Ingen sång ur förstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lpe_91
Inlägg: 89
Blev medlem: 16 augusti 2006, 11:36:54
Ort: Eskilstuna

Ingen sång ur förstärkare

Inlägg av Lpe_91 »

Hallå!
Jag har köpt en sån här: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 014189.htm och den funkar utmärkt förutom att sångfrekvenserna sållas bort av förstärkaren, man hör allt utom sången, som en karaokeanläggning (men det är sannerligen inte avsikten). Jag har testat olika högtalare och olika ljudkällor, så jag är ganska säker på att förstärkaren stökar till det hela. Vad ska jag göra för att fixa detta?


PS. driver den på 12V.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Inlägg av cosmox »

Detta låter ju helt fantastiskt!
Du har det som studiotekniker och producenter letat efter i all evighet! :)

Nej, skämt o sido.
Vad använder du för ljudkälla och hur är den kopplad?
Kan du beskriva lite närmare hur det låter?
Låter det som det ligger ett notchfilter på?
Har du kopplat ihop en stereo signal till mono utan resistorer?

/Hampus

EDIT: Vad är det du försöker driva och vilken impedans har det?
Lpe_91
Inlägg: 89
Blev medlem: 16 augusti 2006, 11:36:54
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Lpe_91 »

Jag har testat både med MP3-spelare och CD-freestyle, med exakt samma resultat. Det låter som att all sång släcks ut, och givetvis all musik med samma frekvens som sången. Om man inte vet exakt när och hur sången låter så är det omöjligt att urskilja något, annars låter det som att någon viskar jättetyst och man får anstränga sig för att höra något, riktigt skumt.
Det den är ämnad för att driva och det jag normalt driver är en låda med två artikelnummer 30-207-32 på elfa, MAO två 28 mm högtalare på 8ohm, parallellkopplade till 4ohm. Det med att koppla stereosignal till mono vet jag inte, jag har en 3,5mm hane-hane-kabel från ljudkällan till en hona kopplad till in på förstärkaren, inga konstigheter. Tycker ni jag ska testa att fixa så att in-signalen går via bara en 3,5mm hane direkt i ljudkällan, utan "mellanhänder"?
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Inlägg av cosmox »

Ja prova det.

Är det något annat än sången som försvinner, typ gitarrer, hihats, bas etc?
Lpe_91
Inlägg: 89
Blev medlem: 16 augusti 2006, 11:36:54
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Lpe_91 »

Det skulle isf vara vissa trummor, vissa gitarrer som ligger på samma frekvens som sången.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Inlägg av cosmox »

Kolla schemat och gör dig helt säker på att du monterat allt enligt det.
På något vis verkar det som att du har en bandstopp effekt i ljudet.

/Hampus
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

troligen är höger och vänster ihopkopplad i kablen , eller?

mycket osannolikt att det är förstärkaren som ger fenomenet

koppla så här, ta en signal från stereo proppen från spelaren och koppla den till ingången och lyssna hur det låter
Användarvisningsbild
anlamotte
Inlägg: 859
Blev medlem: 5 augusti 2003, 15:54:34
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Låter lite som du inte kopplat in jorden från signalen.
Det kan bli liknande fenomen om man råkar koppla
bort jorden och istället kör mellan höger och vänster kanal.

Ljud som ligger i båda kanalerna t.ex sång försvinner.
Man kan ibland få samma fenomen om man inte trycker
en hörlurskontakt hela vägen in eller om det är glapp i
kontakten.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Man kan ibland få samma fenomen om man inte trycker
en hörlurskontakt hela vägen in eller om det är glapp i
kontakten."


Så sant. "Fattigmans-kareoke" :D

Förutom att fenomenet kan förekomma när man plockar bort signaljorden på ingången så kan det även bli så om man råka byta plats på + och - på sladdarna till ena ingången och sedan mixa ihop vänster och höger. Då försvinner frekvenserna som normalt sett ligger i mono, oftast sång.


Orsaken är att ljud som ligger i mono ("mitten av huvudet" när man lyssnar med lurar) är lika starka och inte har någon tidsskillnad mellan vänster och höger kanal. Fasvänder man ena kanalen och sedan mixar ihop dem så fasas de tidigare monoljuden bort.

Om t.ex nivåerna på sången vid en viss tidpunkt ligger på 0,13V (påhittat värde) på vänster och höger och man fasvänder t.ex vänster så får man istället:
Vänster: -0,13V
Höger: 0,13V

Mixar man ihop dessa så blir det alltså -0,13V + 0,13V = 0V = Tyst. :)
Lpe_91
Inlägg: 89
Blev medlem: 16 augusti 2006, 11:36:54
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Lpe_91 »

Jag har nu meckat runt lite med förstärkaren och det verkar klart och tydligt som att vänster och höger mixats ihop, jag testade att löda fast en kabel på in och i andra änden en 3,5mm hane direkt, istället för att ha en hona och sen en hane-hane-kabel, och då kom sången och allt det andra tillbaks. Det var alltså hane-hane-kabeln som ställde till det hela. Aldrig att jag använder en sån något mer, från och med nu ska jag tillverka egna, så vet jag vad som försiggår därinne! :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Troligen var det din kabel/kontakt som var glapp så vänster och höger 'satt ihop'.
Du kan utan problem fortsätta att köpa sådana kablar. Jag har köpt flera hundra telehane-telehane kontakter och har bara upptäckt 2st som var glappa direkt efter köp. :)
Lpe_91
Inlägg: 89
Blev medlem: 16 augusti 2006, 11:36:54
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Lpe_91 »

Ok, jag kan alltså vara lugn vad gäller hane-hane-kablar, mitt måste varit ett dåligt exemplar, för övrigt så fick jag den med min förra MP3-spelare så det kanske inte är så förvånande, det med kvalitén!
:)
Skriv svar