Nybörjar fråga på power supply...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
sweFredrik
Inlägg: 261
Blev medlem: 24 maj 2007, 21:46:58
Ort: Lund

Nybörjar fråga på power supply...

Inlägg av sweFredrik »

Hej på er!

Jag har börjat att titta lite mera på själva elektroniken i mitt cnc projekt då jag ju inte har så stor nytta av att bygga mekaniken om jag inte klara ut själva drivningen. Så jag har kikat lite på olika motorer och nu senast på en från allmotion.se, nämligen:

86STH65E2-428, hållmoment på 3,5 Nm, stegvinkel: 1,8, fasström: 5,9 A, 2-fas High Torque . (väntar med spänning på prisuppgift)

Denna motor kanske är att ta i men jag tänker lite frammåt att man kanske vill bygga större frampå. Hur som helst.

Jag har fattat att jag måste ha ett styrkort per axel, tex Gecko, någon form av "break out board" samt en ström källa. Och jag tror det är den sista punkten som hänger upp sig en del då jag har ganska begränsade elektronikkunskaper. Vad skulle behövas för att driva 3, eller 4 st av modellen ovan? Finns det att köpa färdiga kit (i sverige) eller är det endast hemmabygge som blir ekonomiskt försvarbart?

Tacksam för alla svar som kan fås :)
Rocky_AL
Inlägg: 617
Blev medlem: 7 december 2006, 15:14:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Rocky_AL »

Både styrkort och motorer kan du köpa av jojje. Han har även en liten tutorial på hur man dimensionerar en psu: http://www.bergan.se/cgi-bin/store/comm ... 9673.21079
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Eftersom tänker ha en så pass stor motor så skulle jag faktiskt rekommendera geckodrive framför jojjes kort, klarar både högre ström och spänning än jojjes.
sweFredrik
Inlägg: 261
Blev medlem: 24 maj 2007, 21:46:58
Ort: Lund

Inlägg av sweFredrik »

aha ok, ja, det kanske är lite överdrivet stora motorer då. Men vad använder folk till en bänkfräs med kulskruvar, 5 mm stigning. ca 350x350 i färdsträcka. Tanken är att sätta dit en kress 1050 till en början och att kunna köra från aluminium ner till skum med hygglig hastighet och precision. Räcker detr med 2 Nm stegisar?

Sen snabbt över till huvudfrågan. Måste man bygga sin egen PSU, finns inget man kan handla färdigt utan att känna sig rånad?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

86-motorerna är ena riktiga Bamse-motorer. Jag har bara prisuppgift på 80mm lång, pga att du får lika mycket kraft ur en 60STH100 än en 86STH65, och till ett lägre pris.

Varför skulle din fräs behöva såna stora motorer? Vad gör att den skulle urskillja sig så enormt mot andra i samma storleksklass. Eller vad ska du bygga för monster senare. :D

Du kan bygga PSU eller köpa färdigt, men först måste du bestämma helt vad du ska ha/behöver. PSU-priset är bara en bråkdel av vad motorer och drivare vill kosta iaf. :?

Vart är bilderna, ritningarna eller skisserna??? Dom är obligatoriska på detta forum. :lol:
sweFredrik
Inlägg: 261
Blev medlem: 24 maj 2007, 21:46:58
Ort: Lund

Inlägg av sweFredrik »

:) bilder från cadden utlovas :) Men än så länge har jag bara gissat på vilka bitar jag kan få tag på och man kan väl säga att det är högst osäkert ännu. Nja jag tror inte det skiljer sig någonting och det kanske är en dum ide att försöka ta höjd för eventuella kommande projekt. Tanken från början var att komma över en "riktig" fräs modell äldre och göra en retrofit på den. Men sen började jag inse vad det kostade, och att jag inte skulle ha plats för den de närmaste 5 åren, därav planer på hemmabygge.

Det finns alltså inget att vinna på "starkare" motorer då? typ matningshastighet eller så? Som sagt alu, plast och trä är det som jag kommer att köra i. ramen blir förhoppningsvis av aluprofiler. lagringarna blir linjärskenor samt vagnar från Hiwin och kulskruvar med 5 mm stigning på x och y.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Lättaste är nog att titta vad andra använder. Det behöver inte vara rätt, men nåt att utgå från. (Ät skit, miljoner flugor kan inte ha fel, stämmer inte alltid :lol:)

Tex dar303, Meduza, Spruft, E85 och alla som byggt om sin Optimum-BF20L är några exempel. Finns nog ännu flera.

Klart det finns att vinna på starkare motorer, upp till en viss gräns, sen kostar det bara pengar, massa pengar.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag kör med motorer som motsvarar ungefär 60STH88, tror att det kommer fungera fint.

Sedan är ju större inte alltid bättre när det gäller stegmotorer då man åker på mera massa...
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Vill du ha riktig prestanda så kan du alltid köra med servon istället, så kan du nog få ditt lystmäte i både kraft och hastighet. :)
sweFredrik
Inlägg: 261
Blev medlem: 24 maj 2007, 21:46:58
Ort: Lund

Inlägg av sweFredrik »

LaRdA: Jo servon hade varit fint. Men jag antar att det blir lite väl dyrt, annars hade väl alla använt sig av servon istället för stegisarna?

Men det verkar ju som om man håller sig kring 3-3.5 Nm så borde det ju räcka långt. Om fasströmmen hamnar kring 2.5A/fas vad betyder det då i strömförsörjning? 2.5*3=7.5 A och ca 50volt och sendå? Jag har lästa massor av inlägg och det talas om likriktarbryggor och mjukstarter och det är ett antal steg över min nivå om jag uttrycker mig milt :)

Ni som har köpt kit till Optimum maskinerna, vet ni om man skulle kunna köpa loss PSU löst därifrån eller har ni alla byggt ihop era egna?

/frågvis
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Ja det kan bli lite dyrare med servos, men väldigt trevligt.
:D Har själv servos på mitt bygge.

http://www.geckodrive.com har ett bra dokument som går igenom grunderna om stegmotorerna och nätdelen, Länk

Där kan du läsa att stegmotorn med parallellkopplade lindningar eller med bara halva lindningen inkopplad drar max 2/3 av märkströmmen, och 1/3 med lindningarna i serie.
Så du behöver alltså en nätdelen som klarar 1,7A per kanal, alltså minst 5A för tre axlar.
Spänningen fungerar med 50v som du föreslog, men du kan använda upp till 60v om jag räknade rätt på motorerna.

En sak som står i det dokumentet är uträkningen av glättningskondingarna, där ska du ta och räkna med 100 000 istället för 80 000 eftersom vi har 50Hz nät i Sverige istället för 60Hz. Alltså Kondensatorn: C = (100,000*I)/V, C = (100,000*5)/24, C > 10,000uF.
sweFredrik
Inlägg: 261
Blev medlem: 24 maj 2007, 21:46:58
Ort: Lund

Inlägg av sweFredrik »

Tack för lektionen, det är en bit på väg!

Jag blev faktiskt erbjuden några gamla servon från en kille på jobbet. Men han sa att man behövde någon specialar PLC för att få dem att fungera, men det kanske var BS? Funkar alla servon lika? kanske skall föröska ta reda på vilka de var och om erbjudandet står fast!

Har du bilder på ditt bygge med servo?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Det finns flera typer av servon så alla drivare klarar inte alla typer av servon.
Men om du kollar upp vad det är för servon så kan man kanske hitta passande drivare till dom.

Här är mitt bygge/konvertering Länk
sweFredrik
Inlägg: 261
Blev medlem: 24 maj 2007, 21:46:58
Ort: Lund

Inlägg av sweFredrik »

ojojoj. Inte illa. Den tråden har jag kikat igenom tidigare, intressant läsning. För mig (och förmodligen de flesta här) hade det varit ett drömprojekt att ha i (det framtida) garaget! Något stort för arbetsrummet dock:)
sweFredrik
Inlägg: 261
Blev medlem: 24 maj 2007, 21:46:58
Ort: Lund

Inlägg av sweFredrik »

Jag har fortsatt min jakt på power supply till mitt projekt. Jag har ju förvisso inte riktigt bestämt motorer ännu men kikat runt ändå. På ebay.com hittade jag bla följande enhet:

Power-Supply-Gecko-Driver

Runt 1200 kr inkl frakt. Är det värt pengarna? Det ser ju inte så värst komplicerat ut (kanske rent av skulle klara av att göra själv med lite instruktioner) men det kanske döljer sig små gobitar som inte syns?
Skriv svar