Batterier (NiMh), kapacitet och belastning mm...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Beffo
Inlägg: 114
Blev medlem: 30 januari 2004, 12:00:12
Kontakt:

Batterier (NiMh), kapacitet och belastning mm...

Inlägg av Beffo »

Funderar på att bygga en dyklampa och börjar med att leta batterier (ej blyackar). Ställer upp några frågor här? Svara på så många ni kan, så kanske vi kan skapa en liten info-tråd. Tanken är att nå 12 V och ca 3-5Ah. Priset bör hamna mellan 600-900kr. Lämnar lamptyper utanför den här diskussionen.

1) Ett vanligt R20 batteri... Vad har det för kapacitet? Kan vara bra att jämnföra med.

2) NiMh celler finns ju att köpa med lödfanor i kapacitetsklasser upp till ca 4 Ah och en spänning på 1,2 V. Hur hårt törs man belasta en cell? 2A kontinuerligt?

3) Följdfråga: det finns ju celler som är gjorda till RC-modeller. De sägs klara hög urladdningsström och snabbladdning. Vad innebär detta i strömstyrka?

4) Tydliga nackdelar med NiMh?

5) Tydliga fördelar med NiMh?

6) Värmeutveckling. I en en lampkonstruktion kan ju lampan och den höga effekten leda till värmeutveckling. Hur påverkar detta NiMh batterierna.

7) Ett klargörande: Det är väl Li-Ion celler som är farliga att löda, pga värme. Det gäller väl inte för NiMh?

Fyller på med fler ev. frågeställningar.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

1 - Vet inte vad som är vanligast, men ett R20-alkaline som jag testade för flera år sedan hade ungefär 14Ah innan spänningen föll under 1,1V vid en last på 1A. Kolla på batteritillverkarna sidor för aktuellare info.
2 - Moderna NiMh kan du belasta ungefär 2C utan problem, så 2A är inga problem
3 - Hög ström i de sammhangen brukar räknas ungefär 5-10C (20-40A i ditt fall)
4 - Tämligen hög självurladdning, mår dåligt av överladdning, går inte dP-ladda säkert, dålig enerigtäthet (jämnfört med LiPo), svårt att snabbladda säket.
5 - Skapligt lågt pris, skapligt miljövänliga, skapligt säkra, lättillgänliga
6 - För hög temp bryter ner cellerna i förtid, för låg temp ger försämrad kapacitet.
7 - Alla celler är mer eller mindre farliga, löd snabbt gäller alltid. värm inte mer än nödvändigt. Skillnaden mellan LiPo är att de gärna börjar brinna, NiMh förlorar oftast bara livslängd av måttlig övervärmning.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Åhh... lampprojekt (mina favoriter) :D

bengt-re gav väl rätt bra svar på dina frågor måste jag säga,
skulle dock vilja tillägga att en bra lösning är att köpa färdigbyggda pack på tex:
http://www.cheapbatterypacks.com/
Då slipper man alla problem med att löda pack själv...

Om du någon gång vill ta diskussion om ljuskälla står jag där och propagerar för LED-fronten :D

EDIT: jag missade ju mitt viktiga bidrag att spamma länken till CPF i varje ficklampsbyggartråd:
www.candlepowerforums.com
Beffo
Inlägg: 114
Blev medlem: 30 januari 2004, 12:00:12
Kontakt:

Inlägg av Beffo »

bengt-re: bra svar! Fantastiskt vilka tydliga svar man kan få ibland.

Meduza: Det var ju två riktigt bra länkar du hade att bjuda på. Nu har ju jag en del att läsa :)

Jag kom fram till att man kan ju faktiskt få ett nytt ack till skruvdragaren för typ 300 spänn! det är ju perfa! och billig frakt också. Från http://www.cheapbatterypacks.com/
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

På Candlepowerforums finns det mycket att läsa... men jag varnar dig... man blir lätt fast :D

Har säkert spenderat... över 5k bara på ficklampor, leds, drivers osv på ett år och spenderar säkert en halvtimme dagligen på CPF...
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg
Inlägg: 539
Blev medlem: 26 december 2004, 00:59:27
Ort: Lund

Inlägg av Henrik Kjellberg »

En annan bra sida för batterier är http://www.batteryspace.com/.
Sen får man inte missa http://groups.msn.com/Divelight/ när man bygger dyklampor...
Beffo
Inlägg: 114
Blev medlem: 30 januari 2004, 12:00:12
Kontakt:

Inlägg av Beffo »

Henrik: Den där MSN groups sidan var ju grym. Finns massor av bra bilder på lampor där man kan få tips o ideér i mängder.

Tillbaka till batterier:
Säg att jag är beredd att lägga 1000 spänn på batterier och därmed har råd med NiMh.

8 ) Finns det något som ändå kan motivera blyackar (antar att NiCd räknar bort sig själva)?

9 ) Leder NiMh resp blyackar till några specialkrav på laddare? Är det lättare att snabbladda någon typ?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Du kan snabbladda Ni-Mh men så vitt jag vet inte direkt bly-syra batterier.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Enda fördelen med bly-syra är väl egentligen priset - i viss mån tålighet mot korta belastningstoppar, men där är NiMh lika bra idag (nästan) och det är ändå inget problem för en lampa. Varken bly-syra eller NiMh är sådär superskojiga att snabbladda även om det i viss mån går för båda typerna. Bly-syra går ladda hårt i början, men sen går det långsammare.

Nej, utan att svamla mer - Enda som är bättre med bly-syra är priset.
Beffo
Inlägg: 114
Blev medlem: 30 januari 2004, 12:00:12
Kontakt:

Inlägg av Beffo »

Appropå bly-syra och NiMh.

Jag har funderat på hur jag skall bygga upp ett ack på 12-14 V och Ca 5Ah. För att uppnå hög kapacitet kan man ju prallellkoppla. Men då blir det problem med laddningen av NiMh. Tänkte bara påpeka det och lämna en länk med mer info...
http://www.direxplorers.com/dir-equipme ... eries.html

Sen finns ju diskussionen om gasbildning från NiMh under hög belastning, men det verkar inte som det kommer vara något stort problem för mig med 14.4 och 5 Ah ack som matar 35 W halogen. Eftersom batteribehållaren alltid kommer vara öppen under laddning. (Och under dykning kommer det ju till att börja med alltid vara undertryck i behållaren så risken för att ev. gasbildning kan ställa till problem hoppas o tror jag minskar)
Beffo
Inlägg: 114
Blev medlem: 30 januari 2004, 12:00:12
Kontakt:

Inlägg av Beffo »

EDIT: Radering av dubbelpost.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

5Ah är väl inget problem at komma upp i utan paralellkoppling, det enda är att du måste gå upp till celler i C-storlek och få upp till 6Ah, om du nöjer dig med 4.3Ah så kan du köra sub-c som är kompaktare...
Senast redigerad av Meduza 2 februari 2007, 10:33:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Undvik paralellkoppling av NiMh om du absoult inte måste - det finns problem och risker förknippat med det som oftast är onödiga att behöva lösa - det finns stora NiMh celler och möjligheten finns ju alltid att i viss mån välja sin systemspänning/antal celler så att man få det antalet Wh som man behöver.
jonas2307
Inlägg: 471
Blev medlem: 11 juni 2005, 08:48:33
Ort: Älvsjö

Inlägg av jonas2307 »

Men, utan att parallellkoppla kan det ju bli svårt att nå lite högre kapacitet.
Jag kommer att behöva 24 volt och 30-40 Ah i ett projekt, och det kan ju vara svårt i så fall.
Det kan ju inte vara bättre att köra 72 volt, 10 Ah, och sedan switcha ner spänningen till 24 volt?

-- Jonas
jonas2307
Inlägg: 471
Blev medlem: 11 juni 2005, 08:48:33
Ort: Älvsjö

Inlägg av jonas2307 »

Men, utan att parallellkoppla kan det ju bli svårt att nå lite högre kapacitet.
Jag kommer att behöva 24 volt och 30-40 Ah i ett projekt, och det kan ju vara svårt i så fall.
Det kan ju inte vara bättre att köra 72 volt, 10 Ah, och sedan switcha ner spänningen till 24 volt?

-- Jonas
Skriv svar