Ny router

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jonas2307
Inlägg: 471
Blev medlem: 11 juni 2005, 08:48:33
Ort: Älvsjö

Ny router

Inlägg av jonas2307 »

Hej!

Jag behöver inhandla en ny router, för hemmet, eftersom den gamla buggar ur lite väl ofta.

Vill ha trådlöst för lite slösurfande samt kör kabel till lite olika rum.
Har en Linuxburk som fileserver och en HTPC maskin bredvid TV'n.

Har tittat på en netgear, RANGEMAX NEXT W-LAN GIGABIT ROUTER 11N, kostar 1196 sek, plus moms, på Dustin.

Är det ett bra val eller kan man hitta bättre för motsvarande pengar?

-- Jonas
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

Min router avled häromdagen, hade ingen lust att slänga ut pengar på en ny, så jag körde igång iptables på servern.. Om du vill komma undan billigt så kan du ju göra detsamma på din linuxburk..
Dennis_F
Inlägg: 383
Blev medlem: 8 januari 2007, 19:30:52
Ort: Piteå

Inlägg av Dennis_F »

Här har du en länk till en tabell över olika routrars prestanda.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Någon här som jämfört någon av de "sämsta" routrarna med någon av de "bästa" och kan berätta om man märker någon skillnad i prestanda?
Användarvisningsbild
DeVille
Inlägg: 2359
Blev medlem: 29 mars 2004, 15:04:22
Ort: Dalsländska skogen.
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Jag är inne på min andra D-Link DI-524.. de funkar hur bra som helst.. Har oftast 2 datorer igång, en med kabel å en med WiFi.

De går i princip 24/7, routern med.

Den första routern gav upp efter en åsksmäll som gjorde att det for gnistor ur "2-hål i väggen"


Kan nämna att min står intill elementet, så min har inte nåt värme problem heller.

Köpte min billigt på SIBA.

Edit: Är också nyfiken på Jimmys frågeställning.
Dennis_F
Inlägg: 383
Blev medlem: 8 januari 2007, 19:30:52
Ort: Piteå

Inlägg av Dennis_F »

Om ni kollar på länken jag postade förut så talar den sitt tydliga språk.

Har faktiskt testat själv också. Har 100mbit upp och ner, men när jag surfar genom routern får jag ca 36mbit. (Linksys nånting har jag)

Grannen har en Dlink gaming nånting router.
Han har ca 85 megabit genom routern.

Så nog är det skillnad.

Om man däremot bara har 10mbit så tror jag inte man märker nått.
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Det är grym skillnad på router och router, har testat några från netgear, Level1 och D-link. Har man fiber draget hem med full duplex, 200Mbit, 100Mbit upp och ner med en publik IP så ska man kosta på sig en riktig router också. Man ska kolla efter vad det är för hastighet mellan LAN to WAN. Normalt om man köper en router för 400-800kr så får man inte mycket alls, ca 30Mbit LAN to WAN. Du når därmed aldrig din fulla hastighet. Själv köpte jag en Netgear FVS338 som klarar 90Mbit LAN to WAN i full duplex. Denna kostade otroliga 1499kr, väldigt billigt! Sedan har Netgear en som klarar 100Mbit i full duplex LAN to WAN men då sticker priset upp i 2000kr. Den heter Netgear FVX538. Är grymt nöjd med min, aldrig hakat upp sig under lång och krävande belastning. Den som gjorde ifrån sig enligt papperna det var ju enbart netgear. Dvs stabiliteten varierar väldigt!

JimmyAndersson, min lilla uppsats kanske svarade din fråga? :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jodå. Det blev lite klarare, men inte helt. Varför kan du läsa om nedan:


Dennis_F:
"Om ni kollar på länken jag postade förut så talar den sitt tydliga språk."
Mjo, om man bara tittar på siffrorna på vad varje router presterar. Men jag efterlyser personliga erfarenheter i verkligheten till/från servers på internet, de är ju där en router används i 99.9999% av fallen. :)
I länken har de inte testat hur stor skillnad detta gör mot en server på internet. Om en router klarar 100Mbit eller 30Mbit mellan WAN och LAN kvittar om trafiken till/från servrar på nätet aldrig kommer upp i 20Mbit, t.ex. :wink:
Användarvisningsbild
cl3mens
Inlägg: 678
Blev medlem: 1 augusti 2004, 23:26:33
Ort: Stockholm

Inlägg av cl3mens »

Själv så har jag den åsikten att om linan är över 10 MBit i någon riktning så bör man köra routerprogramvara på en dator istället. Det är inte svårt alls, nöjer man sig med t.ex. m0n0wall (som är bra mycket kompetentare än en d-link) så får du väldigt stora inställningsmöjligheter och bra fart. Dessutom är det så enkelt! Bränn en m0n0wall-CD, smäll in den och en diskett i valfri dator med 2 nätverkskort och boota. Ställ in vilket kort som är LAN och vilket som är WAN, sen är det så gott som klart med det svåra. Resten sköter man via ett webbinterface.

Jag kör m0n0wall på en PII 400 MHz med 96 MB RAM med 2 st Intel NIC:s (minns inte modellnummer men de är visst klassiker). Denna setup klarar min 100/10-anslutning perry och den har aldrig gått ner. :> Har även hört om folk som använt 486:or för sina linor (som iofs inte var så feta).
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det låter riktigt smidigt. Ska testa på en gammal burk jag har. :)
jonas2307
Inlägg: 471
Blev medlem: 11 juni 2005, 08:48:33
Ort: Älvsjö

Inlägg av jonas2307 »

Angående att använda en PC, visst kan man det.
Men, jag vill inte köra fileservern som router, jag vill ha trådlöst, inbyggd switch och jag vill inte ha en maskin till som är på jämnt.

Känns inte som om det återstår så mycket annat än en "vanlig" router?

Den jag har nu kostade 1500 spänn för 3-4 år sedan, ett pris därikring är ok tycker jag.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Tttade på det där testet och håller inte med... Har en 3com, som finns med i testet. Dom hävdar att den klarar 36 Mbit mellan lan och wan. Själv har jag mätt upp drygt 50 Mbit. Nuffrorna ska alltså granskas kritiskt....
Användarvisningsbild
RRacer
Inlägg: 370
Blev medlem: 29 januari 2005, 19:40:17
Ort: Lerum

Inlägg av RRacer »

Jag har tröttnat på fåniga leksaksroutrar och kör nu en Astarobrandvägg.
Funkar skitbra! :jättestortummenuppsmiley

Den är gratis för icke kommersiellt bruk (10 IP).

Funkar på löjlig hårdvara (jag kör på en gammal PIII 800/512MB vilket är overkill)

http://www.astaro.com/
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

JimmyAndersson,

När jag läste dennis inlägg så gjorde jag det 9 gånger totalt och till slut tror jag att jag fattar :) Som jag har förstått det så försöker han säga att om man har en 10Mbit lina från sin ISP så kan man skita i om routern klarar 100Mbit LAN to WAN eller tvärtom eftersom linan från ISP ändå inte kommer upp i den hastighet. Det är ju självklart men man ska inte missa en sak! Många ISP ingår i ett så kallat träd då alla som använder nätverket i själva verket är i ett LAN. På så sätt om man använder DC så kan man ändå nå 100mbit om man har en router som klarar det. När man kopplar in sin router i LANet man ingår i så ser routern det som WAN.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

"Många" vet jag väl inte... Vilka seriösa leverantörer lägger sina kunder på ett stort LAN? Hur lätt är det inte då att hitta in på de andras datorer...
Här är det just 10Mbit upp till varje lägenhet från en switch i källaren som inte petar ut mer än 10Mbit per port.
Switchen är kopplad med 100Mbit via fiberconverter till ISP. Switchen begränsar alltså varje användare till max 10Mbit, totalt. Ingen port har någon lokal kontakt till en annan.
Skriv svar