Fel på Dual CV-1460

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
zyberzero
Inlägg: 54
Blev medlem: 2 november 2005, 23:19:34

Fel på Dual CV-1460

Inlägg av zyberzero »

Hej!

Jag har bytt till mig en gammal DUAL CV-1460-förstärkare, men jag har märkt att jag har pajjat den.

Den förstärker bara den högra kanalen, och den vänstra ger ytterst lite uteffekt (~0,001W när den andra kanalen ligger på ~80W).

Har ni några förslag på vad som kan vara fel, eller var jag kan börja mäta? Jag jobbade som servicetekniker i åtta veckor så jag kan en hel del grundläggande elektronik i reperationssyfte...
´
Tack på förhand!
/Zyber
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Fin förstärkare, men jag saknar lite information. :)

Vad var förstärkaren kopplad till? (Både ingångar och utgångar.)
Impedans på högtalarna? Hur många ohm vill förstärkaren att högtalarna ska vara på?

Vad gjorde du när du märkte att ena kanalens ljud försvann?
Testade din signatur kanske? :D
zyberzero
Inlägg: 54
Blev medlem: 2 november 2005, 23:19:34

Inlägg av zyberzero »

Mkt fin förstärkare, alldeles utmärkt ljud =)

Ingångar: En PC på "Tuner", En CD-spelare "SONY CDP-XE370" på Tape2.
(Tuneringången knastrar rätt duktigt ibland, likaså me Phono, men eftersom jag inte använder den fick jag byta förstärkaren mot min Technics).

Utgångar: Kopplat till ett hemmafilat delningsfilter, hemmabyggd baslåda samt 2 "vanliga" bokhyllehögtalare.
Bokhyllehögtalarna är på 6 Ohm, Okänd på baslådan, Stärkaren hoppas på 8 Ohm.

Jag vet faktiskt inte vad jag gjorde, tyvärr :)
Om man ser till min sign. så kan det kanske stämma ;) Mitt delningsfilter är inte på topp. Tyvärr.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

:)

Har aldrig kollat hur en sådan förstärkare ser ut på insidan, men gissningsvis är det diskreta komponenter. Jag skulle plocka fram mätinstrumentet och (med frasen "suck... nåja..") mäta så att det finns spänning på rätt ben på slut-transistorerna. Vilka ben beror på vad det är för transistorer. Finns det spänning där nånstans så skulle jag sedan plocka bort dessa och mäta så de är ok.

Förresten, kan du ta en bild på hur det ser ut på insidan?
Dels för att lättare kunna komma med tips och dels.. för att det är kul att titta på förstärkare. :D
zyberzero
Inlägg: 54
Blev medlem: 2 november 2005, 23:19:34

Inlägg av zyberzero »

Har skruvat isär förstärkaren nu, ska bara springa ut och hämta multimetern.
bilderna finns på http://85.194.150.166/test/Dual/
Kolla på http://85.194.150.166/test/Dual/SG1L2229.jpg , känns som något har hänt vid lödpunkterna där :(
Vilka transistorer torde vara slut-transistorer?
Jag är inte så inne på förstärkare, det är mer dect-telefoner och Ericssons telefoner för mig ;)

Edit: Bilderna är 3 MB stora, men ligger på en 100/100-server utanför Umeå så jag hoppas att det ska gå fort. Observera att jag håller på att ladda upp fotona nu, så det kan ta en stund innan de är färdiga.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ojdå, det ser ut som att komponenterna haft grillfest...

Om man tittar på SG1L2225.jpg och tänker sig en ruta som går från den högra gula kondensatorn och strax efter säkringen, och från den stora kylflänsen i mitten av chassit ner till den grå kabelbunten. Alla transistorer inom denna ruta har troligen gått sönder. Även alla gröna effektmotstånd inom samma område. Om dessa komponenter har gått sönder så lär de iallafall inte må bra.

Om du hemskt gärna vill få igång förstärkaren så får du ersätta alla brända komponenter och eventuellt laga avbrända kretskortsbanor. Sedan mäta diverse komponenter kring de brända för att se om de också är trasiga. Ett lättare alternativ är att leta efter en annan förstärkare. Det ser ut som att man kört förstärkaren på ganska hög volym och sedan kortslutit utgångarna.

"Allt går att kortslutas, det gäller bara att ta reda på hur..."
Det verkar nästan som om du eller delningsfiltret kom på hur. :D
zyberzero
Inlägg: 54
Blev medlem: 2 november 2005, 23:19:34

Inlägg av zyberzero »

Skulle tippa på att mitt (Min fars) delningsfilter har haft grillfest. Jag vill hemskt gärna ha igång den, men vi får se :/
Skriv svar