150w förstärkare!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nots
Inlägg: 10
Blev medlem: 19 september 2006, 15:32:05
Ort: Karlskrona

150w förstärkare!

Inlägg av Nots »

Hej,
jag tänkte använde en stk4048: http://home.eunet.cz/rysanek/pdf/stk404 ... 048%202%22

för att bygga en förstärkare till min sub bas. Ska ha en ringkärnetrafo till strömförsörjningen, men hur många VA behöver man?

antar att det har ett beroende till effekten man är ute efter. Jag tänkte skicka på en 56 V till STK:n .

tacksam för hjälp eller en bra förklaring.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

En 2x38V 500VA trafo skulle nog inte vara helt fel. Eftersom inte båda lindningarna belastas samtidigt i förstärkare (rätta mig om jag har fel, men utsignalen består ju faktiskt av växelspänning) kan du plocka ut ca 7A resistivt. För att uppnå 150W Rms i 8 ohm går det åt runt en 6A så det är nog ganska lagom. 41V / 8R = 5.125A. [5.125A * 41V] / sqrt[2] = 149W
sqrt [149W / 8] = 4.3A * sqrt[2] = 6A
Sen går det ju åt mer ström pga fasförskjutningen, annan utrustning etc.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Inlägg av rikkitikkitavi »

Effekt 150W i 8 ohm => 6A toppström

6*56V = 336VA (reaktiv last, dvs du har inte en resistor på utgången på förstärkaren utan en högtalare)

Jag skulle tro att en 300VA trafo räcker per STK , alltså något mindre än 500VA och defintivt billigare.

Orsaken är följande : Du spelar inte 150 W sinusvåg på din subwoofer.

All musik har en viss dynamik, och det gör att medeleffekten blir inte riktigt 150W. I worst case, räkna med ca 3 dB dynamik, det motsvarar halva effekten. En effekt till är att det är inga problem att överlasta en ringkärnetrafo under kortare perioder. Det ärmycket koppar o järn som skall värmas upp innan isolering mm smälter.

Alltså är verkliga effektuttaget någonstans mellan 150 o 336 VA.

Men det är viktigt det här: du behöver en rejäl kondensatorbank för att kunna hantera toppamplituden. Jag skulle rekommendera ca 22000 uF 100 V elektrolytkondensatorer. (tumregel, 4700 uF per ampere)tumregeln skulle ge minst 47000 uF, men det är ett jättekondensator som dessutom kostar alldeles för mycket. Du kanske inte får ut exakt 150 W, utan snarare 140W, men i praktiken är det ingen skillnad i ljudtryck från din subwoofer.

(tom en 100W förstärkare hade du knappt märkt skillnad i ljudtryck på )

100V spänningstålighet är nödvändigt för 56 V är lite nära 63V spänningstålighet , speciellt med tanke på att obelastad ger transformatorn ofta några volt till.

hoppas det blev lite klarare.

En fråga: var köper du STK kretsarna ifrån?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16778
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

avskyr klena nätdelar till förstärkare , att bara ha större kondingar hjälper inte

vill ha ca 100% mer än ren sinus ut, minst 50% mer i varje fall tänk på att man har förluster i själva föstärkaren med,

numera så gillar jag även att ha dubbla kondensatorbankar, om man ser på bara ena sidan av plus eller minus så vill jag ha , en avstörd likriktare, en kondensatorbank på halva µf en liten induktans som klarar maxström och sedan den andra halvan av kondensatorbanken, ett pi filter,

sedan så separerar man slutstegen genom att ha seprata kondensatorbankar, eller åtminstånde separat efter induktansen

så en 500va trafo och minst 10,000µf till varje steg på + och minus
skulle gjort ungefär såhär 2*10,000µf (+ och - sidan) efter likriktaren och
sedan dela upp det i var sin kanal via induktanser, och sedan 4*10,000µf
ehh, skulle du göra mono eller stereo slutsteg?

är det mono så räcker 300va trafo gott
och 63voltskondingar funkar upp till 60v utan bekymmer, gör en hel del på priset om du inte har liggandes
Nots
Inlägg: 10
Blev medlem: 19 september 2006, 15:32:05
Ort: Karlskrona

Inlägg av Nots »

kanon. detta var precis vad jag behövde.
jag har hittat den här: http://www.elektronikkomponent.se/rs.html

120:- + frakt 20:- för STK4048-II.

Det är ett monosteg jag ska bygga.

Tack alla för era svar!
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

"There's also a stronger sibling, apparently pin-compatible with STK4048, called the STK4050V/STK4050II. This one should give 200W, as compared to the 150W/8Ohms of the STK4048. This IC has been brought to my attention by another kind reader, who reports that the IC seems rather rugged and can be operated into 4 Ohms, at an appropriately lower rail voltage."
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

Funderar på att köpa en STK4050 och köra den med lägre spänning för att kunna driva en 4 ohms bassuba.

Om jag inte har fel så ska spänningen vara 50% med en 4 ohms högtalare men om man slänger på en rejäl kylfläns med fläkt så inbillar jag mig att man inte behöver sänka spänningen så mycket.

Hittade en tråd om STK kretsarna diyAudio Forums > Top >Amplifiers >Chip Amps >STK chips
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Använder du fläkt så glöm ej ett riktigt överhettningsskydd. Bra om inte kretsen har inbyggt redan. Fläktar ger ljud ifrån sig och är inte så driftsäkra utan slutar fungera helt plötsligt.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

Du har rätt i att man ska ett överhettningsskydd och eftersom det är kompisen som ska ha förstärkaren så sätter jag dit en ej återställbar termosäkring.

Med en stor kylfläns så kommer fläkten att gå på låga varvtal och skulle den behövas varvas upp så är det nog grannarnas bultande i väggen som ger ljud ifrån sig :)
Skriv svar