Trasig 28" Sharp Widescreen TV

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
neezzen
Inlägg: 313
Blev medlem: 6 december 2005, 15:30:35
Ort: Vimmerby

Trasig 28" Sharp Widescreen TV

Inlägg av neezzen »

Har sökt på google och här men inte hittat någon liknande tråd. Konstigt, jag vet att jag har sett nån tråd om ngt liknande problem. Sagt och gjort iallfall. Har en kompis som har en Sharp Widescreen TV på 28". Häromdagen blev plötsligt bilden ljusare och ljusare ända tills allt var nästan helt "mjölkigt" och man knappt ser bilden alls. Det ser ut som om bilden är dimmig. I vänstra kanten är det ett ca 3cm brett streck lodrätt över skärmen. Detta strecket är ännu vitare än resten av bilden. Om man slår av tv:n och sedan startar den igen så är bilden som vanligt, men efter några sekunder så börjar den sakta bli "vit" igen. Någon här som upplevt något liknande? Frågar inte efter en konkret lösning direkt kanske (om ingen har det? :) ) utan mer om det är något man direkt kan utesluta. Typ bildröret, någon annan komponent eller så.

MVH Neessen
jbtvservice
Inlägg: 171
Blev medlem: 23 januari 2005, 10:40:57
Kontakt:

re

Inlägg av jbtvservice »

Kan vara bildslutsteget som sitter på bildrörskortet.
Kolla spänningarna 200V, 12V och de tre inspänningarna 3,5V.
Kolla också Katodspänningarna ut för de tre. De ska vara ca 150v.

/janne
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Det första som jag hade kollat upp är HS-trafon.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Har det blivit smuts i intensitets-potentiometern på HS-trafon kan det bli så, testa att trimma en aning.
neezzen
Inlägg: 313
Blev medlem: 6 december 2005, 15:30:35
Ort: Vimmerby

Inlägg av neezzen »

Okej. Tack för hjälpen så långt. Om jag inte är van att pilla med tv-apparater, inte vet var HS-trafon sitter men har kännedom om lite annat och vet var jag ska pilla och inte pilla, ska jag öppna tv:n då? Eller ska jag be henne lämna in tv:n direkt? :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Alla tipsen medför att du ska öppna TV'n. Om du inte känner dig hemma där vill jag rekommendera att det blir lämnat in.

HS-transformatorn betyder HögSpännings-transformatorn och det är en grej man behandlar med respekt. Från den går det ett kabel upp till baksidan av bildröret, oftast dammigt då det suger åt sig damm pga. den höga spänningen.

Mäta inte direkt på den om inte du har ett helt speciellt multimeter.
LasseLucidor
Inlägg: 170
Blev medlem: 24 november 2005, 15:44:30
Ort: Växjö

Inlägg av LasseLucidor »

Tänkte bara länka till lite serviceinformation för Sharp TV .. Kanske kan du hitta modellen där:
http://www.eserviceinfo.com/equipment_mfg/SHARP_2.html

Trevlig helg!

/Lasse
neezzen
Inlägg: 313
Blev medlem: 6 december 2005, 15:30:35
Ort: Vimmerby

Inlägg av neezzen »

Okej. Alltså inte så att jag aldrig har pillat i en tv eller så. Förstod att HS var högspänning också :) Ska leta igenom servicemanualerna där också. Sen får vi se hur det blir. Det konstiga är att hon sa att tv:n blev såhär en vecka efter att hon köpt den. Den gången försvann det nästan direkt och har inte kommit tillbaka förrän nu. Ett antal år senare.
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Inlägg av Kjelle »

Verkar som fokusspänningen försvinner i tv'n.
Kolla lödningar runt HS trafon, även lödningarna på bildrörskortets anslutningskontakt mot själva bildröret.

Denna sida har annars mycket tips angående Sharp.

http://www.hamradio-badarc.co.uk/fault_database.htm

Kjelle
neezzen
Inlägg: 313
Blev medlem: 6 december 2005, 15:30:35
Ort: Vimmerby

Inlägg av neezzen »

Tackar, tackar. Ska ta hem tv:n och titta närmare på alltihop på måndag tror jag. Sidan du skickade Kjelle verkade väldigt intressant. Ska leta igenom vanliga fel på Sharp ikväll. Återkommer...
Skriv svar