Julas pizzaugn som reflowugn

Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Julas pizzaugn som reflowugn

Inlägg av bengt-re »

Köpte en av Julas pizzaugnar (art:864010) för att bygga om till reflowugn, men har inte kommit oss för att köra klart projektet men testade att köra med ett termoelement i ugnen kopplat till meterman. In med kortet, slå på full effekt - vid 120 grader slå över till halveffekt, vid 150 slå på till full effekt. Vid 210 grader stäng av och öppna luckan 4 sekunder senare. Simpelt och perfekta lödningar! Går tusan så mycket fortare än att handlöda. Projektet skall få lite elektronik så att man slipper sitta och passa ugnen i 8 minuter, men fungerar förvånandsvärt bra även att köra för hand - förutsättningen givetvis en bra tempgivare som har väldigt kort responstid och god noggranhet.

Bild
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Tack för recensionen! :) Har länge tänkt köpa den, men varit lite tveksam.
Nu vet jag att den fungerar för reflow-lödning, så jag ska genast lägga en beställning på en sådan. :)

edit: Beställningen är gjord. :)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ja, den är liten och har skapligt hög effekt och rätt billig så en helt oki ugn. Kanske bäst att sätta en varningslapp på den så att ingen gör pizza i den... Misstänker att fluss, bly och sådant inte är vad man vill ha i maten...

jag körde med Elfas blyade lodpasta och APPA 50BK som givare, men skall byta till en ELFA 76-832-20 som tål temperaturen bättre. Appan tål enligt databladet "bara" 200 grader så lika bra att sätta dit en kaptonisolerad istället även om appan inte verkar lida av några vändor i ugnern iaf.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ja det är nog bättre med 76-832-20 så man får koll över hela temperaturområdet som ugnen ger.

Har du kollat om det finns utrymme i ugnen för styrelektroniken?
edit: Det finns iofs ett stort utrymme innanför luckan..... :lol:
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor
Inlägg: 541
Blev medlem: 6 mars 2005, 13:54:31
Ort: Bromma

Inlägg av mrOh »

Ursäkta om detta inte är riktigt vad tråden handlar om, men jag har länge undrat vilka temperaturer olika kretsar klarar under någorlunda långa stunder (2-3 min till timmar). Tar för givet att smd är gjorda för att klara dessa temperaturer men klarar hålmonterade saker lika höga temperaturer? Och varierar detta mellan olika komponenter?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Du skriver om halv och full effekt.
Hur styrs det ? Är det inte temperaturen man ställer in ?
Eller avser det det som Jula anger som "Välj mellan att
använda de övre, nedre eller alla värmeelementen." ?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

jo, men tempregleringen i ugnen har inte en chans att hänga med. Halv effekt i området 120 till 150 grader körde jag med att slå över till bara undervärme. När ugnen blir färdig så blir det pwm på båda elementen till 35-60% så att man får lagom temperaturderivata. 50% effekt gav fortfarande lite för hög derivata, men fungerade bra ändå med den lodpastan jag körde med sist. Risken med för hög derivata i detta steg är att det kan skvätta ut så att man för lodkulor på kortet.

Hålmonterat brukar tåla samma temperaturer, men oftast så reflowlöder man ytmonterat först och sedan våg eller handlöder kontakter och annat hålmonterat. Hålmonterade elektrolytkondensatorer bör man undvika att köra i reflow då detta minskar deras livslängd och kan ställa till det.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ja till höger där orginalstyrningen sitter finns gott om plats för elektronik. Skall man vara seriös kan man behålla tempreglaget som ett övertemperaturskydd om ens elektronik får spelet, eller så sätter man in en ny bimetalltermostat/termosäkring som övertemperaturskydd.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Jag blir riktig sugen att skaffa en sån här ugn själv. Jag hoppas bengt-re lägger upp konstruktionen under projekt när det är klart. :)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Självklart - strombom har gjort ett kort till den - får se när vi hinner/orkar få in det i ugnen.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Mjo, ett kort blev det (inte snyggt på något sätt), får väl se om det fungerar :)

Bild
Bild

Eaglefiler

Jag kommer inte ihåg exakt vilka komponenter det blev men ungefär:
Relä
Termogivare
Termoelement
Mikrokontroller
Display

Koden kvar då, vi får börja med någon väldigt simpel styrning...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

I mitt fall blir det i likadant bortsett från en detalj: PIC istället för AVR. :)
kimmi
Inlägg: 221
Blev medlem: 13 april 2007, 12:25:00

Inlägg av kimmi »

Hi,
Se denna site good info .. (PDF filen)
http://www.homanndesigns.com/SMDToasterOvenProject.html
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Bengt-re: Vad använder du för lodpasta och hur applicerar du den?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Elfas blyade pasta - kommer inte ihåg nummret på den, men kan kolla på jobbet - valde dem på grund av lite lägre smältpunkt och så läge man har det till prototyper så spelar det ingen roll - masstillverkning överlåter jag glatt åt folk med riktiga verktyg....

Jag har applicerat dem med tunn nål (standardnålfanning på sprutan, så bara att använda vanliga lim/loctite nålar), lite bökigt och trist att flusset torkar igen nålen på 24 timmar, men nålar finns det gott om.... Går troligen stoppa i något i nålen så att den inte fastnar igen. Jag har funderat på att göra/köpa pastmasker för de vanligaste kretsarna man löder så att man kan spackla på pastan istället, skall man göra några fler kort så lönar det sig nog att beställa pastamask för hela kortet, men de kostar ju en 1500 spänn för ett europakort så inte lönt om man skall göra ett kort, men skall man göra 10 eller fler så är det lönt att fundera på iaf.

Cogra gör pastamasker och det finns säkert många fler. TRoligen går det beställa pastaplåtar från kina om man visste var till lägre priser.
Skriv svar