Rgb - Vga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Arrowfredde
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 juni 2004, 22:01:40

Rgb - Vga

Inlägg av Arrowfredde »

Hejsan!
Det är så att när jag gick på elgiganten så såg jag en RGB till VGA sladd, då undrar jag om jag har RGB på min dvd, kan jag då använda den sladden till att se dvd på min 15" lcd skärm med VGA kontakt?
Eller är det för bra för att vara sannt?


Fredrik
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Bara om din skärm klarar att visa den upplösning/svepfrekvens som din DVD skickar ut. Tror det är sällsynt.

Misstänker att kabeln mest är till för att koppla till TV/projektor med VGA-ingång.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

CRT bildskärmar begränsas av induktansen i avlänkningsspolen att kunna visa "TV-bilder" i 50 Hz men varför skulle LCD skärmar begränsas? LCD borde väl kunna köras hur sakta som helst.

Bara undrar

Prototypen
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Själva LCD-panelen kan nog drivas i 50Hz, även om det förmodligen är utanför den officiella specen. Jag har drivit en vanlig 15" XGA-panel i 30Hz och det funkade fint... (specen krävde ~ 55-70Hz).

Men det hänger också på elektroniken, man måste ändå skala om och de-interlaca en videosignal innan den kan visas på panelen, och det verkar inte som drivelektroniken i vanliga monitorer har något stöd för den sortens signal. Åtminstone inte om man kollar på specifikationerna, brukar stå min 30KHz hsync (PAL/NTSC är 15KHz), och jag vet faktiskt inte ens om de stöder interlace.

Å andra sidan vet jag inte så mycket om DVD-spelare, den kanske går att ställa in så man får ut en 50 eller 60Hz progressiv signal? I så fall borde det finnas en god chans att det funkar ihop med TFT-monitorn...
Skriv svar