USB - DAC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26442
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

fint. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Trevligt att brusproblemet försvann, och precis som jag tjatade om: Det berodde inte på valet av ljudkort. :)
larsan
Inlägg: 133
Blev medlem: 17 mars 2006, 08:52:48
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av larsan »

Jimmy: Haha, ja, men ibland hjälper det inte hur mycket man tjatar... ;)

Nån som vill ha en LCD förresten?
1,5" 110k pixlar.
Från en Minolta digitalkamera.

Fabrikat Sanyo
Modell(?) 127CLXE

Se bilder.
Ni får den mot fraktkostnat om nån vill ha den.
Bild
Bild

Har även CCD:n kvar, 4 megapixels. Även den felfri, så om nån vill ha den, gäller samma. Fraktkostnad.

Jag återkommer med vad brorsan gjort med ljudanläggningen.

Ha det!
Jim_the_one
Inlägg: 1669
Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
Ort: Falköping

Inlägg av Jim_the_one »

Du har PM
larsan
Inlägg: 133
Blev medlem: 17 mars 2006, 08:52:48
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av larsan »

Det har även du, Jim.
larsan
Inlägg: 133
Blev medlem: 17 mars 2006, 08:52:48
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av larsan »

Citerar min broder:

Jag frågade: Vad exakt gjorde du med ljudanläggningen?
Anton skrev: Det man mest ska tänka på. Bra kontaker, inga adaptrar och bra kabel. Så
kort som möjligt och inga skarvar. Sen styra nivåerna ut från datorn och på
preamp, om sådan finns, så att de står så nära 0db som möjligt. Ingen
förstärkning eller minskning innan man skickar signal till regel, slutsteg
etc. De e typ de. Om man får jordbrum har man större problem. Antingen så
sitter inte datorn och resten av ljudet på samma jord eller så saknas den i
ena änden. Bästa lösningen: Använd samma jord. Annars får man fixa o trixa.
Tejpa jord, använda linebox o bryta jorden eller bygga egen kabel utan jord,
och bara signal. Risken då är i värsta fall att man kan bränna försteg och
sånt.

Just det... Ställ in i windows ljud-inställningar att man inte använder
några högtalare alls. Windows brötar lite med ljudet, men tar man bort den
inställningen så får man en ren signal. Just det 2. Använd helst en utgång
utan hörlursförstärkning. Det (kan) ger brus o brum och kan i värsta fall
bränna ev. försteg.

Ett till tips. Behringer har börjat göra en lite manick som heter hd400 hum
destroyer. den dödar helt enkelt jordbrum. 2 kanaler (stereo alltså)
bandiras
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 december 2006, 11:00:57
Ort: Västra Frölunda

Inlägg av bandiras »

Det är jag som är anton=)

Kanske ska skriva vad jag faktiskt gjorde... Jag bytte sladdarna o ställde alla nivåer ordentligt. Nu va de utomordentligt korkat kopplat att på samma kedja så satt en dvdspelare och en bandare. Dessa va vidarekopplat med rca-skarvar. Den som kopplat ihop detta har visst missat att vi hade stereoreturkanaler så det räckte och blev över... Jaja... Vissa människor... Med nya o bättre kablar och vettigt ställda nivåer så funka de kalas på den Dell-burken som står där som standard. Den lilla Hum-destroyern från behringer rekommenderas mycket starkt dessutom (och jag ogillar vanligtvis behringer). Har testats på annat håll.

Ska tilläggas att jag egentligen inte kan nånting om sånt här. Men efter många timmars fixande i det PA't och hemma i studion har man lärt sig en del praktiska knep. Differentiala signaler? (jag e dum)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26442
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag hänger inte riktigt med. Kan du förtydliga lite?

Vad menar du med "samma kjedja"?
Vad är det för fel på RCA kontakter?
Va menar du med "stereoreturkanaler"?

Och det du sagt till din bror:

Vad menar du med en signalkabel utan jord?
Det var mer skumma jordbeskrivnignar men det struntar jag i nu.
hd400 humdestroyer är samma sak som biltemas trafo som det tipsades om tidigare i tråden.
bandiras
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 december 2006, 11:00:57
Ort: Västra Frölunda

Inlägg av bandiras »

Släpp det jag skrev om jordbrötet. Jag va trött o deppig e de va sent. Mina quick-fixes är 1: använd samma jord. (i den lokalen finns det hur många olika el-kedjor, eller hur man säger, som helst). 2: Bryt jorden med linebox. 3: I värsta fall, om bara en del har jord så tejpa över den på kontakten. När jag fått greja med sånt här har det ofta varit i skarpt läge, tex det börjar en spelning om en halvtimma och man har inte tid att göra några ordentliga lösningar=)

Samma kedja: 3 maskiner på samma kabel, till samma kanal. Vidarekopplat med RCA-splitters. Dummt.

RCA: Abslout inget fel med det, men de va klantigt kopplat. Jag lödde en sladd från mini-tele till till vanliga tele. Obalanserat. Stereoingången på mixern är obalans, så de va inga probs.

Stereoreturkanaler: Stereokanal på ett mixerbord. Brukar kallas för "retur" extersom de oftast används för att få tillbaka signal från effektenheter.

Jo, humdestroyern är i princip samma som den på Biltema, det har du rätt i men denna använder telekontaker iställer för RCA, vilket lämpar sig bättre i ett PA.

Edit. Signalkabel utan jord. Jag fick panik en gång när jag inte fick nåt att funka, så jag klippte helt enkelt av jorden i en XLR-kontakt. Kanske inte så smart men det funkade...
Senast redigerad av bandiras 13 december 2006, 12:20:41, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26442
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Okej då hänger jag med. Men jag håller inte helt med om din filosofi vad det gäller jordning.
bandiras
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 december 2006, 11:00:57
Ort: Västra Frölunda

Inlägg av bandiras »

Jag håller inte alltid med mig själv när det gäller min jordningsprincip, men i skarpt läge gör man vad man måste...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det går inte att säga om det är rätt eller fel att använda samma eller olika jord, eller om man ska bryta jorden eller inte. Som vanligt med ljudteknik så beror det på situationen och det finns inget generellt "läge".

Men annars har du fullständigt rätt, bandiras. :)

larsan: Har du kvar CCD-kameran?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26442
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag gissar att det är skyddsjord vi pratar om. Och den är ju samma överallt. Men det kan bilda olika stora jordslingor beroende på hur långt det är till sammankopplingen. Men som jag uppfattar det uppstår problemen bara om man har mer än en jordpunkt. Då får man en jordslinga. Så jag köper inte allt eller inget när det gäller jordning.
bandiras
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 december 2006, 11:00:57
Ort: Västra Frölunda

Inlägg av bandiras »

Som sagt: Jag kan egentligen ingenting om sånt här, utan har bara lärt mig hur man löser problemen. Men som jag har förstått så har vårat ljudsystem en helt annat jord än resten av huset. Mao dom sitter inte ihop. Detta för att undvika att du får störningar från ljusanläggningar etc.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Gäller det skyddsjord så *ska* den vara kopplad överallt där det finns sådana kontakter. Brum-problemet kommer istället när apparaternas fas sitter på olika pinnar i stickkontakten till elnätet. Då får ljudkontakternas signaljord olika potentialer och man får brum iochmed att det flyter igenom lite växelspänning. Detta fixar man med isolatorer. Absolut inte genom att lyfta skyddsjorden, men det kanske inte var det ni menade heller.

Hur som helst: Larsans problem var ju att det brusade. Brus har ingenting med jordslingor att göra!
Skriv svar