CNC-plasma(fräs)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1210
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

CNC-plasma(fräs)

Inlägg av Forsgren »

Har funderat på att bygga en styrd plasma, som men ev. även skall kunna sätta tex en kress i och slänga i en MDF-skiva och fräsa sig ett nytt kök ;)

Måtten den skall klara bör vara 120x200 cm minst..

Nu behöver jag tips och idéer om hur det skall konstrueras. 200 cm kulskruvar kostar en del pengar och blir ganska "tunga" att driva pga av massan, skall man då snurra på muttern istället eller kanske använda någon helt annan typ av drivning, kuggstång eller rem?
För plasmans del så behöver ju inte noggranheten vara 1/100 mm eller ens 1/10 mm..

Vad för typ av linjärlagring är bäst, enklast eller billigast?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Att köra plasma går nog utmärkt med kuggrem eller kuggstång.

Har du tittat på www.mechmate.com ?

Den är visserligen tänkt som CNC-fräs, men om man bygger om bordet så borde det fungera utmärkt som plasma-bord!

2.6 * 1.9m.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Vet jag sett något liknande, skall se om kan hitta länkar sedan...

Vad gäller själva bordet har jag sett tex gamla kallsågblad (i dethär fallet kanske plattjärn) på högkant, etc som "slityta" (så spar du bordet från fula märken) och sedan bara ett fäste till handtaget för en vanlig plasma (ev får du ställa den på en plattform om den inte når fram (är nog enklast och billigast, har sett detta även på riktiga svets/skär robotar)).


Edit: Tror du får staga upp den med tex skenor, har för mig någon här hade gjort fräsar för timmerstockar

Edit:
Länk
Användarvisningsbild
Eson
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 september 2004, 08:31:51
Ort: Huddinge - STHLM
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Vad kostar egentligen lasern/plasma-aggregatet?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

De billigaste jag sett i nuläget ligger på ca 10K, men det var små bärbara, vet ej hur de funkar för konstant körning under längre period, men det brukar stå i specarna.

Har för mig ESAB hade små trevliga plasmas i sortimentet.

Edit: Såg det fans för 6 500 av annat fabrikat som verkade hyfsade, så verkar vara ide att kika runt litet, men vet ej kvaliteten på de billigaste modellerna.

Edit3: Runt 12K för en litet större av de mindre modellerna.


(Edit: Rättat stavfel)
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Inlägg av Uttis »

Plasma är skitigt riktigt skitigt, kulskruvar är helt fel tycker jag kuggrem funkar bra men ska du fräsa också kanske kuggstång är bättre.

Linjärlagringar är samma sak där dom ska ta duktigt med smuts, sånna här och liknande ska funka bra http://www.mekanex.se/pdf/kk_d2/kk_d2_dv.pdf och är hyffsat enkla att göra själv.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag håller med, kuggstång känns som det rätta valet för en plasma!

Ang linjärlagring så tycker jag att Uttis förslag med V-lager är ett bra alternativ då dom inte är så känsliga men ändå går att få bra toleranser på.

Dock så tycker jag att du ska köra dubbla V-lager, dvs såhär:


\/
/\

/ \
| |
| |
| |
\ /

\/
/\


Där det i fetstil är V-lagrena och det i mitten är en balk som sitter längs din axel.

Alternativt en linjärlagring av den modell som Joe på CNCZone har byggt på sin nya fräs:
http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=38220
Användarvisningsbild
dbss
Inlägg: 34
Blev medlem: 3 december 2007, 22:56:42
Ort: osby

Inlägg av dbss »

Hej Forsgren !!
Jag har samma ide som du och har suttit och tittat på olika drivkort m.m
Jag hadde tänkt mig ett bord som man kunne lägga upp en 1250*2500 mm plåt på alt 1500*3000mm klart stötte är ju allti bättre.

Vet inte riktigt hur stora stegmotorer man skall tänka sig kör man plasma i tunnplåt blir det ju rätt häftig matning.
Skälv hadde jag tänkt mig tandremsdrift och typ 90 graders vinkel kullager till gejdrarna.
Mvh Dag :roll:
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1210
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Inlägg av Forsgren »

Tack för alla synpunkter!

Kuggstång och v-lager känns som bra alternativ. Skall försöka få tag på nå priser på kuggstång.
En kuggstång borde man väl kunna skarva om man vill och är lite noggrann?

Jo ju större desto bättre, det är ju inte så dyrt att öka längd och bredd nådon dm..

Om vi skippar fräsandet å siktar på enbart plasma, måste man ha drivning på båda sidorna av portalen eller räcker det på ena? Beror ju på hur styvt man konstruerat men det känns som om det är svårt att få det riktigt bra med drivning på enbart ena sidan. Är ju inga enorma krafter med plasman men hastigheten kan ju vara desto högre.
Användarvisningsbild
blackadder
Inlägg: 321
Blev medlem: 2 juli 2007, 21:23:40
Ort: Dingle

Inlägg av blackadder »

annars kan du kanske ta mc-kedja och sätta fast längs en balk och ett drev som ligger i kedjan, borde kanske bli billigare.
Användarvisningsbild
dbss
Inlägg: 34
Blev medlem: 3 december 2007, 22:56:42
Ort: osby

Inlägg av dbss »

När jag jobbade på verkstad köpte vi en del här.
http://www.teknikprodukter.se/
Mvh Dag :shock:
Senast redigerad av dbss 30 december 2007, 14:19:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Forsgren: jag tror nog att med en så bred portal så är drivning på båda sidorna nästan ett måste för att det inte ska bli skevt.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1210
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Inlägg av Forsgren »

Ingen tokig idé med mc kedja, men drevet har ju så stor diameter att det krävs en utväxling på stegmotorn = inte billigt/enkelt.

Teknikprodukters kuggstång kostade ca: 800+moms för en 2 meter lång modul-1 stång, 15x15 mm..

Jo drivning på båda sidorna är nog ett måste, men dyrt. Och så känns det fel om man skulle ha en stegmotor på var sida, vad händer om den ena tappar steg men inte den andra.
Drivning mitt under som på dom mindre fräsarna skulle kanske gå.. Men då gäller det istället att få "bordet" nog kraftigt så det inte hänger ner mot mitten, behöver kanske inte vara så svårt..
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Alternativt gör man utväxling med kuggrem och sätter stegmotorn i mitten så man driver med samma motor på båda sidorna.
På ett sådant stort bord känns det som en bättre lösning att driva på båda sidorna än i mitten eftersom man annars får ett ställe till det kan flexa på.
Användarvisningsbild
dbss
Inlägg: 34
Blev medlem: 3 december 2007, 22:56:42
Ort: osby

Inlägg av dbss »

Jag hadde tänkt som Meduza.
En drivande axel med stegmotorn på i ena änden på skärbordet och en lagrad i den andra änden på bordet.
En tandrem på var sida som driver vagnen.
Har beställt sig några gecko drivisar så nu är det till att hitta stegmotorer till det hela.
Nån som har några stora liggandes ?? :twisted:
Mvh Dag
Skriv svar