Elektromagnetiska stötdämpare för bilar
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26308
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Man kommer körande och plötsligt kommer en söt lite kattunge utspringade på vägen...
Vad gör du? Bromsar, väjer eller hoppar över?
Framförallt tror jag att man kan få en mycket mjukare körtur när bilden lutar sig i svängarna så som X2000 gör! Men och andra sidan så är det folk som blir sjösjuka på X2000!
Vad gör du? Bromsar, väjer eller hoppar över?
Framförallt tror jag att man kan få en mycket mjukare körtur när bilden lutar sig i svängarna så som X2000 gör! Men och andra sidan så är det folk som blir sjösjuka på X2000!
>stötdämpare är inte samma sak som fjädring
Det är förvisso sant, men beroende på konstruktion, kan det ibland bli väldigt svårt att skilja dem åt, de är kombinerade till en och samma enhet, dvs stötdämparen är en fjäder och vice versa.
I gashydrauliska fjädringar och även i vissa typer av luftfjädring är "fjädringen" och "stötdämparen" samma sak, dvs du kan inte skilja på funktionerna det finns ingen fjädring ej heller någon stötdämpare utan en och samma detalj sköter bägge saker, och nu menar jag inte sammanbyggda enheter såsom MC-fjädring och likannde saker.
I det här fallet har vi en linjär elektromotor som sköter både stötdämpning och fjädring, det finns alltså ingen separat fjädring, ej heller separat stötdämpning, utan det är responstiden hos motorn som sköter både fjädringen och stötdämpningen, vilket ger oanade möjligheter till variation av både fjädringen ock stötdämpningen.
Citroen har sedan mitten 80-talet haft modeller med både aktiv fjädring, aktiv stötdämpning och aktiv krängningshämning, som ändras on the fly så att säga.
Detta är uppenbarligen ett steg längre än vad som finnes i dag.
Det är förvisso sant, men beroende på konstruktion, kan det ibland bli väldigt svårt att skilja dem åt, de är kombinerade till en och samma enhet, dvs stötdämparen är en fjäder och vice versa.
I gashydrauliska fjädringar och även i vissa typer av luftfjädring är "fjädringen" och "stötdämparen" samma sak, dvs du kan inte skilja på funktionerna det finns ingen fjädring ej heller någon stötdämpare utan en och samma detalj sköter bägge saker, och nu menar jag inte sammanbyggda enheter såsom MC-fjädring och likannde saker.
I det här fallet har vi en linjär elektromotor som sköter både stötdämpning och fjädring, det finns alltså ingen separat fjädring, ej heller separat stötdämpning, utan det är responstiden hos motorn som sköter både fjädringen och stötdämpningen, vilket ger oanade möjligheter till variation av både fjädringen ock stötdämpningen.
Citroen har sedan mitten 80-talet haft modeller med både aktiv fjädring, aktiv stötdämpning och aktiv krängningshämning, som ändras on the fly så att säga.
Detta är uppenbarligen ett steg längre än vad som finnes i dag.
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26308
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Orsaken till att jag skrev "stötdämpare" var för att "fjädring" hade varit missvisande eftersom det inte finns några fjädrar i konstruktionen. "Stötdämpare" blir ju mer rätt eftersom det just är det funktionen gör, dvs dämpar stötar. (I detta fallet blir ju stötar = vibrationer, inte elektriska stötar..)
Mycket ordklyveri idag, men samtidigt är det ju bra om man uttrycker sig tydligt så att alla förstår. Så jag förstår vad danei menar i sitt inlägg.
Mycket ordklyveri idag, men samtidigt är det ju bra om man uttrycker sig tydligt så att alla förstår. Så jag förstår vad danei menar i sitt inlägg.
Det var några i min skola som gjorde ett exjobb åt en svensk som hade uppfunnit en elektromagnetisk stötdämpare (i ordets rätta betydelse, d.v.s den krävde fjäder). Dom kom fram till att det skulle vara omöjligt att få den att funka i praktiken. Tror det var p.g.a. den vansinniga effekten som skulle krävas.
Det verkar ju som att dom hade fel. Eller, den design som uppfinnaren hade gjort kanske inte var särskilt bra.
Synd om uppfinnaren om det var exjobbarna som hade räknat fel.
Det verkar ju som att dom hade fel. Eller, den design som uppfinnaren hade gjort kanske inte var särskilt bra.
Synd om uppfinnaren om det var exjobbarna som hade räknat fel.
Systemet verkar vara en blandning. Bilen sjunkar inte ner när den stängs av, alltså bör det vara fjädrar inblandat. Detta medför att den nödvändiga energin bara är den som behövs för att styra, inte för att bära bilen, detta gör ju en seriös skillnad.
Att systemet verkar oerhört intressant är ju självklart, jag skulle ge.. hmmm ... min frus dåliga humör för att få ett sånt system i bilen
Att systemet verkar oerhört intressant är ju självklart, jag skulle ge.. hmmm ... min frus dåliga humör för att få ett sånt system i bilen
Inte nödvändigtvis, man kan tänka sig flera olika metoder att hålla bilen på rätt höjd utan att blanda in några fjädrar, jämför med magnetiska "skruvstycken".Icecap skrev:Systemet verkar vara en blandning. Bilen sjunkar inte ner när den stängs av, alltså bör det vara fjädrar inblandat. Detta medför att den nödvändiga energin bara är den som behövs för att styra, inte för att bära bilen, detta gör ju en seriös skillnad.
Finns ju nästan tillgängligt idag, behöver inte nämna tillverkarenAtt systemet verkar oerhört intressant är ju självklart, jag skulle ge.. hmmm ... min frus dåliga humör för att få ett sånt system i bilen