RDS FM-transmitter för mac?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xarvox
Inlägg: 137
Blev medlem: 4 augusti 2005, 09:55:07
Ort: växjö

RDS FM-transmitter för mac?

Inlägg av xarvox »

Jag har ett problem: datorn står LÅÅÅNGT bort från vardagsrum/kök/sovrum, där jag ändå vill kunna spela musik från datorn.

Så jag har börjat fundera på en radio-sändare kopplad till ljud-ut från datorn.
Men det vore OERHÖRT spännande att kunna se i förstärkarens display vilken låt/spellista osv som spelas.

Jag har tidigare varit inne på samma veva och minns att varje tecken skickas i serie, så det finns inget visnings-minne eller dylikt i mottagaren, vilket gör att det borde vara enkelt att spotta ut tecken för tecken via exempelvis usb.

Det finns även hyggliga möjligheter att hämta låt-info från iTunes, så jag ser inga större problem med ovanstående lösning, mer än att jag saknar all nödvändig kunskap.



Detaljbeskrivning:
extern låda, med ljud/data-ingång som mixar ner det till en radio-signal som skickas till stereon antingen via kabel eller trådlös antenn.
Det bästa vore att använda redan existerande standardiserad data-kommunikation med lådan, så att man kan använda den på andra plattformar.

Programvara som hämtar låt-info och övrig informativ data (inkommen mail, im-meddelande, uptime, belastning osv?)
och sänder detta till extern låda.

Så min fråga till er experter; hur går jag tillväga? finns det färdiga ritningar nånstans eller måste jag be nån av er att rita en åt mig? :)
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

xarvox
Inlägg: 137
Blev medlem: 4 augusti 2005, 09:55:07
Ort: växjö

Inlägg av xarvox »

De relevanta sök-resultat jag fick på sourceforge är enbart pc..
Mjukvaran tror jag är det minsta problemet, bara jag har en hårdvara att greja det med.

Så frågan kvarstår, finns det färdiga lösningar eller kan nån hjälpa mig vidare? :)
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

1. Byggen en pryl som "modulate a double side band suppressed carrier with a frequency of 57kHz" vad nu det är. Den ska i alla fall in i en HiFi FM-sändare med en max räckvid på 3-4m.

2. Skriv en engen programvara som ger den info du vill i en bitstream till din sändare.


Om sändaren ska vara laglig så är räckvidden inte större än att du kan läsa på skärmen vad som spelas. Så antalet komersiella sänadre med stöd för RDS är troligen ganska få. Hittar men den så är troligen inte programvaran öppen så man måste skriva en egen i alla fall.

Mitt förslag är att du mailar några av killarna på SF och titta på om dom har någon bra hårdvara och om du kan på porta deras kod till mac.

Att SF ger total ... 2-3 relevanta träff (inte 500) kan tolkas som om att det är få som tycker detta är ett spännande område att fixa med...
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3755
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Kolla på http://www.pira.cz/rds/index.htm finns lite intresanta saker där.
Skriv svar