Har jag tänkt fel med regulatorberäkningen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Har jag tänkt fel med regulatorberäkningen?

Inlägg av JimmyAndersson »

Vet inte om jag tänkt fel, men jag har en transformator som ger 7,4V (AC). Likriktar man den så ska man få ca 10,5V. Sedan stjäl likriktardioderna ca 2V så då blir det i praktiken ca 8,5V efter likriktaren. Sedan kopplas denna spänning till en 7805. Enligt databladet för 7805 behövs minst 7,2V för att få ut 5V efter regulatorn. Men.. det kommer bara 3,9V.

Jag har kopplat regulatorn enligt databladet, men med en extra 100µF konding på utgången.

Två frågor:
1) Varrför blir det bara 3,9V?
2) Har jag tänkt fel? :)
Senast redigerad av JimmyAndersson 26 januari 2007, 13:49:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Har du mätt så det verkligen är 8,5V före regulatorn?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

trasig 7805? Vissa 78xx behöver lite grundlast och keramisk konding på både in och ut för att fungera som de skall. Kontrollera dock inspänningen först
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Nu har jag mätt. Det är 5,5V före regulatorn. Men var försvinner resterande spänning?

Regulatorn är helt ny. Den blir visserligen lite ljummen.

edit: Det sitter en 0,33µF keramisk konding mellan in och gnd på regulatorn, och en 0,1µF keramisk konding på mellan ut och gnd. En 100µF elektrolyt sitter även mellan ut och gnd.

edit 2: Förslag på in-last till regulatorn?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ja, då går det inte så bra ju.... 2-3V vill den gärna ha. Jag kommer inte ihåg vad databladet säger, men i konstruktioner där lasten kan gå ner till noll sätter jag alltid 2k2 på 5V sidan. Nödvändingt eller inte vet jag inte, men skadar inte iaf....

Har du för små glättningskondensatorer efter likriktaren kanske ? En mF per A är väl ungefär minimun - om man har små spänningsmarginaler så bör man ta lite till.

EDIT:
Bara för att vara säker... Kolla att du kopplat den rätt...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Nu får jag en stadig och fin 5V ut från regulatorn. :)

Bytte regulatorn och lade till ett 2k2-motstånd på utgången. Bytte även 100µF-kondingen på utgången mot en 1000µF.

Tack för hjälpen! :) :tumupp:
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Ojoj lite fel är det här tror jag...
Sätt din 1000uF kondensator på regulatorns ingång.
Sätt tillbaka 100uF på utgången men det räcker med 1uF.

Med 100uF kondensatorn på utgången BÖR du placera en 1N4004 eller liknande med anoden på utgången och katoden på ingången (tar hand om energin i 100uF kondensatorn vid avstängning så att den inte förstör din regulator).

Ta bort 2k2 motståndet det gör bara att du inte kan ta ut ström, ingen föördel alls.

En 7805 SKALL ha minst 2V späningsfall över sig för att kunna reglera.

Du helvågslikriktar (fyra dioder eller brygga) väl innan första kondensatorn?

Edit: Med 7,4VAC in så skall du över kondensatorn ha 7,4*SQR2-2*0,7 vilket ger ca 9V har du något annat (lägre spänning) så se till att koppla bort regulator för då har du kopplat den fel.
Med tillkopplad regulator och utan last så sjunker antagligen späningen något över ingångskondensatorn men knappast mer än 0,2V.
Förlusteffekten i regulatorn är ungefär (inspäning-utspäning)*utströmen och en TO220 regulator tål ungefär 1W utan ytterligare kylfläns.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"Ojoj lite fel är det här tror jag... "

Hur kan det vara fel när det fungerar??
Visserligen har du rätt i att man brukar sätta en större konding mellan likriktare och regulator.

"Ta bort 2k2 motståndet det gör bara att du inte kan ta ut ström, ingen föördel alls."

Men utan det får jag knappt ut 4V ....

"Du helvågslikriktar (fyra dioder eller brygga) väl innan första kondensatorn?"

Annars skulle inte regulatorn trivas, :) så japp. Det sitter en likriktarbrygga direkt efter transformatorn.

"Förlusteffekten i regulatorn är ungefär (inspäning-utspäning)*utströmen och en TO220 regulator tål ungefär 1W utan ytterligare kylfläns."

Inga som helst problem. Den blir inte märkbart varmare än rumstemperaturen.

Men för att inte verka otacksam så kan jag testa dina förslag. :)
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

"Ta bort 2k2 motståndet det gör bara att du inte kan ta ut ström, ingen föördel alls."
Jag tror Jimmy har motståndet mellan 5v och jord och inte i serie, det för att få lite belastning på regulatorn eftersom 7805 inte alltid fungerar så bra utan det.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Alldeles riktigt. :)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Precis - vissa fabrikat av 7805 spattar ut om de inte har en liten grundlast - modernare utgåvor tål det, men varför chansa ?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

JimmyAndersson skrev:"Ojoj lite fel är det här tror jag... "

Hur kan det vara fel när det fungerar??
Visserligen har du rätt i att man brukar sätta en större konding mellan likriktare och regulator.
Tydligen fungerar det, men hur fungerar det. Viserligen säger du att du får en stabil och fin spänning ut. Men har du mätt ripplet på utgången från 7805?

Det framgår inte någonstans riktigt om du har en större konding efter likriktarbryggan. Men det är förutsättningen för att det ska fungera.

Om vi citerar limpan4all
"Med 7,4VAC in så skall du över kondensatorn ha 7,4*SQR2-2*0,7" förutsättningen för att du ska få detta är att kondingen är så stor att den orkar hålla uppe spänningen när du belastar och har spänning in från bryggan som är lägre än du har i kondingen.

Går spänningen i kondingen under det som regulatorn behöver för att reglera slutar den att ge spänning ut. Förmodligen fungerar det i ditt fall för att du har satt en kondensator på utgången som är så stor 100uF att den håller uppe spänningen under tiden som regulatorn ej ger spänning ut. I så fall kommer du att ha en hel del brum på utgången eftersom utspänningen blir beroende av hur mycket kondingen laddar ur.

Minst lika viktigt som att mäta likspänningsnivåer är att också mäta enbart växelströmskomponenten. När du mäter likström så mäter du likström + medelvärdet av växelströmmen. Har du pulserande likström (likriktarbrygga utan reservoarkonding) så har du allt mellan noll och mer än mätvärdet i mätpunkten. Det är faktiskt många fall i likströmssammanhang intressantare att hålla koll på hur mycket växelström du har än hur stort DC+medelvärde av AC du har.

Oscilloskop är bra men klumpigare än multimetrar och dyrare också.
Edit: Blandar ej in TRMS i det hela
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Missupfattade var 2k2 motståndet satt, såsom det är placerat skall det inte påverka alls, ber så allra ödmjukast om ursäkt.

I princip alla 78XX05 har en intern späningsdelare på ca 5k som fungerar såsom last på sin utgång, så en extern last skall inte behövas.

Exakt vilken 78X05 har du? Alla prefix, mellanbokstäver och sufix tack dvs XX78YY05ZZ?
XX=
YY=
ZZ=
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Mindmapper:
"Viserligen säger du att du får en stabil och fin spänning ut. Men har du mätt ripplet på utgången från 7805?"

Jodå. Det var på oscilloskopet som jag såg att spänningen var "stabil och fin". Visserligen går det att få stabilare, men det var iallafall tillräckligt.

"Det framgår inte någonstans riktigt om du har en större konding efter likriktarbryggan. Men det är förutsättningen för att det ska fungera."

Att det inte framgick berodde på att jag inte hade någon "större", men däremot satt det en 100µF elektrolyt direkt efter likriktaren. Över utgången satt däremot en 1000µF. Men det fungerade ändå. Ripplet låg då på 4,991V - 5,000V med en medelspänning på 4,996V.

Som ni ser så är stycket ovan skrivet i 'dåtid'. Det beror på att jag nu bytt plats på elektrolyterna. 1000µF sitter nu direkt efter likriktaren och 100µF sitter över utgången. Nu har jag 0,1ms rippel. Det pendlar mellan 5,015V och 5,017V. Helt ok.

limpan4all:
"Missupfattade var 2k2 motståndet satt, såsom det är placerat skall det inte påverka alls, ber så allra ödmjukast om ursäkt."

Inga problem. :)

"Exakt vilken 78X05 har du?"

Den heter F43 KA78T05. Som jag skrev tidigare så bytte jag till denna. Innan satt där en I 78S05CV. Med den och utan motståndet så fick jag knappt ut 4V. Om jag inte minns fel så låg det på 3,8V.

Kul med lite "action" i den här tråden. Vet inte varför, men jag tycker det är kul att pyssla med spänningsförsörjning/regulator-kretsar. "Back to basics and the hard facts" ungefär.. :)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det verkar som det var första 7805 som krånglade. Finns en del som drar mycket tomgånsström men knappast att det ska vara orsaken med din lätta belastning och 100uF. Finns det någon anledning till att du vill ha så stor ellyt på utgången?

Jag har väl kört så några gånger själv, länge sen, och har inte märkt att regulatorn ska må dåligt av det. Länge sedan jag läste databladen, men minns inte att det skulle vara skadligt.

Däremot så vet jag inte vad det ska vara bra för, numera har jag aldrig nånting större än 10uF (möjligtvis flera om det är långa ledningar till olika saker). 78xx sköter regleringen bra med liten ellyt tycker jag. Kanske finns någon som har annan erfarenhet.

Håller med dig Jimmy att det är kul att jobba med sp. stabilisering. Mycket är erfarenheter man inte kan läsa sig till i databladen. Härligt med all erfarenhet på forumet.
Skriv svar