bra krets 5/12V-> 20-25V

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DalaErik
Inlägg: 64
Blev medlem: 17 juni 2006, 22:33:54
Ort: Västerås
Kontakt:

bra krets 5/12V-> 20-25V

Inlägg av DalaErik »

Skulle behöva en dc-dc omvandlare (step up) för att driva en H-bridge med mosfetar. Någon som har tips på en bra, billig och beprövad krets som kräver få externa komponenter?

funderar på denna, någon som provat och sett bra resultat?
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... =10497.htm
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Den blir nog i klenaste laget skulle jag tro. Speciellt med så låg spänning som 5V. Vid 5V kan du få ut ca 2W och vid 12V ca 5W.

Om man antar att du behöver lite högre effekt, säg runt 100W så måste du pumpa ca 80A vid 5V genom den stackars switchen... och då har jag inte räknat med förlusterna. Men vad vet jag, det kanske är en pytteliten motor du ska driva...
DalaErik
Inlägg: 64
Blev medlem: 17 juni 2006, 22:33:54
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av DalaErik »

Drivsteget är enbart för gatearna på MOSFETarna. Om drain är 12V måste gaten vara högre, t.ex. 20V, därför behövs step-up convertern.

Det enda som drar ström är kondensatoreffekten i gatearna, tror det räcker rätt bra effektmässigt med detta drivsteg då.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Hejsan DalaErik

Den omvandlaren funkar nog, men det finns färdiga High Side Driver med inbyggd omvandlare av typen VN02AN (men den har slutat tillverkas) och BTS4140 den är ytmonterad och liten. När vi vet strömmen och switchspänning så kan man leta vidare.

<Om drain är 12V måste gaten vara>,, är det inte source du menar??

Prototypen
DalaErik
Inlägg: 64
Blev medlem: 17 juni 2006, 22:33:54
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av DalaErik »

Problemet med drivstegskrets är att man måste ha en för varje transistorpar och jag har 4 st i detta fall, priset brukar vara runt 30-40 kr de jag sett och det drar lätt iväg.

Hela kortet ska vara en stegmotordrivare, med PWM möjligheter för låsmoment.

Denna krets kör med en P-MOS och en N-MOS, detta skulle fungera utan drivsteg vid måttliga frekvenser. Vad tror ni om det? http://ayershome.org/~eric/robots/hbridge/index.shtml
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Inte drivstegskrets,

VN02AN var en bra krets logik in (0-5V) och 7 ampere ut Highsidedriver för 15 - 20 kr men den tillverkas inte längre men det borde finnas andra modeller.

Varför inte PMOS (IRF 9520), skulle den vara så långsam att den inte hänger med 20 kHz??

Prototypen
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> DalaErik

Den du länkade till sist med konjugerade P/N-FET funkar bra om du inte ska ha hög switchfrekvens, för då sticker förlusterna i höjden p.g.a. att gate-styret är för klent på några av transistorerna. Sedan kan du kortsluta hela skiten genom att dra båda styrpinnarna höga, det är ingen höjdare!
Det jag rekommenderar dig att göra är att skaffa dig en komplett gate-driver för en full H-brygga, den innehåller en pump och fyra drivkretsar för att kunna switcha gaten snabbt.

Hur mycket ström käkar motorerna dina? Helt integrerade drivkretsar för upp till 2 A är lätt att få tag i.
DalaErik
Inlägg: 64
Blev medlem: 17 juni 2006, 22:33:54
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av DalaErik »

Motorn ligger på omkring 4A vid rörelse, ska PWM:a det lägre vid stillestånd.

Hade tänkt lägga mig precis över hörbar frekvens, 16KHz, ser ingen anledning att ligga högre. Gate-capacitansen är ungefär 200pF och om man byter ut motstånden från 100k och 10k till 10k och 1k blir stigtiden ungefär 2us. Tror ni det fungerar?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag har som sagt byggt en H-brygga väldigt lik den du tänker dig. Fenomenet som uppstår när man "bara" har pullup/down för att driva gaten åt ena hållet är ju att stig/falltiden blir kass. Man måste hela tiden balansera för mellan stark pullup/down och effektutveckling i signaltransistorerna och resistorerna.

Mer om min H-brygga kan du läsa i den eviga tråden, här länkad direkt till lite testresultat som visar lite som nog kan vara av intresse. (Märk väl att tråden är gammal och jag förvärvat en del nya kunskaper sedan dess :) ).
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester
Inlägg: 724
Blev medlem: 26 augusti 2004, 10:53:39
Ort: Haninge

Vad gör en Step-up regulator ?

Inlägg av SvenPon »

Kort förklaring tack
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

SvenPon: En step-up är oftast i switch-mode teknik. I essens har man en låg spänning in och en högre ut. Med rätt komponentval och noga konstruktion kan man nå 90-95% effektivitet.

En "standart" step-up har t.ex. inkommande 5V (för att ta ett tal). Till detta kopplar ena ändan av en induktans där andra ändan sitter dels till kollektor (/drain) på en NPN-transistor(/N-MOSFET), dels till anoden på en (snabb shottky) diod. Dioden är egentligen en helt vanlig likriktar + laddningskonding.

NPN-transistorn's emitter (/source) sitter till GND.

Vid att kortvarigt dra transistorn ON kommer ett magnetfält att byggas upp i induktansen, när man sedan hårt och brutalt stängar av transistorn kommer detta magnetfält att rasa ihop. Detta ras kommer att ge en polvänd energipuls ur induktansen och den puls kommer dioden att ladda upp kondensatorn med.

Då induktansen "utgår" ifrån inkommande 5V kommer spänningen alltså svårligen att komma under detta värde på utgången.

Sen är det "bara" en fråga om att ha en spola som laddar lagom upp och avger lagom med energi för varje puls för att hinna med/orka. Detta styr man med pulsbredden man laddar upp spolan med, kort puls=lite energi lång puls=mer energi. Man kan även köra fast pulsbredd och variera pauserna mellan.

Kolla här för en färdig krets, kolla även databladet också, där är det beskrivit med ett schema hur det fungerar.

Med switch-tekniken kan man öka och minska spänningen ganska effektivt och det fyller och kostar inte speciellt numera.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

SvenPon:

Linjeslutsteget i TV är en step up, S/V TV ,285 volt in och 16kV ut FärgTV kräver lite mer och då har man 180 - 200 volt in och 8 kV ut och en spänningstripplare på det. Step up är altså ingen nu teknik, fanns redan på röråldern. En ren step up kör med fyrkantvåg medan linjeslutsteget har andra uppgifter så den styrs med en "sinusdistad sågtandvåg" men samma princip.

Prototypen
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester
Inlägg: 724
Blev medlem: 26 augusti 2004, 10:53:39
Ort: Haninge

Gracias

Inlägg av SvenPon »

Bra förklarat .TV förklaringen var också bra då förstår jag precis.
Skriv svar