Utväxling för högt vridmoment och lågt varvtal

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5309
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

Ja men det är klart. Det blir ju rätt mycket snyggare så. Dessa borde hålla, de är ganska kraftiga så :)

Är detta nåt som är intressant.

Ja men om du har så pass hög utväxling ändå så borde det hålla.
Men dessa växlarna har ett drev moterat på sig redan. Det ska va en enklare kedja till dessa. Jag har för mig det är nåt liknande de som finns till minimotoMC eller cyklar.

Bild
OlaJoh
Inlägg: 28
Blev medlem: 13 november 2007, 12:42:27
Ort: Stockholm

Inlägg av OlaJoh »

bengt-re: För svaga för att vara aldeles optimala, ja. För svaga för att ge en simulator som på ett någorlunda sätt efterliknar spelets "rörelser", nej. Eller inte enligt de beräkningar vi gjort och det vi kommit fram till genom att studera andra simulatorer i alla fall. Om du har någon fakta som tyder på något annat så får du gärna dela med dig av den, för självklart är det ju bäst att göra rätt från början.


arvidb: Jo, det är en smart lösning det där (din/avloppssimulatorn), men vi fösöker undvika den eftersom den begränsar vinklingen av vaggan så mycket. I bilspel är det inget stort problem (för vi kommer troligtvis inte komma upp i en sån hastighet att vi hinner flytta oss mer) men vi har även planerat att använda den till flygsimulatorer, och den lägre hastigheten på rörelserna då ger oss möjlighet att få större utslag på simulator. Men den finns med som nödlösning i våra planer.


citizendildo: Ser helt klart ut som att de skulle kunna vara intressanta, har dock ett par frågor: hur stora är de? (de ser lite klena ut, men det kan bero på att jag tror att de är mindre än de är) och hur sitter drevet fast? (är inte säker på att man hittar drev med 15 ggr diametern på det där hjulet, och då måste man ju byta ut det :S).
chille skrev: Föresten, är det någon som vet något realistiskt spel där man kan köra lite rally? LFS och liknande är ju som sagt bara för bankörning.
Säger bara en sak: Richard Burns Rally, har precis lirat det i ett par timmar med en (lånad) G25:a, och fan vad underbart det var. Finns inga andra lägen än simulator (d.v.s. inga arkadlägen m.m.) så den är helt renodlat "seriös". Billigt är det också, från 59 kr: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=108748

/OlaJoh
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5309
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

Storleken på aluprofilen är 100*75*40. Axeln till det "lilla vita kugghjulet" är 10 mm.
mässingsröret som metalldrevet sitter på är 21 mm i diameter. Metalldrevet är 55 mm i diameter...

Så den är ändå ganska stor.

HUr pass den klarar höga effekter vet jag ej men det torde klara en el då det kommer från gamla verkstadsmaskiner.
Köpte dem beg av en maskinversktad. De har såna till övers.

Jag har dem till ett litet mindre projekt, inte alls några större krafter på dem så jag kna inte svara på det. Men de klara lite iaf.

Du får dem billigt.. jag köpte dem för en 150 kr för de två...

50-100 kr o frakt o de är dina...

Det saknas dock en mutter på dessa kom jag på. Därför jag hade dem liggandes. En mutter som håller fat det lilla vita drevet saknas på båda. Det är inga svåra prylar, en mutter på varje men de går att hitta. En stor fingänga bara.

Sen hur metalldrevet är fäst jag jag ej helller svara på eftersom jag köpte dem begagnade... Har inte en blekaste tyvärr...

Edit: Hmmm, stavning?!?
Senast redigerad av MNorrgren 24 november 2007, 11:40:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Inlägg av Noxin »

"En grov fingänga bara" :lol:
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5309
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

Men är det nåt att ha eller?

har fixat några muttrar till dem så de är helt kompletta. det är bara att sätta fast dem...
OlaJoh
Inlägg: 28
Blev medlem: 13 november 2007, 12:42:27
Ort: Stockholm

Inlägg av OlaJoh »

citizendildo: Tyvärr är de inte intressanta, storleken på drevet gör att vi måste hitta ett drev med ca 75 cm i diameter för att få ihop det med utväxlingen. Men tack för att du tog dig tid att kolla upp måtten på dem.


Angående letandet så ska vi i gruppen göra ett besök på skroten imorgon (inte en dag för sent), så förhoppningsvis hittar vi någon bra lösning då.

/OlaJoh
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5309
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

Okay... men du kan inte räkna på storleken så. Utan det du måste göra är att räkna antal tänder på dreven. Visst det kommer bli ett stort drev i vilket fall som men inte så stort som 75 cm!

Dessa som sitter på har 17 tänder. För att du ska få en nerväxling 15 gånger måste du ha ett drev med 255 tänder. Vilket är ganska stort.

Men nu måste du tänka på att vinkelväxeln har en nedväxling med, från 2:1.

Då genast kommer du inte behöca växla ner det lika många gånger. Är det fel räknat av mid så du bara behöver växla ner det 7,5 gånger då?
Vilket isf blir ett hälften så stort drev. Dvs 130 tänder?

Eller är jag helt ute o cyklar?
OlaJoh
Inlägg: 28
Blev medlem: 13 november 2007, 12:42:27
Ort: Stockholm

Inlägg av OlaJoh »

Att räkna med diametern rakt av fungerar fint, antalet kuggar är direkt proportionellt mot omkretsen på hjulet, och eftersom diametern*pi=omkretsen så är antalet kuggar direkt proportionellt mot diametern, så tyvärr behöver vi så stort hjul. (Jag är ganska säker på att detta stämmer, annars har jag missat något vitalt :o)

Dessa 15:1 är tyvärr med vinkelväxeln medräknat (vad trevligt det hade varit om så inte var fallet), vi behöver 30:1 från chucken till axeln.

/OlaJoh
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5309
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

Okay. Ja mycket möjligt det är så. Men vet ej det. I vilket fall. Stort kommer det bli.

HOpps ni hittar nåt annat iaf!
OlaJoh
Inlägg: 28
Blev medlem: 13 november 2007, 12:42:27
Ort: Stockholm

Inlägg av OlaJoh »

Det blev inget besök på någon skrot idag, däremot blev det ett besök på en vitvaruåterförsäljare som hade *lite* gamla tvättmaskiner som skulle skrotas. Efter ett par (kalla) timmars tvättmaskinsslaktande gick vi därifrån med diverse delar som förhoppningsvis löser problemet. Creds till maha som kom på denna briljanta idé (även om det återstå att se om de pallar vridmomentet). Tack även till alla andra som kommit med tips, om dessa inte skulle funka så är det alltid bra med alternativa idéer.

/OlaJoh
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av maha »

Tackar tackar, hoppas bara det funkar så jag inte lurat er att stå och frysa i onödan... :wink:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Vad menar du egentligen med långt vartal?
Långt under normalt, eller långt utanför specen, eller?
OlaJoh
Inlägg: 28
Blev medlem: 13 november 2007, 12:42:27
Ort: Stockholm

Inlägg av OlaJoh »

jojje: Ooops :oops:, lågt varvtal ska det vara. Närmare betämt ca 20RPM på utaxeln.

/OlaJoh
Skriv svar