (har jag för mig) om att peka på rätt låda med en laserpekare som man styr via datorn med små modellservon, på detta vis slipper du helt ifrån den dyra mekaniken vid vaje kartong och sätter istället en laserpekare på lämpligt ställe som visar vilken skokartong man ska ta (man får då ta lådan manuellt i hyllan).

/PeterH
Knoen
Inlägg: 103
Blev medlem: 11 oktober 2006, 08:50:57
Ort: Örebro

Inlägg av Knoen »

PeterH: Att hitta sakerna är inte ett stort problem. Det är tillräckligt få artiklar för att man ska kunna hålla det i huvudet men det är ganska skrymmande så det tar lång tid att springa runt o hämta.

Khaki->Tanken är att ha kartoner i ett rörliknande system. Där står det en artikel i varje "rör", när en artikel ska plockas så spottar maskinen ut en kartong ur rätt rör och sedan transporteras det till operatören.

Ett system som verkar likna detta (till vissa delar) kan ses här http://www.sweclockers.com/recension/?id=6008 scrolla ner en bit och klicka på filmen.

Det var ju lite intressant lösning med ett rullband. Frågan är hur man ska få bra friktion mellan kartong och band. Om man har säg, 20-30 kartonger så kommer ju trycket på kartonen längst ner vara ca 20-25kg. Då måste friktionen vara rätt bra för att den ska komma ut rätt.

H.O-> Vad är det för priser på såna prylar? har du något hum?
H.O
Inlägg: 5717
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Nja, ett hum har jag men inte så mycket mer. Som ett exempel så har ELFA en 20mm cylinder, 160mm slag, den kostar 600:- + moms. Den är ju lite kort till din applikation men sen är ju inte ELFA direkt billiga heller. Så det kanske jämnar ut sig. Det bästa är nog att ringa typ FESTO, förklara vad du ska ha den till och att du vill komma billigt undan.

Sen finns ju Blocket, här till exempel verkar vara nått som kanske passar. Det beror ju på om du ska 1, 10 eller 100st.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

... slang pris bud måste bli av med det ring ...

Har han snuten i hälarna? :lol:
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Knoen: här är en lösning som både håller fast och matar fram lådor...

Tanken är alltså att rullband (blå på bild) håller fast nedersta lådan/lådorna i varje stapel/rör. När sedan en låda väljs så snurrar banden ner en låda och håller automatiskt i nästa som kommer ner. Under alla "rör" går ett gemensamt band fram till operatören. Rören fylls på uppifrån.

/PeterH

Bild
Khaki
Inlägg: 268
Blev medlem: 12 januari 2007, 01:04:13
Ort: Mölndal

Inlägg av Khaki »

20-30 kartonger á i runda slängar 20cm höjd ger 4-6 meters höjd på röret. När det är i princip tomt i röret och det kommer en ny leverans av den artikeln, skall du släppa ner kartongerna i röret då :?:

Är det inte bättre att ha en vågrät lösning, lägg rören ner och ha någon band eller kedjekonstruktion som matar in/fram lådor. Det är ingen skillnad i vare sig plats, arbete eller kostnad men "krossen" borde bli betydligt mindre.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Man kan ju ha flera rör med samma typ av produkt också, sen kan man ju tänka sig att "röret" består av vinkeljärn vilket gör att man enkelt kan hålla i lådan från toppen till botten vid laddning :wink: Om man kör på din lösning kommer ju den översta vågräta lådan att varje gång landa i huvudet på operatören (om man nu ska ha lika högt för att få plats med lika mycket).

Oavsett så var det principen med att låta transportbandet hålla fast och mata fram jag ville visa, det borde kunna funka med vågrätt lösning också (även om problemet med dom anställdas huvuden kvarstår :shock: )

Om man tittar på filmen från "Inwarehouse" som Knoen länkade till är vad han hoppas kunna lösa så kan man släppa bollen här, det är en mångmiljonanläggning som man helt enkelt inte bygger själv!

Knoen: påminn oss, hur många lådor handlar det om? Hur stor är omsättningen (på lådor)? Hur stora ytor rör det sig om? Hur många anställda har du? Vilken budget har du avsatt för projektet?

/PeterH
Khaki
Inlägg: 268
Blev medlem: 12 januari 2007, 01:04:13
Ort: Mölndal

Inlägg av Khaki »

PeterH
Tanken var att lägga din lösning ner, från dig eller mot dig, inte på höjden. :)

Dock så borde någon typ av självfall vara enklast, så om man har en lutning på "rören" på runt 30 grader eller nåt och har en anordning som släpper ut en kartong i taget så kan man nog lösa det med ett minimum av "maskineri". Det är ju bara att testa vilken lutning och underlag som behövs för att skokartonger ska åka kana.
Skriv svar