Elektromagnetiska stötdämpare för bilar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Elektromagnetiska stötdämpare för bilar

Inlägg av TomasL »

Detta är häftigt, ny användning av "högtalare"

Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

Oui 8)
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Hmmm måste bättra på min franska den är ne pas bonne om vi säger som så.

Däremot var det väldigt smart system även om jag tror det ligger en bit in i framtiden :D Frågan är vad som händer vid strömavbrott till en spole/stötdämpare? Men inte så tråkigt att det klår en porsche så enkelt 8)
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

Häftigt :) Coolt att han kunde "hoppa" över det där hindret :shock:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Coolt! 8)
Det var stooor skillnad mot vanliga stötdämpare!

La märke till att de utalade "Bose" med z och långt o ibland. "Dr Booze" blir helt enkelt "Doktor Sprit". :D
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor
Inlägg: 810
Blev medlem: 3 oktober 2005, 18:00:43
Ort: Karlskrona

Inlägg av Jeppsson »

Man kommer körande och plötsligt kommer en söt lite kattunge utspringade på vägen...

Vad gör du? Bromsar, väjer eller hoppar över? 8)


Framförallt tror jag att man kan få en mycket mjukare körtur när bilden lutar sig i svängarna så som X2000 gör! Men och andra sidan så är det folk som blir sjösjuka på X2000! :wacko:
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det där är väl snarare elektroniska fjädrar. Stötdämpare som kan styras elektronisk har funnits tidigare. Men då kan man i princip bara styra mellan hårda och mjuka dämpare. stötdämpare är inte samma sak som fjädring.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

>stötdämpare är inte samma sak som fjädring
Det är förvisso sant, men beroende på konstruktion, kan det ibland bli väldigt svårt att skilja dem åt, de är kombinerade till en och samma enhet, dvs stötdämparen är en fjäder och vice versa.
I gashydrauliska fjädringar och även i vissa typer av luftfjädring är "fjädringen" och "stötdämparen" samma sak, dvs du kan inte skilja på funktionerna det finns ingen fjädring ej heller någon stötdämpare utan en och samma detalj sköter bägge saker, och nu menar jag inte sammanbyggda enheter såsom MC-fjädring och likannde saker.
I det här fallet har vi en linjär elektromotor som sköter både stötdämpning och fjädring, det finns alltså ingen separat fjädring, ej heller separat stötdämpning, utan det är responstiden hos motorn som sköter både fjädringen och stötdämpningen, vilket ger oanade möjligheter till variation av både fjädringen ock stötdämpningen.

Citroen har sedan mitten 80-talet haft modeller med både aktiv fjädring, aktiv stötdämpning och aktiv krängningshämning, som ändras on the fly så att säga.

Detta är uppenbarligen ett steg längre än vad som finnes i dag.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Orsaken till att jag skrev "stötdämpare" var för att "fjädring" hade varit missvisande eftersom det inte finns några fjädrar i konstruktionen. "Stötdämpare" blir ju mer rätt eftersom det just är det funktionen gör, dvs dämpar stötar. (I detta fallet blir ju stötar = vibrationer, inte elektriska stötar..)

Mycket ordklyveri idag, men samtidigt är det ju bra om man uttrycker sig tydligt så att alla förstår. Så jag förstår vad danei menar i sitt inlägg.
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Det var några i min skola som gjorde ett exjobb åt en svensk som hade uppfunnit en elektromagnetisk stötdämpare (i ordets rätta betydelse, d.v.s den krävde fjäder). Dom kom fram till att det skulle vara omöjligt att få den att funka i praktiken. Tror det var p.g.a. den vansinniga effekten som skulle krävas.

Det verkar ju som att dom hade fel. Eller, den design som uppfinnaren hade gjort kanske inte var särskilt bra.

Synd om uppfinnaren om det var exjobbarna som hade räknat fel.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Systemet verkar vara en blandning. Bilen sjunkar inte ner när den stängs av, alltså bör det vara fjädrar inblandat. Detta medför att den nödvändiga energin bara är den som behövs för att styra, inte för att bära bilen, detta gör ju en seriös skillnad.

Att systemet verkar oerhört intressant är ju självklart, jag skulle ge.. hmmm ... min frus dåliga humör för att få ett sånt system i bilen ;-)
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Ok, isf. är ju det här konceptet samma som svenske uppfinnarens. Nu blir jag sugen på att granska den där exjobbsrapporten.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Icecap skrev:Systemet verkar vara en blandning. Bilen sjunkar inte ner när den stängs av, alltså bör det vara fjädrar inblandat. Detta medför att den nödvändiga energin bara är den som behövs för att styra, inte för att bära bilen, detta gör ju en seriös skillnad.
Inte nödvändigtvis, man kan tänka sig flera olika metoder att hålla bilen på rätt höjd utan att blanda in några fjädrar, jämför med magnetiska "skruvstycken".
Att systemet verkar oerhört intressant är ju självklart, jag skulle ge.. hmmm ... min frus dåliga humör för att få ett sånt system i bilen ;-)
Finns ju nästan tillgängligt idag, behöver inte nämna tillverkaren :lol:
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Satan, det där var riktigt häftigt. Hoppas verkligen vi får se det i personbilar inom de närmsta åren. Hoppas även de gör en rallybilsvariant som är lite kraftigare. 8)
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Grymt!

Kan ju dock inte vara så långt borta egentligen. Mekaniken kan ju inte vara speciellt dyr och elektroniken... Ja, hur svårt kan det vara?

Jag kan tänka mig vad trist ifall säkringen till stötdämparna pajjar... Bilen säckar ihop och blir stående på underredet!

/Magnus
Skriv svar