Huston, we may have a problem in the Z-axis

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Huston, we may have a problem in the Z-axis

Inlägg av limpan4all »

För att travistera Apollo13 besättningen (jag kunde inte låta bli).

Bild

Min mutterhållare i Lillasystern spretar lite väl kraftigt med benen upptäckte jag nyss.
Troligen gick jag mot ett ändläge med lite för hög fart och då sket det sig.
Hur reparera man detta, enklast/bäst (den är limmad)?

Hur förhindrar man att det händer igen?
Jag trodde inte att momentet som motorerna skulle kunna utveckla skulle kunna åstadkomma detta.
Den självklara lösningen är ju ändlägesbrytare, men hur implementera dessa mekaniskt?

Bör konstruktionen förändras? Hur?
Det jag sett hitintills ger väl mera precision snarare än styrka (förstärkningarna i gängstångens längd).

Så här ser hon ut annars, lite puts kvar på kabeldragning mm men det funkar i det hela.

Bild
Användarvisningsbild
Stinrew
Inlägg: 954
Blev medlem: 20 augusti 2006, 03:14:41
Ort: Motala
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Kör du utan ändlägesgivare/brytare på samtliga axlar?
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Ja, tyvärr.
I någon tidigare post stod det att det inte behövdes, lillasystern skulle klara att gå fullt ut till ändlägena utan skada.
Så är uppenbarligen inte fallet.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av maha »

Jo om jag minns rätt så var det jag som frågade om det var safe att köra utan ändlägesbrytare och jojje gav klartecken. Det står nog någonstans i den låååånga tråden, gissningsvis bland de första 50 sidorna.
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Näst sist på sidan 64, och överst på sid 65
Post 958 och extra förtydligande i post 960.

Sid 64.
Jag har aldrig använt vare sig Home eller Limit (ändlägesbrytare). Kör jag i änden, så stoppar motorn bara. Det värsta som händer är att man tappar nollan.

Home skulle väl vara bra, iaf när man kört för långt, då är det iaf lättare att hitta tillbaka där man var.
_________________
CNC-kontroller & motorer.
http://bergan.se

Sid 65
Så som våra småsyrror är konstruerade så ska inget gå sönder. Motorn kan iaf inte gå sönder. Det är normalt för den att stå stilla med fullt kräm över sig. Det är alltid fullt kräm över motorn, om den rör sig eller inte, spelar ingen roll.
_________________
CNC-kontroller & motorer.
http://bergan.se

Så endera så är mitt exemplar behäftat med tillverkningsfel (tvivlar starkt, allt så juste ut) eller så har jag monterat något fel (tvivlar även på det).
Jag tror helt enkelt att jag har kört 51 motorerna fullt ut med max ström och hög spänning vilket konstruktionen inte höll för.

Någon som är kunnigare än jag på matematik eller har tillgång till FEM program kan ju räkna ut vilka krafter som den lilla HDF biten utsätts för.
Med 1Nm och 5mm radie + plastmuttern så blir det väl runt 200N (20kg) belastning på HDF bitens vingar?
Till detta tillkommer eventullt tillskott pga rörelseenergi men det borde inte vara så mycket.
Användarvisningsbild
Stinrew
Inlägg: 954
Blev medlem: 20 augusti 2006, 03:14:41
Ort: Motala
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

En halvbillig lösning är ju att köpamikrobrytare,t.ex på Clas i Sjön

Bild
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Självklart.
Vad jag egentligen vill är ju att lyfta frågan så att Lillasystern förbereds på detta från början i syfte att förbättra konstruktionen.

Sen om någon har bra tips på hur man monterar dom så blir jag sååå glad.
(då menar jag inte - använd skruv... eller annat smartass-svar)

Sedan kommer vi ju till reparationen av Z-axelns fäst hur få jag lämpligast bort skrotet, och dit något nytt?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det smidigaste sättet enligt mig är att montera x-axelns brytare på portalbotten i mitten så dom går emot kanterna när den kommer för nära
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Ja, X och Y axlarna är ganska lätta att få till med den metoden men Z-axeln?
Man vill ju ha ett enkelt montage och inte förlora i arbetsyta.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor
Inlägg: 1280
Blev medlem: 14 september 2005, 20:00:14
Ort: Malmö

Inlägg av pcmper »

Det var MadModder som förstärkte fästet för Z

Bild
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Det där är ju en jättebra metod att öka precisionen och hållfastheten i Z-led, men inte speciellt mycket bättre på att öka hållfastheten i sida (X-led).
Muttern kommer ju att vilja pressa isär de båda vingarna med rätt stor vridande kraft.
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Inlägg av Fräsen »

Om du menar kraften som skruven åstadkommer vid visst moment så är det Pi x M x 2/s = 3.14 x 100 (Ncm) x 2/0.125 (stigning i cm) som lär bli 5024N Med 20% verkningsgrad blir det runt 1000N axiellt med ledarskruven.
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Nej, jag tänkte inte på kraften i skruvens längsriktning utan kraften vinkelrätt mot den. Dvs den radiella kraften.
Det blir ju bara två st kontaktpunkter mot HDF materialet vid full belastning (iochförsig tillkommer hela den axiella kraften också). Den ena nära botten på U´et den andra maximalt långt ut från botten. Jag antar att den hävarmen är det som har förstört min mutterskruvhållare.
Borre
Inlägg: 4572
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Inlägg av Borre »

Som jag gjort bör man få lite mer styrka i sidled.
Bild

Har postat denna bild i Lillasystertråden också, sida 115-116.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Fräsen skrev:Om du menar kraften som skruven åstadkommer vid visst moment så är det Pi x M x 2/s = 3.14 x 100 (Ncm) x 2/0.125 (stigning i cm) som lär bli 5024N Med 20% verkningsgrad blir det runt 1000N axiellt med ledarskruven.
Sedan skall man nog inte underskatta den rörliga massan i motorer etc. om det snurrar med hög hastighet och tvärnitar på några få graders vridning.

Dom krafterna kan vara mycket högre än själva motorns vridmoment vid full ström - allt handlar om hur tvärt det stannar, har man så bara en liten filtbit som gör att det trögar upp exponentiellt bara sista mm innan tvärstopp i ändläge så kan det bli helt annan, mindre destruktiv resultat.

Man skulle kunna kalla filtbiten på rätt ställe för en mekanisk snubber-krets, för som bekant kan även små induktanser knäcka stora trissor :-)
Skriv svar