Hemmagjord MPG för CNC.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Hemmagjord MPG för CNC.

Inlägg av PerE »

Trots mina bristande kunskaper inom elektronik så ha jag fått ihop en prototyp som fungerar tillfredsställande.
Jag hittade 2st läsgafflar med TTL utgång och ett kodhjul från en gammal mus som jag har limmat fast i en låda. Detta har jag kopplat till parporten på min dedikerade pc för Mach3 som styr min fräs.
Eftersom jag inte har ett oscillioscop så var det svårt att få pulserna i 90 grader, men som sagt det funkar och nu skall jag sätta dit lite knappar så jag kan ändra vilka axlar mm jag skall köra.
Bilderna hittar ni på min hemsida.
http://web.comhem.se/~u74864760/feedback.htm
Per
Edit: Bilden längst till höger är hur jag vill att den skall se ut.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Intressant, har du hunnit testa precisionen "i skarpt läge" på arrangemanget?
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Jag körde den automatiska kalibreringen i Mach3 och hundradelarna tutar på ganska snabbt men jag skall ta och kalibrera den lite bättre. Jag har kört skarpt och det funkar finfint.
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Eftersom det är många av er som skall köpa Jojjes fina "Lillasyrra" så tänkte jag att det borde finnas ett stort intresse av en sådanhär tingest.
Ni kan säkert fixa till det bättre än vad jag kan för att få ut rena fina signaler sam att fixa till elektroniken bättre. Jag skulle gärna se en display i den också.
Ett projekt kanske ?
Per
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Okej, det var inte så många intresserade :(
Jag får väl fortsätta själv :D
Apparaten funkar bra men den är inte så bra uppbyggd och innanmätet tar stor plats så jag tänkte använda elfas HEDR8000 sensor och sedan får jag leta efter något som liknar detta http://www.ultimarc.com/ipac1.html som många använder till sina enheter för att emulera tangentbord. Tanken är att allt skall man kunna få tag på här i Svedala. Får se om man kan hacka ett tangentbord eller ett litet numeriskt tangentbord.
Fortsättning följer.
Per
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Fortsätter med forskningen. :D
Istället för en "IPAC" så har jag hittat denna kretsen i en gammal elektrisk skrivmaskin och då undrar jag om den kan komma till användning i mitt megastora projekt. Vad jag kan förstå så kan jag koppla en massa på ingångarna men hur sjutton kopplar jag in den till datorn (ps2, USB .....)?
Någon som har kännedom om detta ?
Per
Edit: Glömde länken. http://www.tranzistoare.ro/datasheets2/17/1782916_1.pdf
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av maha »

Jo fortsätta posta dina framsteg. Vi läser nog fast vi är tysta... :wink:

För att använda den där Mitsubishin måste du nog programmera om den och då skulle jag istället rekommendera att du använder någon mer "vanlig" enchipsdator. T.ex. en PIC eller AVR. Hur du kopplar den till datorn bestämmer du själv men som du säger, PS2 och USB är två alternativ.

Väljer du någon hålmonterad PIC eller AVR så hittar du nog ingen med riktigt så där många I/O men det kanske räcker med lite färre?
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Jag har ingen som helst erfarenhet av att programmera processorer men det kanske är dags att ge sig på det nu. Det enda jag har programmerat var i början på 80 talet då vi körde Basic på gamla ABC80/800 :shock:
Jag tänkte som Kajsa Warg att man tager vad man haver och i detta läget havde jag denna liggande :D
Per
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av maha »

Om du ska börja med PIC ska du köpa en WISP av sodjan här på forumet, du kommer inte att ångra dig.
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Jag skall fundera på saken, det kanske är några andra som vill göra en handhållen kontroll och då kan man ju hjälpa varandra med vad man själv är bra på. Jag hjälper gärna till med fräsning och tankearbetet bakom det hela. Det kanske är lite overkill att börja lära sig programmera när man bara behöver 1st.
Per
Användarvisningsbild
blackadder
Inlägg: 321
Blev medlem: 2 juli 2007, 21:23:40
Ort: Dingle

Inlägg av blackadder »

Jag vill gärna ha en...........
Mindmapper
Inlägg: 6428
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

PerE> Det finns så många andra småprojekt man kan ge sig på med kunskap att programera enchipsdatorer. Fler än en, då riskerar det att bli masstillverkning. :wink:
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Jag har faktiskt funderat länge på att lära mig programmera så detta kanske blir startskottet :D
Per
Användarvisningsbild
Knotas
Inlägg: 195
Blev medlem: 16 juni 2007, 23:02:06
Ort: Trollhättan

Inlägg av Knotas »

Det finns flera fördelar med en handkontroll som styr motorerna direkt genom kontrollerkortet.

Ingen seg respons eller eftersläpning även om man har en seg dator.

Datorn behöver inte ens vara igång.

Inget går upp emot tillfredställelsen när man skapat nåt eget, t.o.m. om komponenterna råkade kosta lika mycket som den köpta förebilden.

Jag håller på dig, PerE
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Tanken med denna handkontroll är att man på ett lättare och mer exakt sätt kan ställa in arbetsstycket i maskinen. Man slipper alltså jogga med tangentbordet och man kan jobba närmare maskinen. Fördelen är också att man kan använda den som en manuell maskin och då kollar man på Mach3:s DRO på vilka koordinater man befinner sig. Du har också nödstopp, väljare för upplösningen i stegningen samt vilken axel du skall jogga. Det finns mycket mera att implementera i den men det tar vi senare.
Per
Skriv svar