SCART --> RF. Fråga om digitalboxar.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

SCART --> RF. Fråga om digitalboxar.

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag behöver kunna koppla en digitalbox till en gammal TV som bara har "antenn-ingång".

Har alla (eller åtminstone de flesta) digitalboxar's SCART-port en composit-utgång?
Tyvärr kommer jag inte åt digitalboxen förrän februari, så jag kan inte testa. Vet inte heller vad det är för sorts box.

ClasOhlson har en sådan burk som jag behöver (38-1207), men den kostar 299kr och enbart en RF-modulator kostar 99kr. Dessutom kan man ju lättare bygga in omvandlaren i TV'n om man bygger en omvandlare själv.
Användarvisningsbild
anlamotte
Inlägg: 859
Blev medlem: 5 augusti 2003, 15:54:34
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Jag skulle tro att alla har composit i scarten. Min gamla nokia har dessutom antenngenomgång.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Alla scartar lär ha Komposit. Känns som det mest grundläggande.

Många boxar har en "antennutgång" men inte modulator. Så att man kan koppla in flera saker i kjedja. Brukar heta "Loop Out" respektive RF-ut.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Aha! Där lärde jag mig något nytt. :)

Tackar.

edit: Testade TV'n med en liten bordsantenn. Ställde in "L-bandet" och nånstans runt "1". Fick in ljudet från P3 blandat med MixMegapol. :D
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14867
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Inlägg av mrfrenzy »

Eller köp en digitalbox med inbyggd rf-modulator, kostar knappast mer än en hundring extra
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Glöm inte att du får en beg teve med scart för några hundralappar! CRT-skärmar rent allmänt är inte så eftertraktade nu för tiden.

/Magnus
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Så det finns alltså digitalboxar med RF-modulator? Trevlig. Jag har trott att de skulle försöka få bort antennkontakten så fort som möjligt nu när digital-tv tagit över.

Köpa en annan teve "fungerar inte" i det här fallet. Hela historien är så att pappa ska flytta och inte får plats med sin stora tv. Därför ska jag bygga om hans lilla tv så den får scart-kontakt. Digitalbox finns redan i hans nya lägenhet. Jag skulle få den stora tv'n om jag moderniserar den lilla. :) Min nuvarande tv skänker jag till brorsan som behöver en extra. Varken pappa eller jag tittar så mycket på tv, så ingen av oss tycker det är lönt att skaffa någon form av platt-tv. När min tv rasar ihop så skaffar (eller bygger) jag projektor istället. Det är lite mer lönt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Tack vare DeeJayPA så har en RF-modulator och SCART-kontakt landat på labb-bordet. :)

Har lite funderingar på pinouten. På RF-modulatorn står det:
----
1. V
2. A
3. MB
4. NC
5. BB
----

V borde vara Video IN. A borde då vara Audio IN. Men resten?
Kjell säljer en nästan likadan RF-modulator. Jämför man den pinouten med det som står på min RF-modulator så ser det ur såhär:

Kod: Markera allt

MIN:       KJELL:
1. V       1. Video IN
2. A       2. Audio IN
3. MB      3. +5V Modulator
4. NC      4. Gemensam jord
5. BB      5. +5V Förstärkare
Det ser konstigt ut att NC (som brukar betyda "Not Connect" eller "Not Care") ska kopplas som gemensam jord.


Sedan en till fråga: Det sitter en RCA-hona på kortsidan av modulatorn. Jag har glömt vad den kopplas till. Var det en extra utgång för RF-signalen?


edit: Det råkar inte finnas någon chans att man kan hitta spänning i närheten av 5V i en gammal TV? :) Annars får det bli en extern spänningsförsöjning.
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA »

Nu har jag pappret hemma men det var samma som kjells förutom att pin3 hade en annan benämning. Men jag kollar upp detta i kväll.
Utgången på sidan är just precis som du säger, RF ut.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14867
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Inlägg av mrfrenzy »

Vissa boxar skickar ut 12V på stift 8, det är det som får tvn att byta till scarten automagiskt när du starta boxen, ingen aning om hur mycket ström man får dra dock, 30 mA läste jag nånstans
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Aha. Hittade lite mer om pin8:
"Under förutsättning att apparaterna har funktioner för det, används pin 8 för att styra apparater från extern utrustning. Det vanligaste är att växla till AV-kanal. Detta ske genom att en styrspänning på mellan 9,5 - 12V läggs på pin 8. Pin 8 kan i vissa fall användas för att starta apparaten. Automatisk omställning till 16:9 format sker genom att en spänning på mellan 5 - 8V ställer om en TV till 16:9."

30mA räcker nog inte för att driva RF-modulatorn, men det räcker nog för att starta den externa spänningen.

DeeJayPA: Låter bra. :)
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA »

Detta hade jag uppskrivet om modulatorn. Stämmer bra med kjells.
1 video in
2 audio in
3 modb
4 gnd
5 vcc
jbtvservice
Inlägg: 171
Blev medlem: 23 januari 2005, 10:40:57
Kontakt:

Inlägg av jbtvservice »

Composit har alla scart.
När det gäller antenningången måste boxen ha rf-modulator (RF-ut).
Emitors T-10, T-15 eller T-20 har det. På Dessa kan man gå in på inställningar och ändra rf ut till kanal 36. De är förinställda på kanal 40 av nån anledning. Sen är det bara att plugga in den i tvns antenningång och söka. På kanal 40 blir det brusig bild men på kanal 36 blir det perfekt bild. Alla tv har bra mottagning på kanal 36 eftersom det är videokanalen.
T-15 kostar bara 499:- på clas ohlson och har dubbla scart ifall du vill använda den till annan tv och video etc.

/janne
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Har lite problem med ovan nämnda RF-modulator.

Någon som vet om det ska vara spänning mellan en RF-modulators chassi och GND (från matningen till RF-modulatorn) ?

Felsöker en koppling som inte ger någon bild, inte ens med knappen som ger "test-ränder" oavsett inställningar.

Har sökt runt på tv'n flera gånger. Även provat med kanalerna som jag använder till videon och Amigan. Har förstås även skruvat på justerskruven på RF-modulatorn. Bara den som sitter närmast chassit, de övriga har jag inte rört. När jag sökt efter bild från RF-modulatorns testbild så har det ibland varit lite mindre störningar, precis som att jag är nära att hitta bilden. Men det blir ingen som helst skillnad om modulatorns omkopplare är i läge testbild eller inte. Antennsladden mellan RF-modulatorn och tv'n är helt ok. Kopplar jag in en antennsignal till RF-modulatorn så får jag bra bild. Denna får jag dock oavsett om jag ger RF-modulatorn spänning eller inte.


RF-modulatorn får en stabil och fin 5,0V.


Någon som vet vad som kan vara galet?
Hoppas på snabbt svar. :)
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Det låter konstigt att inte chassiet är jordat. Har du kollat att den drar ström ?
Skriv svar