en av mina första postningar här fast jag har besökt forumet en längre tid!
I våras läste jag några intressanta trådar om era CNC-projekt, och hittade då ett antal bra länkar till bl.a motordrivkretsar och annat smått och gott. Det gav mig tillräckligt med inspiration för att dra igång mitt eget CNC-bygge (eller om vi skall kalla det för renovering).
För några år sedan hittade jag nämligen en halvt demolerad limappliceringsapparat på toppen av ett berg med skrot hos en lokal skrotfirma. Helnöjd med mitt kap så släpade jag hem maskinen för att plocka godbitarna från den. Som tur var blev den bara nedplockad i småbitar, för sedan kom det som vanligt andra projekt imellan.
Nu har jag fått iordning på elektroniken och lagat det mesta som var trasigt. En del av kablarna var avklippta jäms med motorerna, plåtar var krokiga, en linjärmutter var spräck och massa andra småskavanker.
För att driva stegmotorerna har jag byggt ihop 4 st Linistepdrivers. Läste om dom någonstans här på forumet. Jag plankade kretsschemat rakt av från deras sida och till det gjorde jag ett enkelsidigt PCB. http://www.piclist.com/techref/io/stepp ... /index.htm
Nätaggregatet är ett modifierat ATX-aggregat där det går att skruva upp +5V spänningen till 8 volt. Fick även justera upp överspänningsskyddet, annars så slog det ifrån vid ca 6 volt. Jag vet inte hur "bra" det är att göra så, men det har funkat än så länge vid bänkkörningen.
Lite bilder från byggandet:

Från vänster på DIN-skenan kan man se lampan som simulerar borrmaskin, lite säkringar och reläer, ett interfacekort som bygger mycket på exemplet från bruksanvisningen för Mach2 och en optoisolerare för att skydda parallelporten/datorn. På de lite större kylflänsarna sitter Linestep-drivkorten monterade. Runt nödstoppet ligger en P133 med tillbehör samt nätaggregatet för stegmotorerna.

Fräsen i bitar så som jag hade lämnat den. Hade tyvärr kastat alla tumgängade skruvar, så det blev och gänga om till milimeter.

Och delvis monterad. Har bara kvar att montera in elektroniken i en lämplig låda, skruva färdigt på CNC-fräsen, montera ändlägeskontakter, tillverka en ny panel och lite annat roligt. :)
Tjoa till om det är något ni undrar över, eller vill ha Eagle-filer på dom kretskort jag har plockat ihop. Det är inga avancerade grejor men man brukar alltid kunna plocka lite bra ideer från andras arbete (och strunta i dom kassa).
/Edit - rättstavning...