Säkringen går vid mätning mellan fas&nolla med oscill

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

prototypen skrev:Det är väl inte helt ovanligt med avklippta skyddsjordar, Philips kom med ett dubbelisolerat för 30 år sedan och det saknar ju automatiskt skyddsjord. Scoopmetern från Fluke och liknande batteridrivna är ju helt flytande och det mesta på utsidan är plast.

Prototypen

jo, såkallade TV-oscilloskop tex PM3215 som jag har - kan också matas med 12 Volt om man är riktigt kinkig för misstänkt nätberoende störningar som när man jagar läckande HF-störningar från switchade omvandlare etc.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Annrs så kan man klippa jordenoch använda oscilloskopet med gummihandskar på sig... :lol:

Har faktist gjord det.... inte smart, inte säkert, men ibland måste man...
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Nästan bud på det. Har lite lätt irriterande störningar på scopet som jag ser som jordstörningar. Skall nog ta och koppla in ett filter eller två och se om det möjligen kan bli någon skillnad.
mel
Inlägg: 9
Blev medlem: 16 december 2005, 08:47:37

Inlägg av mel »

Ryck jordtampen från två prober och mät diff så funkar det. ( Att man tar bort jorden är för att inte komma när dem vid mätning alltså. )
buscalle
EF Sponsor
Inlägg: 57
Blev medlem: 24 juli 2006, 14:23:04
Ort: Malmö

Inlägg av buscalle »

Hoppas att det är ett tvåkanals oscilloscope du äger i såfall kanske det finns funktionen A-B dvs scopet visar skillnaden mellan kanalerna, obs vissa scope får man även välja att invertera ena kanalen. Så slipper man koppla in scopets jordklämma, Jag mäter ofta på det här sättet även för att undvika att jorda kretsar som normalt skall vara flytande.
Användarvisningsbild
grapetonix
Inlägg: 293
Blev medlem: 14 juli 2004, 17:20:50
Skype: grapetonix
Ort: Hägersten, Stockholm

Inlägg av grapetonix »

En annan universell lösning på problemet, vore vara att placera en 230V->230V AC transformator (eller 230-115V för den delen, om skopet klarar lägre spänningar in) innan skopet.

Då får man ju automatiskt riktigt differentiella ingångar eftersom spänningarna på utsidan av trafon är odefinerade jämte insidan.

Själv har jag fått differentiella ingångar "på köpet" då jag har ett PC-kopplat digitalt skop, powrat från USB och det är en 12V-driven dator (trafo mellan). Smidigt!
Skriv svar