montering av linjärgejdrar (skenor+släde) i en gjuten mass

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Gjuta plana ytor går absolut om man väljer rätt sorts epoxy, såg på cnczone bilder från ett optiklabratorium där man hade gjutit en ca 3*5m yta i epoxy som tydligen var planare än 1/10 millimeter fel över hela ytan ...

Det kräver dock rätt epoxy, att man gjuter med kanter runt där man låter epoxyt "svämma över" osv...

EDIT: och naturligtvis epoxy utan lösningsmedel som dunstar!
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Inlägg av rikkitikkitavi »

vad är rätt sorts epoxy då ? länk bitte :)

1/10 på 3 m är 1/30000 alltså 30 um per meter ungefär. Det är rejält mycket bättre än vad som krävs.
Användarvisningsbild
Eson
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 september 2004, 08:31:51
Ort: Huddinge - STHLM
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Jag tror du skulle bli överraskad över vilken planhet man kan få av epoxy. Men du har rätt i det du säger. Men jag tycker ändå att det är troligen det bästa sättet om man inte har några anvancerade verktyg och tolkar.

Jag antar att du har läst den stora epoxybetong-tråden borta hos CNCzone.com (som verkar vara nere just nu?). På de sista sidorna försöker en kille just med detta, en helt plan yta.

Problemet är som du säger, epoxy inte är hårt nog och viskositeten för låg samt eventuell krympning. Epoxybetong krymper dock inte och är hårt som sten. Man kan också använda annat än sand, tex grafitpulver. Jag tror grafitpulver och epoxy skulle ge kanonresultat eftersom det borde vara mer lättflytande än sand.

Kom på en annan sak just nu. Om du svarvar en grov stav så borde den väl bli helt rak?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

allt böjs av gravitation, även ljus :lol:

för industribruka brukar man ha slipade stenbalkar, och även vällagrat gjujärn, helst lagrat 50 år innan sista bearbetningen
olika former av I balkar är bra på att böja sig så lite som möjligt
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Här är en bild på golvet jag menade:
http://www.precisionepoxy.com/Navalschool1.jpg
http://precisionepoxy.com/Navalschool2.jpg

Citat från precisionepoxy.com
To correct for the granite floor’s deficiencies, research was conducted in finding a larger, more reliably flat surface. A solution presented itself in the form of epoxy surfaces. Epoxy surfaces begin in the form of a liquid and are mixed together with a resin hardener. These materials, when used properly, will form into a hard surface that lays level within 3 thousandths of an inch over the surface of the floor
http://www.precisionepoxy.com
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Inlägg av rikkitikkitavi »

ok. jag ger mig. att det blir så jädrans bra ? hade tydligen ingen aning om att jag gjorde så bra grejor (kolla i epoxybetongtråden ;)

plant skall de va!

verkar vara ett smart sätt att få en jämn yta. nackdelen är att den inte tål belastning så bra, om inte belastningen är utbredd.

biltema har billig golvfärg som de säger är epoxibaserad:
36-0921 o 36-0922 , kanske kan vara något för dig Meduza?
om det är expoxi? bäst att kolla på burken, isåfall står det så eftersom epxoi måste förses med varningstext.
grubs
Inlägg: 257
Blev medlem: 6 juni 2007, 01:34:39
Ort: Göteborg

Inlägg av grubs »

Det brukar hänga på balansen i viskoelastiska egenskaper och vätningen mot formen i kanterna. Ibland kan man justera med temperaturen för att få exakt rätt. Så rent som möjligt och ett tunt ytskikt är ofta bra. Sen måste det blandas ordentligt och man måste få ur luften ur blandningen.
Man kan också använda en vätska med lägre densitet och som inte blandar sig, som man häller ovanpå för att få en jämnare yta.
Ett litet OBS, lågmolekylär epoxy är inte skoj att jobba med, undvik om det går.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

du säger att den inte tål belastning så bra, om det bara är någon/några millimeters tjocklek av precisionsepoxy ovanpå ett lager av epoxybetong så borde den ändå klara hålla för lasten utbredd över linjärgejdern utan problem då det är epoxybetongen under som får ta den mesta kraften.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Inlägg av rikkitikkitavi »

Meduza, håller med dig helt o hållet. det var precis det jag menade.

jag har inga problem med lågmolekylär epoxi, arbetar i en fabrik som tillverkar formalin som är bra mycket värre. Rätt skyddsutrustning är viktigt.
grubs
Inlägg: 257
Blev medlem: 6 juni 2007, 01:34:39
Ort: Göteborg

Inlägg av grubs »

rikki...
Ur min synvinkel är de på ungefär samma nivå, jag slabbar med cellgifter och liknande. Rätt skyddsutrustning är riktigt, men många har varken vanan eller utrustningen.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Inlägg av rikkitikkitavi »

sant. vet inte riktigt om epoxi säljs hur som helst heller,ialla fall inte seriösa handlare.

Här är vettig info:
www.arbetsmiljoverket.se/dokument/afs/afs2005_18.pdf
Skriv svar