För kraftig batteriladdare?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
JJ
Inlägg: 366
Blev medlem: 16 maj 2005, 21:33:02

För kraftig batteriladdare?

Inlägg av JJ »

Jag har köpt en batteriladdare på Biltema. När man läser bruksanvisningen ser man att den är avsedd för batterier på 20Ah och uppåt. Batteriet jag tänkt ladda (blyacc) är märkt 12Ah .

Är det någon som vet vad som kan hända om jag använder denna alltför kraftiga batteriladdare till batteriet?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Sätt en 24V/60W halogenlampa i serie med laddkablarna så fungerar det. Går ändå, men blysyra bör man inte toppladda för hårt (över 1/10C) lampan begränsar strömmen lite lagom. Du kan även sätta en 12V5-10W parallelt över laddaranslutningarna för att dra ur lite ström vilket kommer att flytta ner UI grafen tillräckligt. Allt detta under förutsättning att det är en enkel osmart laddare. Smarta laddare skall man vara lite mer försiktig med.
JJ
Inlägg: 366
Blev medlem: 16 maj 2005, 21:33:02

Inlägg av JJ »

Bra, tack!

Följdfrågor:

1) Vad händer om man "toppladdar för hårt"?

2) Vad menar du med "(över 1/10C)"?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

1/10C innebär att du bör ladda batteiet med en maxström på en tiondel av dess kapacitet. Om man blundar för enheterna en liten stund så blir det ju i ditt fall max 1,2 A.
För blyckumulatorer är 0,1 C ett bra riktvärde.
Om man laddar hårdare än så kan det ju vätgas bildas. Eller med toppladda menar du att lägga på för hög spänning?
JJ
Inlägg: 366
Blev medlem: 16 maj 2005, 21:33:02

Inlägg av JJ »

Tack igen!

bengt-re skrev "toppladda" och han menade över "över 1/10C".

Nu nästa fråga, mest av nyfikenhet: vad händer om det bildas vätgas (förutom att gasen kan brinna och så)? Pyser den ut? Blir batteriet ämre och isåfall på vilket sätt?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Risken är stor att du torrkokar batteriet och det mår det inte bra av.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Bra friska nya batterier har katalysatorer som tillbakabildar vätgasen och syrgasen till vatten, men för mycket överladdning värmer batteriet och är inte så bra. Överladdning är den delen av laddningen då man egentligen kokar bort energin, men man bör göra det lite då och då för att jämna ut laddningen mellan cellerna (kallas även utjämningsladdning) då cellerna i ett batteri inte har exakt samma kapacitet - utjämningsladdning då och då är något som förlänger livslängden på ett batteri. Överladdning och att stå oladdad förkortar livslängden.

Och ja, man gamla dåliga batterier eller vid kraftig och långvarig överladdning så kan man koka svalsyra och eller få knallgasexpoltion - inget är något vidare trevligt...
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Toppladdning innebär den del av laddningsfasen som ökar spänningen från nominell spänning till toppspänning.
Har alltså inget med strömmen att göra.

Att inte toppladda för hårt betyder att strömmen skall vara låg när batterispänningen uppnått 12V dvs. den sista fasen av laddningen skall gå långsamt.
Med en klen laddare sker detta automatiskt, medan en kraftig laddare ger full ström hela tiden eftersom batteriet inte belastar laddaren.

Vanliga bilbatteriladdare består av en transformator och likriktare (4 dioder). Effektivvärdet är ca. 14-15V.

Ett 12V blybatteri har en toppspänning på 13,5-14V, beror lite på hur friskt batteriet är.

Vid underhållsladdning bhrukar man ha 13,6-13,8V stabbiliserat.

Beroende på hur mycket av vattnet som går förlorat kan det innebära kapacitetsförlust (färre Ah än vad batteriet är märkt med) eller i värsta fall ett obrukbart batteri.

De öppna blybatterierna (vanliga bilbatterier med korkar) kan man ju fylla på dest.vatten i medan en "sluten" blyack blir förstörd.

Sluten innebär att elektrolyten inte kan komma ut (den är uppsugen i något som liknar gullfiber) däremot kan gas (+ i vissa fall vätska om batteriet är upp-och-ner eller lutar) komma ut via en övertrycksventil.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Nja. Det där stämmer inte riktigt. Bly-syra batterier är lite mer komplicerade än så. Om någon är intresserad så kan jag brodera ut frågan. Det finns mycket spännande att lära om bly-syra batterier...
JJ
Inlägg: 366
Blev medlem: 16 maj 2005, 21:33:02

Inlägg av JJ »

Jag lyssnar gärna...
Skriv svar