Har ritat en koppling till stridsbåten, komm.. *Case Closed

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Rossen
Inlägg: 835
Blev medlem: 23 juni 2004, 21:06:35
Ort: Järfälla
Kontakt:

Har ritat en koppling till stridsbåten, komm.. *Case Closed

Inlägg av Rossen »

Nu har jag spenderat en hel söndag med att på papper rita upp en idé jag har.
Prylen det skulle kunna bli är en koppling till min RC-båt.
Jag önskar nu att ni mer erfarna konstruktörer tar en titt eller två och ser om jag gjort en dundertabbe någonstans, just nu känner jag mig väldigt stolt över vad jag skapat. Vi får se om det håller i sig, det är upp till Er ;)

Ritningen finns att ladda hem i PDF format via länken nedan.
http://janne.levenrot.se/bilder/kopplingrevision1.pdf

Beskrivning:
Längst till höger finns motorn, utgående axeln är den koniska prylen med M6 gänga ni ser i mitten.
På axeln sitter ett svänghjul monterat.
Efter svänghjulet har vi själva kopplingsplattan, ytterst är det en skiva med slitmaterial (formodligen stulet från ett bromsbelägg eller liknande).
I bakkant på kopplingsplattan sitter en axel och fjäderstyrning. Axeln är pressad/svetsad så inget skruvförband behövs.
Runt axeln sitter en skruvfjäder. Vid fjäderns bakände sitter ett axiallager för att ta upp fjäderns rotation när kopplingen är "uppe".
Runt hela detta kalas sitter ett kopplingshus som är bultat i blocket med fyra M5 skruvar. I kopplingshusets bakände sitter ett kullager som håller axeln på plats.
Efter kopplingskåpan sitter det ett kugghjul, skulle egentligen varit två efter varandra. Dessa överför med kedja rotationen till två drivaxlar som går till jetaggregaten.

Här kommer den kluriga biten som jag är lite osäker på.
För att kunna dra isär kopplingen med ett servo måste jag på något sätt få bort rotationen, jag har löst det enligt följande.
Axelns slutände är nersvarvad och gängad till M5, på "skruven" sitter en M5 låsmutter samt en stor bricka.
Under brickan (mot motorn) sitter ett axiallager av samma modell som vid fjädern. Axiallagret sitter i ett burkformat hus som hålls fast så det inte kan rotera. Burkens lock har ett hål där dragstången kan träs igenom, på ritningen har dragstången en rund stålbit lödd/svetsad i sin ände så att den kan dra i "locket". Locket är pressat/limmat på burken.

Funktion:
Servot drar i dragstången som via axelkopplingen ("burken") drar i axeln. Fjädern dras ihop och kopplingen dras isär.
För inkoppling så blir det tvärtom.

Problemområden som jag själv konstaterat:
"burkens" funktion är jag lite osäker på, kom gärna med andra förslag! kom dock ihåg att det är höga varvtal, med kopplingen inkopplad roterar det med 1-2000 rpm och urkopplad med uppemot 15000 rpm, då är dock belastningarna på just den här delen så gott som noll om man släpper på servot långt nog.

Efterssom jag använder axeln som dragstång kommer kugghjulen röra sig några millimeter, denna snedförskjutning tänkte jag låta kedjan ta upp, ska bara se till att den ligger i linje med kopplingen inkopplad, vid urkoppling stannar utgående axlar Mycket snabbt pga vattnets höga motstånd.


Tack på förhand!
/Janne
Senast redigerad av Rossen 23 januari 2008, 23:15:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Eson
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 september 2004, 08:31:51
Ort: Huddinge - STHLM
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Hm, om du ska använda vattenjet så behöver du väl ingen koppling?
Cryptomaster
Inlägg: 593
Blev medlem: 17 december 2005, 02:23:20
Skype: crypto-master
Ort: Nyköping

Inlägg av Cryptomaster »

Inte funderat på nånting liknande "Clutch drive". www.Bhiab.se
Art nr: BH-5335 ?
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Inlägg av Noxin »

Det som är lite förvirrande på ritningen är att de två M5-skruvarna är ritade rakt igenom svänghjul och lamell/kopplingshjul. Jag förstår att så inte är fallet.
Annars ser det bra ut tycker jag.
Man kan även använda en centrifugalkoppling.
Då slipper du ett servo, men det har du förståss redan tänkt på.
http://www.centasweden.se/centastart.htm
Användarvisningsbild
Rossen
Inlägg: 835
Blev medlem: 23 juni 2004, 21:06:35
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Eson:
Alltid bra att ha, hovrande sliter på aggregaten.

Cryptomaster:
Aldrig sett något liknande så nej, men nu ska det kollas ordentligt :) Lite orolig för varvtalet bara. Och hur har de tänkt sig kraften egentligen? 5 LB = 2,27Kg, motorn ger 0,21 Kg/m i vridmoment, vilket motsvarar 2,06 Nm

Noxin:
De två M5'orna (eller fyra som det egentligen är) sitter i ett rektangulärt mönster och går därför utanför svänghjulet.
Centrifugalkoppling har funnits med i beräkningarna länge men om jag kan bygga det själv så gör jag hellre det. De begärda priserna är inte att leka med.
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Inlägg av Noxin »

Plocka kopplingen från en motorsåg.
Priset bör kunna hamna mycket nära 0:-
Användarvisningsbild
Rossen
Inlägg: 835
Blev medlem: 23 juni 2004, 21:06:35
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Har ingen tillgång till motorsågar tyvärr, men tanken är god.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

Jag ser två problem med din konstruktion och det första problemet är att axeln bara har ett kullager som stöd så där tycker jag att du ska ha två stycken istället för ett. Det andra problemet är att axeln inte sitter fast i kullagret för annars så skulle du inte kunna frikoppla och på grund av detta glapp så kommer du att få skador på axel och kullager.
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Inlägg av Noxin »

Rossen, kliv in på en verkstad som reparerar motorsågar och be snällt om en koppling från en skuren skrotsåg.
Det funkar bergis om du berättar vad den ska vara till.
Användarvisningsbild
Rossen
Inlägg: 835
Blev medlem: 23 juni 2004, 21:06:35
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

BEEP: Sant, borde gå att montera ett lager efter kedjehjulet, ser man sen till att toleranserna mot axeln är lagom små så tror Jag det skulle fungera, med kopplingen inkopplad så stabiliseras det ju även i motoränden, så länge det då inte börjad wobbla så borde det hålla.

Noxin: Bra idé, får se hur jag gör, men slutar det med centrifugalkoppling så ska jag prova.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Eller varför inte en centrifugalkoppling från en 1/8 eller 1/5 RC-bil. Håller garanterat för både varvtalet och krafterna iaf.
Kostar inte många kronor från KullagerGrossisten. Blir nog bra mycket dyrare och tar mycket längre tid att göra själv.
Användarvisningsbild
Rossen
Inlägg: 835
Blev medlem: 23 juni 2004, 21:06:35
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Jag är visst dålig på uppföljning ser jag :)

I slutändan blev det en centrifugalkoppling, egentligen är just denn ämnad för den icke vattenkylda versionen av samma motor men den passar rakt på ändå, och kostade ungefär hälften av de "riktiga" kopplingarna.

Ber att få tacka för allas input!
Skriv svar