Hemmagjord MPG för CNC.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Dags för en uppdatering av min forskning :D
Nästa steg var alltså att få dit en massa knappar på min kontrollenhet.
Det finns flera vägar att gå då man skall koppla in hela klabbet till Mach3.
1. Tangentbordet. Man kan via "Keygrabber" tilldela vissa knappar på tangentbordet att utföra vissa kommandon men om man tex tar knapp "X" och tilldelar den kommandot "Nolla X" så kan du inte använda den knappen till att skriva X från tangentbordet så länge "Keygrabber" kör. Denna funktion slås av då du går ur Mach3.

2. Man kör ett tangentbord och hackar ett annat, alltså plockar ur processorn och kopplar knapparna från kontrollpanelen direkt till den. Då kan du använda kontrollpanelen men inte dom knapparna som har tagits i anspråk. Jag menar att dom knappar från kontrollpanelen du kör i "Keygrabber" låt oss säga "K" kan alltså inte användas av det vanliga tangentbordet förrän du har gått ur Mach3 men man behöver ju inte tilldela kontrollpanelen dom vanligaste knapparna.

3. Man programmerar om processorn eller kör på en PIC så att man inte kör ut dom standardkoderna MAME som de flesta tangentbord har.

4. Man kan använda en spelenhet tex en gamepad som inte krockar med tangentbordets MAME.

5 Man kan använda sig av Ultimarcs IPAC2/4 som programmeras direkt från keygrabber och inte heller använder sig av standardkoderna i MAME.

Så långt har jag kommit genom sökande på internet mm. Har någon annan något att tillägga så är ni välkomna :D
Per
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Hej Per,
Ta en titt på produkterna från X-keys! Själv använder jag Matrix Board i min kontroll-panel och det fungerar klockrent. Man kan programera in vilka knapp-sekvenser du vill och du behöver inte använda key-grabber.

/H.O
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Hej själv H.O.
Jo jag har tittat på dom grejorna men det är så att plånboken är väääldigt liten just nu så jag försöker hitta alternativa lösningar som även fler här på forumet kan ha nytta av.
Jag skulle gärna köpt en x-keys eller Ipac/4 men som sagt....
Per
Edit: Lägger till. Idealet är om vi kunde gå ihop om detta och vissa sköter några lösningar medans vissa kan tänka sig att programmera en PIC för vårat behov. Jag har inte den tiden för att lära mig PIC just nu. :(
Användarvisningsbild
blackadder
Inlägg: 321
Blev medlem: 2 juli 2007, 21:23:40
Ort: Dingle

Inlägg av blackadder »

Jag är väldigt intresserad av en dylik.

Tyvärr kan jag nog inte bidra med mer än glada tillrop och dumma frågor :oops:
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

blackadder: Det jag försöker är att få folk intreserade med denna tråd så inga inlägg är dåliga inlägg. Vi kan säkert bidra med något om det är så.
Jag har uppmärksammat din kunskap inom den mekaniska branchen och jag har själv jobbat inom den.
Per
Användarvisningsbild
blackadder
Inlägg: 321
Blev medlem: 2 juli 2007, 21:23:40
Ort: Dingle

Inlägg av blackadder »

hittade en fin sak här..........


http://www.candcnc.com/MPG101.htm
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Jag har sett den men den styrs av en joystick och då får man inte den precisionen man vill ha.
Jag kan säga att jag inte har avslutat mitt projekt utan jag har rotat vidare så snart kommer det en uppdatering. Det har varit Gothia Cup här nere i Götet och sonen spelar för GAIS så det har varit mycket annat att göra.
Per
Användarvisningsbild
blackadder
Inlägg: 321
Blev medlem: 2 juli 2007, 21:23:40
Ort: Dingle

Inlägg av blackadder »

blev nog fel med adressen, jag menade en sån här

http://www.candcnc.com/SuperComboDualPort.htm

Det får helt klart vara en ratt om det ska vara någon idé överhuvudtaget, annas kan man ju lika gärna köra med knapparna på maskin eller tangentbordet.
Användarvisningsbild
Ac3T
Inlägg: 186
Blev medlem: 27 november 2007, 02:21:02

Inlägg av Ac3T »

Mmmm.. Det var inga billiga saker det där inte.. Iaf om man bara vill ha t. ex. en jog-ratt.

Som jag har förstått det hela behöver man bara två digitala bitar på någon port (Som jag tror går att ställa in i en del CNC-program) och man (Om man nu ska använda en jog-ratt (Rotary-switch på engelska), vilket jag förstod av sammanhanget och lite småspring mellan barnen och datorn) kopplar t. ex. pin 1 till ena biten, pin 2 till jord / plus med pull up-/down-motstånd, och pin 3 till andra biten, så har man principen där. Problemen uppstår emellertid sen när det gäller att få skiten att fungera.

Det kan förresten vara en bra idé att använda Schmidt-trigger- logik så man slipper kontaktstuds och orenligheter.

Det var mitt lilla bidrag för dagen =0)
JB
Inlägg: 388
Blev medlem: 5 april 2007, 17:46:42
Ort: Gislaved

Inlägg av JB »

Jag har oxå varit inne på det här, men har inte haft tid
roligt att någon annan tar sej ann det

så keep up the good work!
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Jag vill bara säga att det funkade väldigt bra och det är en väg att gå som jag gjorde.
Jag har istället fått tag på några encodrar som jag skall använda istället då mina elektronikkunskaper inte är så goda, se länk.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=22908
Per
Skriv svar