Nybörjare!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
blackadder
Inlägg: 321
Blev medlem: 2 juli 2007, 21:23:40
Ort: Dingle

Nybörjare!

Inlägg av blackadder »

Annonserade efter en manuell fräsmaskin men det blev en bridgeport series 1 CNC fräs istället. (av nån konstig anledning :roll: )

styrningen till denna var en gammal TEXTRON styrning(pappersremsa)
som är konverterad med en BTR från STELLA data (GNT 7202 BTR)

Eftersom jag har programmerat väldigt lite bl.a heidenhein145 och Fanuc
så har jag surfat runt lite och hittade detta forum.
(verkar som att man har lite att läsa :lol: )

Jag är inte helt säker på att dom styrkort som jag nu har kommer att funka så funderar jag på att byta till ev. geckodriver 202.

Om jag har fattat det hela rätt så kan man driva dom korten direkt från en dator t.ex. med MACH3 och på så vis slippa hela pappersrems-historien som nästan är lika stor som hela fräsen.

Tills vidare får nog original stegmotorer sitta kvar.

det som jag funderar över (med tanke på att jag är total dator-analfabet) är,
hur kraftig måste datorn vara för att driva alltihopa?

Finns det "touch-screen" skärmar som funkar med MACH 3?

Tanken var att snickra ihop en egen kontrollpanel till fräsen utan att behöva kladda med tangentbord och mus. (gärna en MPG också)

Har ingen bild på fräsen men det finns en bild på http://www.centroidcnc.com/bridgeport_boss.htm (den ser ut som den till vänster, fast inte så ren.)


8500$ är lite väl saftigt för en konvertering tycker jag.........
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Inlägg av E85 »

Läs igenom H.O´s tråd här i Mekatronikdelen av forumet. Tycker han fick till en fin kontrollpanel till sin fräs.

Edit: Länk, http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=17574
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

För Mach3 så rekommenderas det en dator på minst 1Ghz.
Jag skulle tro att dom flesta "touch-screen" kan användas med mach3, har visserligen inte testat själv men det borde inte vara något problem.
Sen skulle jag nog rekommendera att köra med G203V istället eftersom dom andra geckosárna ibland kan få för sig att släppa ut röken när man kör med stora motorer.
Ska bli spännande att följa bygget. :D
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

I vår verkstad hade vi också en BTR lådda från Stella men vi hade den till trådgnisten och så körde vi på en gammal 286 burk. Språket var FAPT, inte helt olikt den vanliga ISO programmeringen. Detta var för 3 år sedan. När trådgisten tappade minnet så fick vi ladda om det med ett par rullar med hålremsor. :shock:
Per
Användarvisningsbild
blackadder
Inlägg: 321
Blev medlem: 2 juli 2007, 21:23:40
Ort: Dingle

Inlägg av blackadder »

Ojdå, här var det snabba svar!

H.O´s kontroll-låda är ju exceptionellt alldeles uber-snajsig!

Gillade verkligen hur han hade ordnat "soft-keys", det var tanken med touch-screen skärmen för min del.

tyvärr kunde texten om hur han hade gjort lika gärna varit på grekiska, för jag fattade inte ett jota. :oops:

får nog plugga vidare, är mycket att lära (varför köpte jag inte en manuell maskin ist :shock: )
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Jag håller precis på att göra en kontroll till Mach3. Se tråden.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=19041
Per
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7008
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Välkommen till forumet blackadder.
Användarvisningsbild
blackadder
Inlägg: 321
Blev medlem: 2 juli 2007, 21:23:40
Ort: Dingle

Inlägg av blackadder »

Tackar tackar!

hoppas jag inte ska tjata för stort hål i huvudet på er :)

Är som sagt, mycket att lära........
Användarvisningsbild
blackadder
Inlägg: 321
Blev medlem: 2 juli 2007, 21:23:40
Ort: Dingle

Inlägg av blackadder »

sådär!!

Nu slank det iväg en beställning på 3 st gecko 203:or :?

ska bli jävligt spännande att se om man klarar av att få ihop det :shock:

men bättre lukta på den rök som kom än aldrig koppla en kabel :lol:

jag har en liten fundering på strömkälla, kan man använda original strömkälla eller är det något som "kukar" ur då?

Har för mig att jag läste nån tråd här om nån som hade använt original men jag hittar den inte.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Blackadder, vi vill se bilder på skönheten!! ;-)

Jag måste fråga, du behöver inte svara om du inte vill: Hur mycket fick du betala och var annonserade du? Jag hittade en liten, begagnad flerop som jag blev sugen på men den kostade 90.000 iofs med verktygsväxlare etc men jag har inte 90.000....att spendera på en hobby... :-(

Angående nätdelen så beror det så klart på vad den lämnar för spänning. Max drivspänning för G203 är ju 80V men man vill kanske inte ligga precis på gränsen. Jag har för mig att jag har läst att spänningen är högre på en BP men det kan mycket väl vara fel. Starta upp maskinen och mät.

Om det är nått angående min Mach3 panel (eller nått annat) jag kan stå till tjänst med så är det bara att hojta.

Grattis till köpet!

/H.O
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Användarvisningsbild
blackadder
Inlägg: 321
Blev medlem: 2 juli 2007, 21:23:40
Ort: Dingle

Inlägg av blackadder »

jag annonserade på www.industritorget.se

efter ett tag så fick jag svar av "tant" som skulle sälja den för sin farsa, som tydligen hade varit maskinhandlare (han var 91)

det lustiga var att hon hade inte ens kort på maskinen, och jag hade inte en aning om hur den såg ut.

Klart man slog till :lol:

15.000:- fick jag ge för den ( sen ska kanske tilläggas att frakten gick på 7.500:- :evil: )


lägger gärna in bilder men har inte lagt upp dom någonstans så jag kan inte länka......... ska försöka få tummen ur.

nån som har en sida att rek.?
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

15.000:- var ju helt OK om den är frisk mekaniskt. Grattis! Men 7.500 för frakten...urk...blir många pinnfräsar det... ;-)

Jag lägger mina på bilder på Photobucket, kanske inte den bästa men den ända jag provat och det verkar fungera bra.

/H.O
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

urk, 7500:- för frakten. Det var vad min båt (i avataren) kostade i frakt, 45mil!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Vet, maskinfrakt är svindyyyrt... fraktade själv en 2ton, 2 flm. maskin (en excenterpress, så klart ;) ) i andra riktningen, från värnamo (i avvaktan på att får möjlighet att flytta ned dit själv... :D ) skulle ha gått på ungefär samma summa. Dyrt blev det i allafall, men lyckades efter mycket jobb och ringande få ned priset till ca 5k, om man som jag vid tillfället skall frakta hem billiga maskiner blir således frakten den största utgiften... :roll:
Skriv svar