Stegmotor med växellåda ?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Windman
Inlägg: 178
Blev medlem: 27 september 2006, 23:57:09
Ort: Uppsala
Kontakt:

Stegmotor med växellåda ?

Inlägg av Windman »

Hej !

Håller på att bygga en "barndoor tracker". (En konstruktion för att kompensera för jordens rotation när man fotograferar stjärnor/himlen med långa slutartider)

Jag letar nu efter en stegmotor. Och har läst att en växellåda med utväxling 1:30 eller långsammare är att föredra.

Stegmotorer finns det gott om. Kjell har några billiga som säkert duger. Annars finns det bättre men betydligt dyrare på Elfa.

Men vart hittar jag en prisvärd växellåda jag kan använda till dessa ?
Eller ännu bättre, kan man köpa en stegmotor med inbyggd/tillhörande växellåda ?
Användarvisningsbild
Windman
Inlägg: 178
Blev medlem: 27 september 2006, 23:57:09
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Windman »

Att tillägga:

Det skall alltså vara rätt billiga grejor. Vill gärna komma undan med några få hundringar.

Här är en bild på konstruktionen. Ger ett litet hum om hur det är tänkt.
http://www.af9y.com/barndoor.jpg

Det är alltså en gängad stång som skall snurra med 1 varv/minut. Och kommer att lyfta tyngden av en kamera + objektiv. Jag skulle gissa på ca 2-3kg i mitt fall.
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Inlägg av 007sweden »

Sen är väl en stegmotor med 1.8* stegvinkel att föredra också? Alltså 200steg / varv.
Gimbal
Inlägg: 7941
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

En linjär rörelse för att kompensera en roterande, det blir till att styra motorn men en varierande hastighet då. Men det funkar väl för kortare tider med fast hastighet också.

Såg en lysande lowtech-lösning på problemet en gång, en trafo + en cykeldynamo som synkronmotor och lämplig utväxling. Enkelt och smart.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Du får utväxling i gängstången. Sen kan du ha längre planka.
Vill du ha glappfri utväxling bör du använda kuggrem.
Om du använder "riktiga" stegmotorer kan du köra med microsteg.
Elfa har dom högsta priserna på stegmotorer.
Kjelle har läga priset, men det är bara 48 steg/varv.
Kontrollerkort kan du däremot köpa billigast på Kjelle.
Tänk på att det finns både Unipolära & Bipolära motorer.
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Inlägg av 007sweden »

Jojje: Vet du av någon svensk återförsäljare som har billiga 200stegs eller gärna mer stegmotorer till ett bättre pris än elfa?

Behöver inte klara av så mycket, bara ändra orienteringen på saker, men precisionen är viktig.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3755
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Användarvisningsbild
Windman
Inlägg: 178
Blev medlem: 27 september 2006, 23:57:09
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Windman »

007sweden: med en växellåda så kvittar det nog om det är 48 eller 200 steg.

Gimball: Du har rätt. Men felmarginalen på slutartider kortare än en timma blir så liten. Och att ha en dator med sig ut i skogen för att korrigera felen... då kanske man hinner ta 4st bilder innnan batteriet i den tagit slut :)

http://bergan.se har ju en motor för 375kr som mer än väl kommer räcka för jobbet! 200 steg och allt...

En kille påstog att om man kopplar gängstången direkt på en stegmotor, så kan den missa ett steg ibland. Men han kanske körde med nåt billigt skit. För denna klarar ju 0.55Nm, och via en gängstång som skall snurra 1 varv/min så är ju kraften långt ifrån det.

Funkar detta styrkort http://www.kjell.com/?item=87549&path=6 ... 0,81400000 till denna motor http://www.bergan.se/cgi-bin/store/comm ... orer&pid=3

Det står "bi" efter styrkortet hos Kjelle, så det borde ju stå för bipolär. Och motorn är väl en sådan ?

Då hamnar man på 600kr, vilket är lite mer än tänkt, men ändå ett gott alternativ.
BJ
Inlägg: 8337
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Inlägg av BJ »

Det där var lite intressant. Jag provade lite en gång, för skojs skull. Jag hade inget som rörde sig, utan kameran var still. Jag tror inte att slutartiden var mer än nån minut. Det var nog mindre än det. Men det jag tog kort på hann ändå röra sig lite.

Det där med rak till snurrande (böjd) rörelse... Rättas det till på nåt sätt av "utväxlingen" mellan träskivorna? Dom är ju ledade på olika ställen.

Hur gör du för att få allt åt rätt håll sen, med vridning och så? Kompass och vattenpass och grejer?
Senast redigerad av BJ 23 augusti 2007, 16:24:08, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Windman
Inlägg: 178
Blev medlem: 27 september 2006, 23:57:09
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Windman »

Läser man detta datablad för stegmotorn http://bergan.se/downloads/57STH_bergan.pdf så är stegdiagramen från 100-8000 steg/sekund. Jag vill ha 200steg/minut = 3.3steg/sekund. Det verkar ju inte som att stegmotorerär tänkt att gå så långsamt ?

Kanske en växellåda är ett måste trots allt ?
Användarvisningsbild
Windman
Inlägg: 178
Blev medlem: 27 september 2006, 23:57:09
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Windman »

BJ skrev:Det där var lite intressant. Jag provade lite en gång, för skojs skull. Jag hade inget som rörde sig, utan kameran var still. Jag tror inte att slutartiden var mer än nån minut. Det var nog mindre än det. Men det jag tog kort på hann ändå röra sig lite.

Det där med rak till snurrande (böjd) rörelse... Rättas det till på nåt sätt av "utväxlingen" mellan träskivorna? Dom är ju ledade på olika ställen.

Hur gör du för att få allt åt rätt håll sen, med vridning och så? Kompass och vattenpass och grejer?
Jag har oxå fotat en del med fast kamera. Med vidvinkel 27mm så går gränsen vid ungefär 20 sekunder innan man börjar se spårning. Men då snackar vi vid 100% crop av bilderna.

Jag tänker bygga en barndoor av "typ 4". Då är det 2st rörliga delar, en extra för att minska felmarginalen.

Man kan fästa ett rör (eller ett kikarsikte i mitt fall) som man fäster paralellet med gångjärnet på kamerafästets skiva. Den siktar man sedan in mot polstjärnan... som bekant inte rör sig. På så vis har man kalibrerat det hela.

Sedan får man finjustera hastigheten med styrkortet till stegmotorn. Det är ju omöjligt att bygga allt exakt så det blir perfekt med 1varv/min.

Här är en bild som är tagen med 20sek slutartid, ISO 800 och 27mm.
http://www.hogmark.se/pub/fall.jpg
Användarvisningsbild
anlamotte
Inlägg: 859
Blev medlem: 5 augusti 2003, 15:54:34
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Det går alldeles utmärkt att köra en stegmotor hur långsamt man vill :)
Varje gång du 'stegar' motorn (skiftar faserna..) roterar axeln ett steg
Med en motor på 200varv blir det alltså 1,8* vid helsteg.
Sedan hur ofta du väljer att göra detta är upp till dig.

Har man sedan möjlighet att styra den med en uP kan man säkert få det väldigt exakt..
(man hehöver dock ett styrkort som kan styras externt t.ex med dir/step eller någon hemmabyggd variant t.ex L297/L298)

Den drivaren det länkades till här förut är för en vanlig DC motor och fungerar alltså inte alls med en stegmotor!

Bipolär driver
Den + en uP och saken är klar
Senast redigerad av anlamotte 23 augusti 2007, 16:51:54, redigerad totalt 1 gång.
BJ
Inlägg: 8337
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Inlägg av BJ »

Jaha, okej. Det var en fin bild. Mycket bättre än mina. :) Vad är strecket i mitten? Ett flygplan eller nånting?
Och vad menade du med "100% crop"?
Användarvisningsbild
Windman
Inlägg: 178
Blev medlem: 27 september 2006, 23:57:09
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Windman »

Vart köper jag en "uP" för ändamålet då ?

Vill jag snurra 1varv/min så blir det 3.333.... steg/sekund.
Jag vill kunna justera denna hastighet sedan oxå. Så det kanske blir 3.5varv/sekund istället...

Så denna "uP" måste vara väldigt finkänslig i justeringen då.

BJ: 100% = 100% förstoring alltså. Dvs, fotar man med 8mpixel blir det en ganska stor bild. Strecket är en komet som kommer in i atmosfären (stjärnfall), det ser man på ljuset... att det blir starkare och sedan svagare. Hade det varit ett flygplan eller en satelit hade det bara varit ett rakt streck med samma ljusstyrka hela tiden.
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Inlägg av 007sweden »

Windman: Kan även vara en iridium-flare.

http://www.satobs.org/iridpix.html
Skriv svar