Julas kombimaskin (fräs/svarv, 4 axlar)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Julas kombimaskin (fräs/svarv, 4 axlar)

Inlägg av chille »

Vad tror ni om Julas kombimaskin? Jag tycker den ser ganska lovande ut till det priset. Hur tror ni precisionen i en sådan kan bli? Borde ju gå att byta ut till kulskruvar och slänga på 3st stegmotorer och sen göra någon form av servokoppling på svarv-axeln. Vore ju kung att ha en 4 axlad maskin. 8)

Nu när man har jobb och fortfarande bor hemma så borde det ju inte vara något problem att hosta fram 16,000:- 8)

Produktinformation

Bild

EDIT: Oj, där tänkte jag helt fel. Den där maskinen går ju inte alls att konvertera till en 4-axlad maskin. Antingen är det en svarv, eller så är det en fräs. Inte båda sakerna samtidigt. :C
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

en jag känner köpte en sådan mot mina rekomendationer, den funkar men då man är mera van vid maskiner för ungefär tre nollor till på priset eller dom gamla men gedigna man har i garaget så känns maskin racklig

hadde den kostat 5000 hadde jag kanske funderat på att köpa och leka med för småsaker, men bygga om till en cnc maskin, nja, man får byta kanske mycket , tyvärr
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Inlägg av Fräsen »

Jag tror den maskinen är ganska bra. Det är bara att du måste ställa in, och eventuellt bryna in alla gejdrar, byta till kraftigare spindelmotor osv. Något som maskiner från Kina snålar in på är just spindelmotorer. Jag bytte ut min svarvmotor på 0.34 kW till 1.1 kW i min svarv och den blev som en gud att jobba i.

Men du kan nog inte räkna med att köra med annat än finskär i en maskin som du visade. Men har man inte bråttom så går allt att köra fram med finskär. Huvudsaken är att du får bort glappen i maskinen, så att du kan köra med ett "garanterat" skärdjup...
hh
Inlägg: 322
Blev medlem: 9 maj 2006, 12:37:32
Ort: Karis, Finland

Inlägg av hh »

Jag "kände" på en i somras, och den övertygade definitivt INTE. Verkar glapp, och speciellt fräsens arbetsområde är litet. Som du redan själv hade märkt så måste du ha arbetsstycket på sliden/bordet (om du inte väldigt ofta fräser just på rätt avstånd från svarvchucken...).

Jag vet att det finns de som kan producera fina grejer med liknande maskiner, men som CNC tror jag nog det finns vettigare alternativ.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Mjo, är nog mer inne på en BF20 igen. De som har BF20 verkar ändå vara gansk nöjda. Dessutom kan man fuska och sno idéer från andra då 8)
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Inlägg av Fräsen »

Demoexen brukar vara glappa på de flesta ställen, det för att folk som vevar på sakerna ska tycka att de går lätt. Sliderna går till 99% att ställa in så man får ett minimalt glapp. Frågan brukar vara hur parallella de är inbördes mellan två axlar. Men med ett bryne och lite tålamod så brukar man kunna skava bort det som tar emot.

Helt klart är det rent skit man får, frågan är bara vad man kan göra med dem för ett antal mer eller mindre kvalificerade arbetstimmar med bryne, karborundum och tusch. Man får inte mer än vad man betalar för. Men räkna ut kilopriset på maskinen så kommer du fram till att den är billig; i princip har de gjort arbetet gratis.
Användarvisningsbild
blackadder
Inlägg: 321
Blev medlem: 2 juli 2007, 21:23:40
Ort: Dingle

Inlägg av blackadder »

det är nog bättre att lägga pengarna på någon beg. fräs och bygga vidare på den, då har du iaf en ordentlig stomme.

arbetet blir nog samma.
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Inlägg av Fräsen »

Jo, helt klart är det billigare att köpa en beganad fräs, brukar dessutom följa med en del verktyg som annars kostar skjortan och halva byxbenet att köpa. Problemet är att det sällan säljs små smidiga maskiner, utan bara tunga stora klossar som kräver saftiga steg- eller servomotorer. Maskinen från Jula är ju väldigt smidig och mångsidig; det är inte alla som har plats för både fräs och svarv hemma.
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Jag köpte en av Julas mindre svarvar och den skall jag konvertera till CNC.
Man får lägga ner lite arbete på att få dom bra, men så kassa är dom inte.
Det var modellen mindre än denna
Bild
Per
subrosa
Inlägg: 47
Blev medlem: 23 november 2005, 16:36:24
Ort: Enköping

Inlägg av subrosa »

har en sådan kombimaskin. cnc konvertering ser jag som utesluten, enklare att bygga en från scratch än att bygga bort alla småglapp.
men för enklare manuella garagejobb tycker jag den duger. dock var jag tvungen efterdra alla skruvar när jag hade fått den.
en mod som definitivt kommer att göras är att varvtalsreglera motorerna
(remma om utväxlingen svarvdelen tar ca 10min)
Skriv svar