Drivning o låånga skruvar i träfräs
-
- Inlägg: 14894
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
Drivning o låånga skruvar i träfräs
satt i spånade om en träfräs, dvs användas för snickeriarbeten på skivmaterial.
kanske 1 mm/1000 mm i noggranhet. slag X blir då 2500, Y 1250 samt Z kanske 40-50 mm. säg en noggranhet på 0.1 mm i X-led
Inte helt trivialt men jag funderade lite på hur man hanterar nerböjningen av axlarna om man skulle bygga den som en portalfräs (av utrymmeskäl:)
Det blir en hel del, om man inte använder GROVA axlar(30 mm) . Egenvikten böjer ner en 30 mm axel ungefär 0.2 mm, med 10 kg last blir det nästan 1 mm worst case. Det är tunga axlar och kräver antagligen FETA motorer, vilket gör det meckigt om det inte är skruvar med hög verkningsgrad (dyrt) osv...
Finns det ngt tricks? Kan man ha frihängande axlar?
Kan man nå en sådan här precisicon med kuggremsdrift?
bara ett problem jag kom på så att säga i spånandet. ingen färdig design.
kanske 1 mm/1000 mm i noggranhet. slag X blir då 2500, Y 1250 samt Z kanske 40-50 mm. säg en noggranhet på 0.1 mm i X-led
Inte helt trivialt men jag funderade lite på hur man hanterar nerböjningen av axlarna om man skulle bygga den som en portalfräs (av utrymmeskäl:)
Det blir en hel del, om man inte använder GROVA axlar(30 mm) . Egenvikten böjer ner en 30 mm axel ungefär 0.2 mm, med 10 kg last blir det nästan 1 mm worst case. Det är tunga axlar och kräver antagligen FETA motorer, vilket gör det meckigt om det inte är skruvar med hög verkningsgrad (dyrt) osv...
Finns det ngt tricks? Kan man ha frihängande axlar?
Kan man nå en sådan här precisicon med kuggremsdrift?
bara ett problem jag kom på så att säga i spånandet. ingen färdig design.
Att använda ostagade axlar på en fräs i den här storleken är i princip att be om problem, det är helt enkelt för lång sträcka.
Ta och titta på hur Joe på CNCZone har gjort på sin nya modell:
http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=38220
En sådan modell kan man bygga klart längre och behålla stabilitet.
Naturligvis måste man köpa ett par aluprofiler för stagningen, och det kostar ju en del,
men å andra sidan behöver man inte köpa 30mm axlar i 3m längder...
Man kan säkert få det mycket billigare, men på Ironbill.se kostar 30mm slipade axlar 730kr per meter...
aluprofilerna som krävs (45*90mm) kostar på AluCon.se 460kr per meter... det finns alltså lite utrymme kvar att köpa rör och stag för.
Sedan till den storleken så gör man bäst i att åtmindstonde gå på trapetsskruvar, gängstänger måste snurra som idioter för
att kunna flytta portalen med någorlunda hastighet och på 250cm kommer den att piska fram och tillbaka något enormt.
Ett bättre alternativ är som svenakela sa här ovanför att ha en roterande mutter och en fast stång, kräver dock lite mer tanke när man designar det...
Ta och titta på hur Joe på CNCZone har gjort på sin nya modell:
http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=38220
En sådan modell kan man bygga klart längre och behålla stabilitet.
Naturligvis måste man köpa ett par aluprofiler för stagningen, och det kostar ju en del,
men å andra sidan behöver man inte köpa 30mm axlar i 3m längder...
Man kan säkert få det mycket billigare, men på Ironbill.se kostar 30mm slipade axlar 730kr per meter...
aluprofilerna som krävs (45*90mm) kostar på AluCon.se 460kr per meter... det finns alltså lite utrymme kvar att köpa rör och stag för.
Sedan till den storleken så gör man bäst i att åtmindstonde gå på trapetsskruvar, gängstänger måste snurra som idioter för
att kunna flytta portalen med någorlunda hastighet och på 250cm kommer den att piska fram och tillbaka något enormt.
Ett bättre alternativ är som svenakela sa här ovanför att ha en roterande mutter och en fast stång, kräver dock lite mer tanke när man designar det...
-
- Inlägg: 14894
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
tack för länken Meduza!
Funderade vidare lite. ser hur den är byggd.
Aluprofilerna har så stort tröghetsmoment att de inte böjs ner så mycket, och eftersom rundstängerna är stagade i dessa böjs de inte heller. Smart! Det hade så klart också gått med en 50 mm rundstång...
att snurra runt muttern istället är ju smartare eftersom det är lägre tröghet i den (lägre effekt) och dessutom mindre energi att bränna bort när man bromsar. Klurigare dock eftersom hela drivningen måste sitta på den rörliga delen. Men det går nog att lösa. Fast jag tar nog hellre den enklare lösningen i Joes maskin.
Trapets är ett måste tror jag pga M-gängade kräver mycket högre varvtal för att röra sig. Högre varvtal är = hög effekt och mycket andra problem.
Det är ändå ganska långa sträckor traversen skall åka utan att man vill att det tar för lång tid. Får räkna lite på roterande axlar o sådant (gräver i lådan med hållfasthetsläraböckerna)
nu har jag ialla funderat färdigt för idag.
Funderade vidare lite. ser hur den är byggd.
Aluprofilerna har så stort tröghetsmoment att de inte böjs ner så mycket, och eftersom rundstängerna är stagade i dessa böjs de inte heller. Smart! Det hade så klart också gått med en 50 mm rundstång...
att snurra runt muttern istället är ju smartare eftersom det är lägre tröghet i den (lägre effekt) och dessutom mindre energi att bränna bort när man bromsar. Klurigare dock eftersom hela drivningen måste sitta på den rörliga delen. Men det går nog att lösa. Fast jag tar nog hellre den enklare lösningen i Joes maskin.
Trapets är ett måste tror jag pga M-gängade kräver mycket högre varvtal för att röra sig. Högre varvtal är = hög effekt och mycket andra problem.
Det är ändå ganska långa sträckor traversen skall åka utan att man vill att det tar för lång tid. Får räkna lite på roterande axlar o sådant (gräver i lådan med hållfasthetsläraböckerna)
nu har jag ialla funderat färdigt för idag.
-
- Inlägg: 14894
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
det beror nog på friktionskraften mellan vajer och hjul , som avgör när det börjar slira och därmed man tappar positionen. Därav kuggrem för de små dimensioner vi antagligen talar om.
Frågan är bara hur mycket kuggremmen töjer sig, och hur noggrann den är jämrfört med en trapetsskruv? mera sökande krävs...
här var ialla fall en trevlig länk för kritiskt varvtalsberäkning:
http://www.mekanex.se/ber/se-kritiskt_varvtal.shtml
(finns mycket intressant på den sidan)
fördelen med vajer/kedja är ju att massan är förhållandevis låg. Men man är begränsad i dragkraft (vilket påverkar avverkningshastighet antar jag) pga töjning samt friktionskraften i fallet med vajer och hjul , större ger mer kraft så klart.
sitter fortfarande o spånar vilt alltså. jag har ingen erfarenhet av detta
Frågan är bara hur mycket kuggremmen töjer sig, och hur noggrann den är jämrfört med en trapetsskruv? mera sökande krävs...
här var ialla fall en trevlig länk för kritiskt varvtalsberäkning:
http://www.mekanex.se/ber/se-kritiskt_varvtal.shtml
(finns mycket intressant på den sidan)
fördelen med vajer/kedja är ju att massan är förhållandevis låg. Men man är begränsad i dragkraft (vilket påverkar avverkningshastighet antar jag) pga töjning samt friktionskraften i fallet med vajer och hjul , större ger mer kraft så klart.
sitter fortfarande o spånar vilt alltså. jag har ingen erfarenhet av detta
-
- Inlägg: 261
- Blev medlem: 24 maj 2007, 21:46:58
- Ort: Lund