chockladdare (stungun) vart får man tag på billiga delar?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Virr3

Visst, bygg en reläbaserad själoscillerande krets (exempel 1), driv med ett 9V-batteri och tafsa på utgångarna lite. Jättekul! :roll:
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Virr3 »

okej då.. kanske inte sä jätte kul... bara att de ä en unge i våran klass som är värd en riktig pärla..
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Ja, det är strömmen som dödar, inte spänning. Men det krävs spänning för att strömmen ska tränga igenom huden. Finns (än så länge :lol:) inget dokumenterat fall där någon dött under ~130V.

Men sen kan man ju också tillägga att strömmen måste gå igenom hjärtat för att en ska vara dödlig. Om du bara petar med fingrarna i ett uttag och inte nuddar någonting jordat så skulle jag nästan våga påstå att det är ofarligt. Samma sak om du sitter i ett badkar (dock ett ojordad) och slänger ner i hårtårk. I teorin är det ofarligt då strömmen alltid tar kortaste vägen. Dvs den borde inte ens gå ut genom hårtårken.

För att hjälpa dig på traven säger jag... Slakta en kamerablixt :)

Finns en fet konding och en högspänningstrafo som drivs av vanliga batterier. Bore ju gå att byta ut urladdningsröret mot ett par elektråder som man trycker mot offret medans man trycker på "avfyraren".... ZZZZAPP... :lol:

Men som sagt, ta det försiktigt. Gör du något fel kan du vara död några sekunder senare. Jobba gärna med en kompis som kan hålla koll på dig.. och jobba ALLTID med ena handen i byxfickan när du jobbar med farliga saker :)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26425
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag vet det går att dö av svets spänningen. Och den är långt under 130V. Men då får man ha enheldel otur.
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Inlägg: 1311
Blev medlem: 18 februari 2004, 22:15:06
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

kamerablixtvarianten har jag gjort, fast koppla förbi kondingen annars bränner den hål i huden och det ryker. (AJ!)

chille: det går alldeles utmärkt att byta ut urladdningsröret mot ett par "elektråder". fast då kommer inte avfyraren att fungera
drdreas
Inlägg: 12
Blev medlem: 11 juli 2004, 01:54:28

Inlägg av drdreas »

Jag har själv sett en 600.000 volts variant i 0.9 A, frågan är nästan om detta verkligen stämmer.
Är det någon av dessa ritningarna som beskriver hur en sådan kan byggas?

Jag är inte intresserad själv av ett bygge, finns att köpa färdiga för en tusing, men är intresserad ändå :)
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Men varför inte göra en sådanna som man använder som skatet för boskapen så att dom inte springer iväg... då dom får en liten stöt dom faktist är rätt så äckligt :D
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

Virr3 skrev:kan man inte göra så att den bara körs på ca:7milliampere? det är väll inte skadligt men du får dig en lite pärla.. hehe..
Visst kan man det! Men det är allt annat än enkelt att begränsa strömmen när snabba förlopp och högspänning är inblandade. Man behöver extremt snabba komponenter som kan känna av när strömmen kommit upp i 7 mA och då minska spänningen lagom mycket för att begränsa strömmen. Detta ska dessutom ske snabbt nog för att det inte ska bli "overshoot" där strömmen hinner stiga ytterligare innan kretsarna hinner reagera. Vi talar om nanosekunder.

Sen behöver du schyssta (läs DYRA) mätinstrument och kunskapen att använda dem för att se att begränsningen verkligen funkar innan du testar den på någon.

Arvid
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

När jag gick sista året i högstadiet så kopplade jag ett relä så det oscillerade och kopplade en tändspole till bil på det. Detta drev jag med ett batteri paket på 12v o kopplade in det i skåpet som var av trä o hade en stålhylla inuti. Denna hylla var förbunden med hyllorna i intilligande skåp via bussningarna som höll hyllorna på plats. Detta fick effekten att hyllorna i alla 30 skåp i den dubbelraden blev strömförande med 20 000 volt som gav ganska otrevliga pärlor. För detta fick jag några timmar hos rektorn. :twisted: Vissa lärare tyckte att jag skulle ha 5'a i fysik istället men det var kört för jag hade kallat kärringen vi hade för vissa saker. Än idag så 17år senare så hör jag att lärarna berättar om det. :roll:

Det där med en blixt. Gör det inte. Kondensatorn innehåller en massa energi i kan döda någon med hjärtproblem. När jag gick på el-tele så var det en kille som förtjänade en pärla. En dag när vi hade blandad teori/praktik lektion så laddade jag upp en liten 22nF konding till 700volt på meggern och hade gömt hans suddigum. "Kan du skicka suddet" ropade han till mig som satt 3m bort. Visst tyckte jag o kastade kondingen till honom som jag hade lagt trådarna runt kroppen på. Nästa han kommer ihåg är att han satt på golvet o det blixtrade framför ögonen på han. :twisted: Då blev jag faktiskt själv lite nervös för det var en jävla smäll han fick sig.

Vill man inte vara så brutal så ta en vanlig 12 kretskorts trafo som man klipper av o på med ett relä. Trafon kör man "baklänges". Se till att ha ett gnistgap som begränsar vid ett par mm, dvs ca 2000 volt för annars får du överslag i trafon som gör att den går allt sämre tills den inte funkar alls. Det kan ge högst otrevliga stötar som nog inte är mera än någon enstaka mA i bästa fall.

Mikael
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Inlägg av Sparkz »

Lite OT-varning kanske...
Satt i gräset på Sweden Rock Festival förra året och hittade kretskortet från en sönderslagen engångskamera i gräset. Högspänningsfreak som jag är så stoppade jag det i fickan, kunde ju vara kul att leka med när jag kom hem.
Ni kan ju räkna ut hur det gick nästa gång jag stoppade handen i fickan...
G4jm0r
Inlägg: 825
Blev medlem: 1 februari 2004, 20:03:43
Ort: Malmö

Inlägg av G4jm0r »

ungefär som när jag slaktade en gammal kamera utan att ta ur batteriet när jag var liten knatte. Ena fingret på kameran och sen dit med det andra och poff så fick jag en stöt genom kroppen :D
Nezzar
Inlägg: 11
Blev medlem: 25 januari 2005, 12:24:13

Inlägg av Nezzar »

Själv så byggde jag en med ett relä och en tranfo som jag drev med 9 volt. testade den massor av gånger på mig själv o visst kändes det men det va ju inte som om det blixtrade för ögonen precis....har också byggt en med en ne555 och en tranfo...och även denna fick man sig en rätt regäl stöt av....men man ska ju aldrig testa något sånthär på någon annan än sig själv! om man nu ska testa det överhuvudtaget. en hftranfo från en tv borde ju gå att använda då dessa ger rätt bra spänning ut.....har råkat få stötar från dom ett antal gånger när man råkar vara lite oförsiktig under repationsarbetet
f76
Inlägg: 40
Blev medlem: 14 april 2005, 23:16:56

Inlägg av f76 »

Skaffa elstängselutsustning för boskap. De stötarna är inte så farliga.
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Jag såg en instruktion nånstans på hur man bygger om en engångskamera till en stungun. googla...
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Absolut lättast och billigast är väl att ta en gammal 230-12V trafo och koppla ett 1,5V batteri in på sekundären och ta i trådarna på primären. När man tar bort batteriet får man en liten kyss.
Skriv svar