Lödvatten = Fluss = Lödpasta???

Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag har en Weller WSD80 med spets #7 till "allt" utom det som behöver mycket värme, då använder jag spets #19.

Sen får man inte glömma att en del lödstationers temperaturangivelse kan vara "bristfällig" för att vara snäll....

EDIT: Länken var tydligen sjuk, fixat.
Senast redigerad av Icecap 13 mars 2010, 21:17:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Spets #7 såg trevlig ut. Kort och bra. Tror tyvärr inte att det finns sådana till min lödpenna.

Henry:
"Sitter lödspetsen fast som den skall och det är inga oxider på spetsen utan tenn väter hela ytan perfekt?"

Jodå, spetsen sitter som den ska. (Plockade isär och kollade för att vara säker.) Tenn väter hela ytan perfekt.

Test-lödde lite till och det gick bättre med 280ºC när jag lutade spetsen lite mer. Ganska logiskt förstås, men ibland är det ju trångt och då går det inte att göra så utan att man löder 3-4 grejjer på en gång.. :)

Sedan kanske jag har lite för bråttom ibland. Med 350ºC räcker det att värma upp lödstället i 1-2 sekunder. Med 280ºC krävs nästan den dubbla tiden för att få en bra lödning.

Förresten: Jag löder 99% hålmonterat. För ytmonterat använder jag oftast tennpasta och varmluft.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Kan hålla med om att det oftast går lättare med en lite grövre spets på lödkolven - den håller jämnare värme och oftast går det bra att komma åt fint även med den. Sen att jag gillar lodpasta och hetluft är en annan sak....

Det som jag tycker är lite omständigt att löda med tråd,lödkolv och små SMD-komponenter är att det likssom fattas en hand... Iaf till dess att man fått fast en ände av komponenten...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

SMD är ganska lätta tycker jag:
Är det 2-4 paddars grejor lägger jag en liten klick på 1 lödö, placerar komponenten (har ett antal pinsettar) och duttar fast detta punkt. Sedan är det bara att kolla att allt sitter rätt innan man tar lödtenn + lödjärn och går framåt.

100PFQ kletar jag lite fluss på lödpunkterna först, lägger den på plats och "glider runt" den till den passar, duttar fast en hörnpinne, kollar, nästa hörnpinne och sedan går det av bara farten.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Mmmm... Tycker att det är snabare med lodpastan dock, men mest en smaksak antar jag. Jag har också blivit lärd (120 timmar hos lödgeneralen i karlskrona) att köra med tenn på tråd... ;) Man är gammal, darrhänt och lat numera antar jag och tar den metod som går fortast och som oftast blir bäst..
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Lödvatten = Fluss = Lödpasta???

Inlägg av adent »

Hmmm, jag har gått bra lödkurs och där använde vi flytande flussmedel med pensel i korken på flaskan. Kjell & Co hade en flaska
lödvätska med pensel i korken, men den hade utgått, de hade bara en stor flaska kvar som jag glatt inhandlade... Men när jag
läser på den står det ju ingenting vettigt alls. Verkar inte alls vara ressin eller rossin, utan något helt annat kemiskt leskigt :(

Duger det? Har kollat runt lite på elfa och så, men det verkar svårt att hitta en sån liten flaska med penselkork och flytande flussmedel
(gult).

Nån som har bra tips?

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Lödvatten = Fluss = Lödpasta???

Inlägg av Icecap »

Det "gul-bruna" är nästan alltid en RMA-fluss och duger bra till elektronik. Det är dock inte optimalt då utvecklingen har gått framåt med stormsteg.

Det är svårare att tvätta av, bildar "lim" á la vit snickerlim när man tvättar med sprit och sköljer efter med vatten - men det duger.

Då jag fick min utbildning kallades det "Alpha 711-35" och var de enda fluss som var godkänd av militären. Då var ganska mycket av elektroniken också från innan jag blev född 1962 så någon utveckling borde har kommit...
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Lödvatten = Fluss = Lödpasta???

Inlägg av adent »

Kladdigt förvisso, men helt ofarligt med det gula kådaktiga flussmedlet.
På kursen hade vi ultraljudstvätt och en sån är ju rätt billig, blev så fint så, iaf om man gick efter lite med en borste.
Det hör "lödvattnet" jag har står att man ska tvätta händerna noga och att det är frätande... sen står det
"Contains fruit acid" *lustigt*.

Går det att få tag i sånt på nå vis, det gula resin eller om det är rosin-baserade flussmedlet.
Det är väl kåda och alkohol i princip.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lödvatten = Fluss = Lödpasta???

Inlägg av Glenn »

jag köpte hartsbaserat fluss på dealextreme för nästan inga pengar alls.

funkar helt mkay och lär räcka livet ut :)
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: Lödvatten = Fluss = Lödpasta???

Inlägg av victor_passe »

köpte också fluss på dx.
Läs vad som står på flaskan...
Födelse defekter, starkt cancerogent osv. inte så mysigt.
Tydligen en hel del halid i.
Så min slängde jag. Jag vill ju inte få någon födelse defekt...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lödvatten = Fluss = Lödpasta???

Inlägg av Glenn »

tror det bara står på kinesiska på min :) vet inte riktigt var jag har burken då jag smälte ner och fyllde på en spruta.

..fast är det hartsbaserat borde det ju inte vara så farligt tycker man.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Lödvatten = Fluss = Lödpasta???

Inlägg av Henry »

Det där är kolofonium och är förädlad kåda kan man väl säga från ett visst träd eller buske eller hur det nu var.

Det är dock lätt syrligt av sig pga de diverse syrorna som är naturligt förekommande i det och det är just detta som används för att få bort oxiden. Till elektronik hade jag inte velat använda det men testade det en gång för annat men tyckte inte det var så där extremt bra.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Lödvatten = Fluss = Lödpasta???

Inlägg av adent »

Hmmm, lurigt detta. Ska maila lödläraren och fråga vad det var vi använde och var man kan köpa det... Lustigt att jag inte kollat på DX.
*surfa iväg dit*
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Lödvatten = Fluss = Lödpasta???

Inlägg av adent »

Hmmmm, hittade denna på DX: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.6502
De hade även en tom flaska för $1 med nål... I kommentarerna till den postar en kille sitt eget flussmedelsrecept :)

Other Thoughts: Here is my home made flux recipe : put one colophony violin rosin 20g (crushed in a vice) in the bottle, add 30cc of IPA (IsoPropylic Alcohol) and a few drops of glycerin. Wait 24 to 48 hours and voila !
Användarvisningsbild
Neondiod
Inlägg: 457
Blev medlem: 19 juni 2008, 00:08:18
Ort: Göteborg

Re:

Inlägg av Neondiod »

Icecap skrev:Använd lödvatten eller lödfett vetja! Då är elektroniken ett minne blott inom kort!
Å fasen! Jag har också använt lödfett från Kjelle när jag har lött. Vad kommer hända med dessa lödningar nu?
Skriv svar