ALDL-kort till Pontiac Firebird -93

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Baloo76
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 november 2004, 15:25:16

ALDL-kort till Pontiac Firebird -93

Inlägg av Baloo76 »

Hej allihopa.

Hjälper en god vän med ett kort till felsökningskoder för en pontiac Firebird. Detta ska tydligen heta ALDL. Vi har hittat ett schema som jag har gjort ett kort efter. Detta schema ser ut som följer:

http://medlem.spray.se/gta324/mods/aldl ... _small.gif

Skulle någon kunna förklara lite vad detta innebär? Vet faktiskt ärligt talat inte hur det här är tänkt att det ska fungera.
Vi har gjort kortet så att man har RS-232 i ena änden och tre kablar, som kortet visar, in i bilens kontakt, tre pinnar av 12.

Detta kanske är alldeles för lite information för att hjälpa till, men om det är så så fråga vad Ni behöver veta så ska jag försöka förklara vidare.

Vi får inte detta kort att fungera hur som helst, vet inte om det är kortet som är fel, serieporten eller nånting annat. Får dock ganska konstiga värden ut ur serieporten. Bland annat mäter jag både plus och minus >6 volt... Underligt...

Hoppas någon kan hjälpa till eller ännu hellre, har erfarenhet av någon fungerande ALDL-kabel. Kanske Danei kan komma med lite konstruktiv kritik?

/Björn
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Vet inte något om ALDL, men det är ett bra tecken att du har +/- 6V ut från comporten. Du får prova ölika inställningar på hastigheten od. på porten.
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Det är inom specen;
Nolla: +3....+12V
Etta: -3....-12V
Laptop brukar köra +-5V

Skum koppling; Vänstra transistorns emitter borde gå till jord, Det borde finnas en 5V zener som hindrar 12V att nå ALDL M osv.

Denna borde fungera bättre och visar iaf. lite tydligare att det handlar om dubbelriktad RS232<->TTL omvandling.
www.home.aone.net.au/~techedge/vehicle/2tran.gif

ALDL = Assembly-Line Diagnostic Link
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Inlägg av Kjelle »

Joby håller på med detta, han har också skrivit ALDL program

http://winaldl.joby.se/


Kjelle
Skriv svar