En CNC-maskin till!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor
Inlägg: 236
Blev medlem: 6 juli 2004, 19:19:53

En CNC-maskin till!

Inlägg av Lindqvist »

Hejsan allihopa,
en av mina första postningar här fast jag har besökt forumet en längre tid!

I våras läste jag några intressanta trådar om era CNC-projekt, och hittade då ett antal bra länkar till bl.a motordrivkretsar och annat smått och gott. Det gav mig tillräckligt med inspiration för att dra igång mitt eget CNC-bygge (eller om vi skall kalla det för renovering).

För några år sedan hittade jag nämligen en halvt demolerad limappliceringsapparat på toppen av ett berg med skrot hos en lokal skrotfirma. Helnöjd med mitt kap så släpade jag hem maskinen för att plocka godbitarna från den. Som tur var blev den bara nedplockad i småbitar, för sedan kom det som vanligt andra projekt imellan.

Nu har jag fått iordning på elektroniken och lagat det mesta som var trasigt. En del av kablarna var avklippta jäms med motorerna, plåtar var krokiga, en linjärmutter var spräck och massa andra småskavanker.

För att driva stegmotorerna har jag byggt ihop 4 st Linistepdrivers. Läste om dom någonstans här på forumet. Jag plankade kretsschemat rakt av från deras sida och till det gjorde jag ett enkelsidigt PCB. http://www.piclist.com/techref/io/stepp ... /index.htm

Nätaggregatet är ett modifierat ATX-aggregat där det går att skruva upp +5V spänningen till 8 volt. Fick även justera upp överspänningsskyddet, annars så slog det ifrån vid ca 6 volt. Jag vet inte hur "bra" det är att göra så, men det har funkat än så länge vid bänkkörningen.

Lite bilder från byggandet:
Bild

Från vänster på DIN-skenan kan man se lampan som simulerar borrmaskin, lite säkringar och reläer, ett interfacekort som bygger mycket på exemplet från bruksanvisningen för Mach2 och en optoisolerare för att skydda parallelporten/datorn. På de lite större kylflänsarna sitter Linestep-drivkorten monterade. Runt nödstoppet ligger en P133 med tillbehör samt nätaggregatet för stegmotorerna.

Bild

Fräsen i bitar så som jag hade lämnat den. Hade tyvärr kastat alla tumgängade skruvar, så det blev och gänga om till milimeter.

Bild[/url]

Och delvis monterad. Har bara kvar att montera in elektroniken i en lämplig låda, skruva färdigt på CNC-fräsen, montera ändlägeskontakter, tillverka en ny panel och lite annat roligt. :)

Tjoa till om det är något ni undrar över, eller vill ha Eagle-filer på dom kretskort jag har plockat ihop. Det är inga avancerade grejor men man brukar alltid kunna plocka lite bra ideer från andras arbete (och strunta i dom kassa).

/Edit - rättstavning...
Senast redigerad av Lindqvist 30 juli 2004, 13:31:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

Ser bra ut det där! Skicka mer bilder så fort det finns mer att visa!

Arvid
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10678
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Sen vill vi se den in action också...
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

Det vore trevligt om du kunde lägga upp filerna här eller skicka dom till mig.
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor
Inlägg: 236
Blev medlem: 6 juli 2004, 19:19:53

Inlägg av Lindqvist »

Jag håller på och monterar in styrkort, reläer, nätaggregat osv i en ny låda, så det kan kanske bli lite rörliga bilder till nästa helg! Om inget går snett vill säga, fast då kan jag visa lite nya bilder istället...

Jag har lagt upp Eagle-filer på projektet här:
http://w1.111.telia.com/~u11103812/CNC% ... 040724.zip

Det finns några felaktigheter på de olika scheman/korten, men de är omnämnda i text-filerna.

Jag har inte lagt med kretsschema på Linistep-drivkorten, då jag inte har frågat Roman Black som är ursprungskonstruktörn om lov för detta.
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

Om du inte vill lägga upp filerna till stegmotorerna så kan du maila dem till mig
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

Lindqvist-->

Håller nu på att göra ett kretskort till detta Schemat:

Bild


Men har några frågor. Hur har du anslutit resonatorn till dessa anslutningar??
Bild




Är varje av dessa motstånd på 1Ohm eller ska de vara 1Ohm tillsammans???
Bild




De två motstånden som skaparen monterade på baksidan av kretskortet, finns de med på schemat???
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor
Inlägg: 236
Blev medlem: 6 juli 2004, 19:19:53

Inlägg av Lindqvist »

Robert, jag har skickat dig mina filer.

Jag misstänker att Roman Black inte hittade någon resonator i Eagle-biblioteken, och har därför gjort en speciallösning med lösa pads istället. Själv satte jag dit en keramisk resonator med med integrerade kondensatorer enligt bild nedan.
Bild

Den där gruppen med tre resistorer skall tillsammans bilda ett motstånd på runt 1,0 Ohm. Anledningen till att han har satt dit flera är för att få fler hål på kretskortet så man kan kombinera olika resistorer för att kunna finjustera strömen till motorlindningarna.

Motstånden som är monterade på baksidan av kretskortet finns inte på kretsschemat. Det är resistor R33 och R34 på mitt schema. Dom sitter mellan +5V och kondingarna C5-C6, där även en näve andra resistorer sitter.

Jag är hitills ganska nöjd med Linistep-korten. Har kvar att göra lite finjusteringar efter att jag har sett hur dom presterar när motorerna sitter på fräsen. Det bildas dock en hel del värme från dom när man kör motorerna en längre stund, men har man bara en rejäl kylfläns och en fläkt så håller transistorerna sig svala.

Microsteppingen på Linistep-korten fungerar dock utmärkt!

Märkte f.ö. att Piclist-servern var nere just nu.

Hur går det med ditt CNC-bygge Robert, håller du på och jobbar med den imellanåt? Jag har märkt att det tar mer tid än man tror att sätta ihop en CNC-fräs, trots att jag hade turen att hitta självaste fräsen färdigbyggd.
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

Tack för din hjälp.

Jo jag arbetar på min fräs relativt regelbundet nu på semestern, men det tar tid. Jag har fått ändra ritningarna flera gånger under arbetets gång.

Ska se om jag kan fixa lite bilder hur långt jag har kommit.

Såg att du hade 4 drivningar till din fräs, vad är den fjärde till???

De resistorerna som sitter direkt efter dioderna (1N4148) är det också samanlagt värde???
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor
Inlägg: 236
Blev medlem: 6 juli 2004, 19:19:53

Inlägg av Lindqvist »

Jag känner igen det där med att ändra ritningarna. Allt ser bra ut till och börja med, men så får man hem lite mer prylar och så passar det inte. Eller så har man tänkt helt fel. Då är det bara att bygga om igen!

Det fjärde drivkortet har jag tänkt att använda till en framtida roterande axel. Då kan man gravera runtom på axlar osv.

Storleken på resistorerna efter dioderna är sammanlagda värdet. Jag tror att jag angav den ena resistorn i det paret med 0 Ohm. På kretskortet så ligger dessa parvisa resistorer på rad, så man har möjligheten att finjustera microstegen genom att seriekoppla olika storlekar. Men jag kom fram till att det duger bra med dom värdena som finns i standardserien, så jag kör bara med en resistor där.
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor
Inlägg: 236
Blev medlem: 6 juli 2004, 19:19:53

Inlägg av Lindqvist »

En lite uppdatering med bilder. Lådan är snart klar, kvar att dra kablar och montera lite knappar, leds m.m.

Bild1: Så här såg den ut igårkväll. Ville bara visa hur lådan ser ut med kontaktstyckena monterade i framkant för fräsmotor, spånsug och stegmotorer.
Bild

Bild2: Kvällens resultat, fortsatte med infästning av frontplåt, diverse kontakter för bl.a nödstopp och 230volt, automatsäkringar osv.
Bild

Bild3: Så här ser det ut invändigt med det mesta monterat förutom hårddisk och diskettstation. Kvar är att dra kablar.
Bild

Bild4: Det går att vika ut lådan med styrelektroniken så man kommer åt moderkortet som ligger bakom. Flatkabel som löper på tvärsen skall gå till optoisolatorn, men den som sitter där är för kort.
Bild

Bild5: Dom kretskort som är tillverkade för detta projekt.
Bild

Bild6: Trasig linjärmutter... :(
Bild

Bild7: Hel linjärmutter! :D
Svarvade till en stödkrage i stål som håller ihop den splittrade muttern med hjälp av epoxilim. I bakgrunden ligger en stålring till som skall monteras på linjärmuttern för Y-axeln. Lika bra att förstärka den direkt.
Bild
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Hmm, de där med att pressa in allt i en datorlåda de var ju inte så dumt ju!.
Fan nu fick jag inspiration igen att fortsätta på min lilla fräs, Varför kan man inte hålla sig till ett projekt åt gången?.
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor
Inlägg: 236
Blev medlem: 6 juli 2004, 19:19:53

Inlägg av Lindqvist »

Hmm, de där med att pressa in allt i en datorlåda de var ju inte så dumt ju!.
Slutresultatet blir en lite diskretare låda, men det har varit ganska mycket arbete med att få in allting. Enklare hade varit att ha styrelektroniken i en separat låda.
Fan nu fick jag inspiration igen att fortsätta på min lilla fräs, Varför kan man inte hålla sig till ett projekt åt gången?.
Då är mitt mål uppnått! :lol:

Satt för en stund sedan och gick igenom alla gamla CNC-trådar i detta forum. Det är förvånansvärt många som håller på och mekar med olika CNC-system!

Förresten Fagge, hur går det med koordinatbordet du köpte? Har du hunnit putsa upp det än?

Såg att det lider av samma "fel" som min maskin, d.v.s z-axeln har lite begränsat med utrymme. Jag funderar på att höja min med ett par decimeter, så man kan arbeta med lite högre prylar.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Joda, jag har plockat ner den i småbitar & polerat upp allt, & skruvat ihopa den igen, så nu glider den fint.
Jag har även tagit bort massa skit för att minska vikten!.
Det som återstår nu är att göra fästen till stegmotorerna & till fräsmotorn & även försöka bygga om Z-axlen.

Ett par bilder på hur den såg ut innan jag rev den!.
(Sej till om jag skall ta bort bilderna, för det är ju din tråd egentligen ju)

Bild
Bild
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Lindqvist

Mycket imponerande arbete med att klämma in allt i ett datorchassi! :tumupp:
Skriv svar