mixa två video signaler

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Xelon
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 september 2005, 00:14:12
Ort: Gyttorp

mixa två video signaler

Inlägg av Xelon »

jag undrar om det finns något billigt sätt att mixa ihop två video signaler till en.

kommer att köra musik videos på den ena signalen från en dator.
sen kommer jag köra en flash animation på den andra signalen från en annan dator. .
vill att flash animationen ska synas ovan på musik videon, högts upp.

nån som vet något sätt??
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Gör allt i en dator innan du skickar ut det som video.

Det finns inget direkt enkelt sätt att blanda ihop två videosignaler i hårdvara, om de inte redan är perfekt synkade (inte troligt om det kommer från två olika grafikkort).
Xelon
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 september 2005, 00:14:12
Ort: Gyttorp

Inlägg av Xelon »

kan inte göra det i datorn.
då detta ska kopplas ihop med ett VJ system på en nattklubb..

det sitter en video mixer där redan.. men tyvärr är det en vanlig 2 kanals video mixer.. som tar signalerna från dvd spelare 1 och 2..

och jag vill kunna lägga på en flash animation högst upp på detta..

allternativet finns ju att ta utsingalen från den video mixern och köra in den i en datorn med video in kort.. och lägga på flash animationen och sen köra ut det..

men då måste jag köpa in ett bra grafikkort med video in (dyrt vad jag vet)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Inte riktigt vad som söks:
Det finns ett gansa kul sätt att mixa ihop två videosignaler, men då bör filmerna vara svarvita. "Plocka isär" alla signaler (t.ex i scart-adapters) så att du får R, G och B. Koppla in R från ena videouppspelnings-enheten till R på t.ex scartkontakten på Tv'n. G från t.ex datorn kopplas till G på scartkontakten på Tv'n. B på Tv'n kan man koppla till en tredje enhet om man vill. Sedan kan man mixa nivåerna genom TV'ns färginställningar. :)
Xelon
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 september 2005, 00:14:12
Ort: Gyttorp

Inlägg av Xelon »

finns det nån som vet något bra sätt att ta in en s-video signal i en bärbar dator.
kvaliten är väldigt vilktig..
(men även priset *s*)
Mazy
Inlägg: 3
Blev medlem: 5 september 2006, 12:08:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Mazy »

Jag har nog bara grafikkort med video in, brukar inte vara speciellt dyrare än andra, utan priset beror mer på grafikkortets 3d prestanda än videoin featuren.

I en bärbar är det dock lite annorlunda, antingen har datorn video in, eller så måste man skaffa nått PCcardkort för video capture, det blir dyrare än skillnaden på grafikkorten men dock knappas oöverkommligt.

någon av produkterna på Dustin under multimedia/videoredigering/externa borde funka och dom ligger från ca 250 och uppåt.
Skriv svar