CNC-plasma(fräs)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1210
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Inlägg av Forsgren »

Trevligt :) Och jag har spanat lite på sevomotorer, blev kär i en på eBay och slog till.. Så om någon vecka bör jag ha en servomotor att labba med..
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Inlägg av Fräsen »

Vad blev det för typ? DC eller AC? Hur mycket väger hon? :lol:
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1210
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Inlägg av Forsgren »

Denna blev det http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0197746434

dbss: Om du hittar bra remmar och hjul och det skulle kunna bli billigare om man köper dubbelt så kan nog kanske jag vara med på ett samköp..
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Inlägg av Andax »

HPC Gears har remmar och hjul till relativt bra priser.
Användarvisningsbild
dbss
Inlägg: 34
Blev medlem: 3 december 2007, 22:56:42
Ort: osby

rem

Inlägg av dbss »

Jag hadde tänkt att köpa mina remmar hos Teknikprodukter.
Jag lånade en bild av dom för att visa hur jag hadde tänkt mig att göra.
På skissen där det står motor hadde jag tänkt mig en axel som gick över till andra sidans drivning.Remmarna blir not typ 5mm delning och 20-25 mm breda.
Sen en utväxling från den axelen till stegmotorn.
så att ett varv motsvarade 10 mm förflyttning av vagnen.
Mvh Dag
http://www.algonet.se/~dbss/Vagnsdrivning.jpg
gotis
Inlägg: 495
Blev medlem: 5 september 2007, 16:08:42
Ort: Blekinge

Inlägg av gotis »

Det kommer att funka finfint! har sett den konstruktionen innan, enda nackdelen är att motor och pulsgivarkablarna ledas men funkar det för andra så funkar det för dig, någorlunda spelfritt bör det bli, du får ju in 180 grader kugg-grepp på remmen.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1210
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Inlägg av Forsgren »

Varför valde du den varianten och inte den "andra" där motorn satt i ena änden av bordet och remmen sitter fast i portalen? Man kan ju göra samma sak där med en axel tvärs över, var nog så jag tänkt nu när jag ändrat mig till att ha remdrift. Det går ju åt mer rem men å andra sidan så håller du ju nere vikten på portalen som bör vara så lätt som möjligt...
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Inlägg av bobobo »

Disskussionen om drivning i båda sidor har jag sett dyka upp ganska ofta vid stora hembyggda portalmaskiner. Bara det att jag har aldrig sett en professionell skärmaskin (eller trä-fräs) som har drivning i båda sidor trots portallängd på 1-3 meter. Den vanligaste konstruktionen jag sett är att man har tre stödpunkter för portalen. på ena sidan bordet har man ett lager (1 kulskenstyrningsvagn, 1 kulbussning eller ett hjul) som håller höjden på den sidan av portalen.
I andra sidan, där drivningen oftast sitter, har man två lagringspunkter en bit isär (0,3-1m beroende på portalbredd) som är gjurd så att den tål sidokrafter. (2 Kulskenstyrningsvagnar, 2 kulbussningar eller minst 6 hjul mot ett kalldraget plattjärn).
Utöver detta så ska ju portalen då vara böjstyv även längs bordet, inte bara i höjdled.
Om det är rätt gjort ska precisionen bli minst lika bra, som dubbel drivning.

Det tar ju aningen mer plats eftersom maskinens längd blir arbetsområde + lagringsavstånd.

Vilken konstruktion som är enklast är ju en personlig smaksak... men det finns alternativ till drivning i båda sidor.

(Jag bygger så här på min 1x1m kombi-maskin (gravyr, plasma, trä/plast fräs)

/Mattias
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Drivning på båda sidor är en stor fördel.
Jag har sett många, tex Joe's nya 4x4 Hybrid.

Kan vara att du inte sett en pro-maskin med drivning på båda sidor, men ska du bygga en pro-maskin? Det blir nog bra mycket dyrare än dubbel drivning.
Skriv svar