För kraftig batteriladdare?
För kraftig batteriladdare?
Jag har köpt en batteriladdare på Biltema. När man läser bruksanvisningen ser man att den är avsedd för batterier på 20Ah och uppåt. Batteriet jag tänkt ladda (blyacc) är märkt 12Ah .
Är det någon som vet vad som kan hända om jag använder denna alltför kraftiga batteriladdare till batteriet?
Är det någon som vet vad som kan hända om jag använder denna alltför kraftiga batteriladdare till batteriet?
- bengt-re
- EF Sponsor
- Inlägg: 4829
- Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
- Skype: bengt-re
- Ort: Söder om söder
- Kontakt:
Sätt en 24V/60W halogenlampa i serie med laddkablarna så fungerar det. Går ändå, men blysyra bör man inte toppladda för hårt (över 1/10C) lampan begränsar strömmen lite lagom. Du kan även sätta en 12V5-10W parallelt över laddaranslutningarna för att dra ur lite ström vilket kommer att flytta ner UI grafen tillräckligt. Allt detta under förutsättning att det är en enkel osmart laddare. Smarta laddare skall man vara lite mer försiktig med.
1/10C innebär att du bör ladda batteiet med en maxström på en tiondel av dess kapacitet. Om man blundar för enheterna en liten stund så blir det ju i ditt fall max 1,2 A.
För blyckumulatorer är 0,1 C ett bra riktvärde.
Om man laddar hårdare än så kan det ju vätgas bildas. Eller med toppladda menar du att lägga på för hög spänning?
För blyckumulatorer är 0,1 C ett bra riktvärde.
Om man laddar hårdare än så kan det ju vätgas bildas. Eller med toppladda menar du att lägga på för hög spänning?
- bengt-re
- EF Sponsor
- Inlägg: 4829
- Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
- Skype: bengt-re
- Ort: Söder om söder
- Kontakt:
Bra friska nya batterier har katalysatorer som tillbakabildar vätgasen och syrgasen till vatten, men för mycket överladdning värmer batteriet och är inte så bra. Överladdning är den delen av laddningen då man egentligen kokar bort energin, men man bör göra det lite då och då för att jämna ut laddningen mellan cellerna (kallas även utjämningsladdning) då cellerna i ett batteri inte har exakt samma kapacitet - utjämningsladdning då och då är något som förlänger livslängden på ett batteri. Överladdning och att stå oladdad förkortar livslängden.
Och ja, man gamla dåliga batterier eller vid kraftig och långvarig överladdning så kan man koka svalsyra och eller få knallgasexpoltion - inget är något vidare trevligt...
Och ja, man gamla dåliga batterier eller vid kraftig och långvarig överladdning så kan man koka svalsyra och eller få knallgasexpoltion - inget är något vidare trevligt...
Toppladdning innebär den del av laddningsfasen som ökar spänningen från nominell spänning till toppspänning.
Har alltså inget med strömmen att göra.
Att inte toppladda för hårt betyder att strömmen skall vara låg när batterispänningen uppnått 12V dvs. den sista fasen av laddningen skall gå långsamt.
Med en klen laddare sker detta automatiskt, medan en kraftig laddare ger full ström hela tiden eftersom batteriet inte belastar laddaren.
Vanliga bilbatteriladdare består av en transformator och likriktare (4 dioder). Effektivvärdet är ca. 14-15V.
Ett 12V blybatteri har en toppspänning på 13,5-14V, beror lite på hur friskt batteriet är.
Vid underhållsladdning bhrukar man ha 13,6-13,8V stabbiliserat.
Beroende på hur mycket av vattnet som går förlorat kan det innebära kapacitetsförlust (färre Ah än vad batteriet är märkt med) eller i värsta fall ett obrukbart batteri.
De öppna blybatterierna (vanliga bilbatterier med korkar) kan man ju fylla på dest.vatten i medan en "sluten" blyack blir förstörd.
Sluten innebär att elektrolyten inte kan komma ut (den är uppsugen i något som liknar gullfiber) däremot kan gas (+ i vissa fall vätska om batteriet är upp-och-ner eller lutar) komma ut via en övertrycksventil.
Har alltså inget med strömmen att göra.
Att inte toppladda för hårt betyder att strömmen skall vara låg när batterispänningen uppnått 12V dvs. den sista fasen av laddningen skall gå långsamt.
Med en klen laddare sker detta automatiskt, medan en kraftig laddare ger full ström hela tiden eftersom batteriet inte belastar laddaren.
Vanliga bilbatteriladdare består av en transformator och likriktare (4 dioder). Effektivvärdet är ca. 14-15V.
Ett 12V blybatteri har en toppspänning på 13,5-14V, beror lite på hur friskt batteriet är.
Vid underhållsladdning bhrukar man ha 13,6-13,8V stabbiliserat.
Beroende på hur mycket av vattnet som går förlorat kan det innebära kapacitetsförlust (färre Ah än vad batteriet är märkt med) eller i värsta fall ett obrukbart batteri.
De öppna blybatterierna (vanliga bilbatterier med korkar) kan man ju fylla på dest.vatten i medan en "sluten" blyack blir förstörd.
Sluten innebär att elektrolyten inte kan komma ut (den är uppsugen i något som liknar gullfiber) däremot kan gas (+ i vissa fall vätska om batteriet är upp-och-ner eller lutar) komma ut via en övertrycksventil.