jag vill lära mig

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
patrik
Inlägg: 143
Blev medlem: 15 juli 2004, 11:58:51
Ort: varberg

jag vill lära mig

Inlägg av patrik »

jag vill lära mig mer om pic och att programmera (tycker det verkar skoj).
nu undrar jag om det finns tex böcker om microprocessorer
och vad man behöver för att programmera pic
tacksam för hjälp
Användarvisningsbild
Xerxes
Inlägg: 248
Blev medlem: 25 januari 2004, 22:55:05
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Xerxes »

http://www.mikroelektronika.co.yu/engli ... books.htm[
Där finns två böcker om pic, helt gratis. (Rekommenderar även deras utvecklingsplattor, dock så tog det en jävla tid för paketet att komma.)
Användarvisningsbild
Xerbee
Inlägg: 179
Blev medlem: 27 april 2004, 17:43:44

Inlägg av Xerbee »

Och för den som inte orkar skriva om länken :D
http://www.mikroelektronika.co.yu/engli ... ebooks.htm

Ska kolla lite på PIC, de verkar roligt men tycker de är lite dyrt med en programmerare o allt man behöver. Får bli nästa projelt efter Knightridern och VU mätaren...
Fredrick
Inlägg: 342
Blev medlem: 9 januari 2004, 23:12:33

Inlägg av Fredrick »

Ja 100:- för en PIC programmerare är ju hejdlöst dyrt.
Och om man köper en färdig kostar dom minst 300 kr..


Tycker du verkligen det är dyrt????
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Virr3 »

vart finns det en för en 100?
Fredrick
Inlägg: 342
Blev medlem: 9 januari 2004, 23:12:33

Inlägg av Fredrick »

En som du bygger själv... Finns ritningar överallt
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30085
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jo det finns ju ritningar överallt, bara det att bra många av dem inte funkar på alla datorer, särskilt inte nya laptops.

http://www.olimex.com/dev/pic-pg2c.html ska funka. Ska själv bygga den. Väntar bara på lite PIC:ar från microchips.com så kan jag testa :)
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Virr3 »

vad kallar elfa socklarna till picen?

och det är gratis exemplar du beställer va? vad kostar de i frakt?
Användarvisningsbild
Xerxes
Inlägg: 248
Blev medlem: 25 januari 2004, 22:55:05
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Xerxes »

Vill du komma igång snabbt så rekommenderar jag att du köper ett "utvecklings-kit", eftersom man får en massa redan inkopplade knappar, lysdioder, 7-segments-displayer osv. Jag hade inte lekt med pic någonting alls, så köpte jag EasyPIC2, och efter några timmar så hade jag lyckats fixa multiplexing, interrupts och timers mm. Bygger man bara en programmerare tror jag att det tar lite längre tid än så. Lycka till.
Användarvisningsbild
Xerbee
Inlägg: 179
Blev medlem: 27 april 2004, 17:43:44

Inlägg av Xerbee »

När jag är klar med min VU mätare så ska jag ge mig in i världen av microprocessorer. Ska man använda PIC eller AVR? Vad är det för skillnad mellan dem? Och vad mer behöver man? Programmerare, PIC, Kristall, kompilator. Något mer? De jag såg på elfa har jag för mig var ganska stora saker. Är det inte svårt att löda ihop en egen programmerare? Och vad kostar en billig uppsättning saker man behöver som grund? Kanske något "paket" man kan bygga vidare på och köpa lite nyare saker allt efter som man lär sig.

Om någon har lust kanske det är dags att göra en Microprocessor guid? Där man går igenom allt man behöver och kanske något lätt experiment? Där man förklarar mycket om vad varje sak gör och vad det är för skillnad mellan olika saker. Vet inte men kanske någon som har tid/ork till att göra en guide som kanske kan klistras här på forumet? Skulle varit lärorikt kan jag säga....
Användarvisningsbild
Motormannen
Inlägg: 648
Blev medlem: 12 september 2003, 18:40:48
Ort: Stockholm

Inlägg av Motormannen »

Lånar denna tråd.

Vet någon en programmerare och en kompilator som funkar till Mac OS X?
Funderar på att köpa en iBook 12.1" så tror Ni att det finns någon programmerare att koppla till den?
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Xerbee skrev:När jag är klar med min VU mätare så ska jag ge mig in i världen av microprocessorer. Ska man använda PIC eller AVR? Vad är det för skillnad mellan dem? Och vad mer behöver man? Programmerare, PIC, Kristall, kompilator. Något mer? De jag såg på elfa har jag för mig var ganska stora saker. Är det inte svårt att löda ihop en egen programmerare? Och vad kostar en billig uppsättning saker man behöver som grund? Kanske något "paket" man kan bygga vidare på och köpa lite nyare saker allt efter som man lär sig.
Det korta svaret är att AVR är kraftfullare och något dyrare än PIC. AVR behöver bara en klockcykel för att utföra de flesta instruktionerna medan PIC behöver fyra (rätta mig gärna om det är fel).

Om du ska börja med AVR rekommenderar jag verkligen STK500.
Skriv svar