Sändare/Mottagare - Vilka är bäst?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Rollo
Inlägg: 217
Blev medlem: 2 januari 2004, 19:23:29

Sändare/Mottagare - Vilka är bäst?

Inlägg av Rollo »

Behöver lite hjälp med ett litet projekt jag håller på att slipa på. Utan att avslöja allt för mycket så kan jag berätta vad huvudsyftet är:

Min tanke är att den till största del ska bestå utav en sändare, fyra mottagare, fyra lysdioder och en PIC.
Med hjälp av PICen så ska den mottagare som är närmast sändaren tända "sin" lysdiod.

Vad som försvårar det hela ytterligare är att mottagarna ska sitta med ca 1 cm avstånd från varandra. Fast de kommer att riktas åt varsitt håll, vänster,höger,framåt och bakåt.

Den ska även kunna räcka minst 100 meter.

Är det kanske bättre att använda sig utav GPS-systemet? Har ingen aning men det känns som om att det är rätt krångligt för en nybörjare som jag :roll:


Hoppas ni fattar något och tack i förhand.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Det du får göra är isåfall 3 fyrar som sänder pulser och en mottagare på "vad det nu är" som skall röra sig.

Sedan får man räkna ut hur långt tid det tar för dom olika fyrarnas signaler att nå mottagaren.

På så sätt så kan man få reda på vart man är ngn stans.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

4 mottagare på 1cm avstånd från varandra?

Är det inte riktningen till sändaren du försöker ta reda på snarare än avståndet?

Borde kunna gå med en mottagare egentligen, med 4 riktantenner (eller 4 mottagare med var sin antenn). Mät vilken som ger starkast signal.
Rollo
Inlägg: 217
Blev medlem: 2 januari 2004, 19:23:29

Inlägg av Rollo »

cyr: Jo det är korrekt. Lite bättre beskrivet :)
Bara en mottagare skulle ju vara helt perfekt men vad för sorts system ska man använda? IR fungerar ju itne på såna avstånd. Radio kanske?

Med 4 riktantenner, menar du att om jag mäter spänningen på antennerna så har den som är "närmast" en mycket högre spänning?

TACK !!
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

ett alternativ skulle ju vara att endast använda en mottagare och en riktantenn som man har på ett servo, så snurrar man den först tills man hittar första "fyren" och sen till man hittar andra och så med hjälp av lite trigonometri så kan man få ut sin position i förhållande till fyrarna..
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Re: Sändare/Mottagare - Vilka är bäst?

Inlägg av MicaelKarlsson »

Rollo skrev:
Den ska även kunna räcka minst 100 meter.

Är det kanske bättre att använda sig utav GPS-systemet? Har ingen aning men det känns som om att det är rätt krångligt för en nybörjare som jag :roll:
Är 100 meter ett krav eller bara för att det är kul?

Är det ultraljud? Kan bli lite trixigt med att förstärka inkommande signal. En idé kan kanske vara elektrostatiska högtalarelement (då blir det ju andra problem med spänningsmatning och signalförstärkning)

Vet inte vilken uppläsning du behöver men GPS är völ inte känt för att vara den mest exakta positioneringsmetoden (finns bättre).
Rollo
Inlägg: 217
Blev medlem: 2 januari 2004, 19:23:29

Inlägg av Rollo »

Angående räckvidden så är nog minst 100 meter ett krav. Annars är nog funktionen rätt onödig.

Angående sin position etc så är det bara riktningen till sändaren jag vill åt, framåt, bakåt, vänster eller höger.

Och kanske ett mellanting mellan 2 också men det kan man ju lösa med koden.

MicaelKarlsson: Vad menar du med elektrostatiska högtalarelement? Ska jag sända ut ultraljud med sådana eller vadå?
dow
Inlägg: 17
Blev medlem: 4 december 2003, 13:26:46
Skype: alexander.lundh
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av dow »

Rollo>
Radio blir nog svårt om det är så stora avstånd + så litet avstånd mellan mätpunkterna. Du behöver en tokliten lobbredd från antennen du skickar med isf ;)
Andra sätt att lösa problemet på som kan vara lite vettigare är isf att mäta fasvinkeln mellan de 4 punkterna, och sätta punkterna på ett sådant sätt att det skiljer typ en halv våglängd mellan dom (avstämt för den frekvens du tänkte använda)
dvs, 1 cm blir nog svårt där också, ...men det kanske går.
Sök lite på pejlning.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Rollo skrev:MicaelKarlsson: Vad menar du med elektrostatiska högtalarelement? Ska jag sända ut ultraljud med sådana eller vadå?
Japp!!
Ultraljudshögtalare som förspänns med en viss likspänning vilket leder till att de är betydligt snabbare än "vanliga" ultraljudshögtalare MEN drivelektroniken är inget man slänger ihop på en kafferast (=ganska knepigt) efter som i alla fall Polaroids variant skall förspännas med 200 V och därpå överlagra en signalspänning med peak-to-peak-spänning på 400 V. Maximalt avstånd på dessa vet jag inte men arbetsfrekvensen ligger kring 40kHz om jag minns rätt.
Problemet med dessa är ju att det inte är frågan om någon större effekt.

Man blir ju ganska nyfiken på vad det är du skall knåpa ihop ???
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ske det hela köra innomhus eller utomhus i öppen terräng?

Är det innomhus så kanske det kan bli problem med reflexer i hårda föremål. Om sändaren finns bakom dig så blockerar ju din kropp ljudet från sändaren att komma in i "bakåtmottagaren", så då kanske en reflex/eko från ett föremål framför sig kommer att få "frammåtmottagaren" att motta starkast signal.

Och frågan är också, vad blir det för signal/brus-förhållande med 100 meter mellan sändare och ultraljudsmottagare? Går det ett detektera något på det avståndet?
Rollo
Inlägg: 217
Blev medlem: 2 januari 2004, 19:23:29

Inlägg av Rollo »

MicaelKarlsson: Ojdå!! Det låter lite väl krångligt för mig hehe

Matseng: Det ska ske utomhus. dock med massa hårda "reflekterande" föremål.

Kanske lika bra att berätta vad jag ska göra :).

Den är till för att hitta sin bil på parkeringsplatser. På nyckelknippan har man en liten "dosa" med en knapp och 4 lysdioder.
Lysdioden som är riktad mot bilen lyser.

Men jag har redan patent så det är ingen idé att göra en likadan :roll:
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Nja Rollo!!
Det är inte såååå krångligt men jag ror nog inte att det passar till din applikation. Jag skulle i alla fall inte vilja släpa omkring på en all den elektroniken i en "inte så liten dosa".
Om du varit intresserad kunde du fått en hel del info om bygget och vilka minor du skulle undvika när det gäller byggandet av sändar/mottagarelektroniken för elektrostatiska högtalarelement.


Håll oss uppdaterade om hur det går, det låter som ett himla kul projekt.

Lycka till !!!! :)
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

kan man inte nyttja nån slags kompass?
Rollo
Inlägg: 217
Blev medlem: 2 januari 2004, 19:23:29

Inlägg av Rollo »

evert2: Där sa du nåt...Kom på att robotshop har en elektronisk kompass..
http://www.robotshop.se/micro/compass.html

Men samtidigt vet jag inte riktigt hur det ska gå till...En tanke som slog mig är om man pulsar en elektromagnet i bilen eller nåt...Så reagerar mottagaren bara på den modulerade och inte på den "naturliga".

Men jag har absolut ingen aning om hur stor magnet man måste ha för att en kompass ska reagera 100 meter bort. Någon?

*edit* Digital kompass http://www.md.kth.se/met/pdf/kompassdata.pdf
FlashGordon
Inlägg: 22
Blev medlem: 18 juni 2004, 01:06:01

Inlägg av FlashGordon »

En roterande mottagare borde kunna bestämma riktningen med överlägsen precision. Med en hyffsad portion programmering, skulle man kanske också kunna reducera reflektionsproblemet, eftersom reflexerna lär ändras varteftersom man ändrar sin vinkel gentemot bilen. Reflexerna borde alltså över tiden kunna särskiljas från själva källan.

Mottagaren, om den blir otymplig, kan monteras i bilen. Man behöver då bara bära med sig typ en IC, en display, en sändare och en mottagare (det finns ju radiomoduler som inte är större än frimärken för $6 styck). Bilens utrustning tar emot signalen, fastställer bäringen och sänder ut den.

Det behövs nog i så fall en kompass. Annars vet man ju bara om man är typ framför eller till höger om bilen, vilket man lär upptäcka är av föga hjälp när det gäller att avgöra i vilken riktning bilen finns...
:p

Det hela blir plötsligt rätt avancerat och dyrt...
Skriv svar