Dags för gura no. 2 - min tolkning av en Telecaster Thinlin

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

F-hål eller inte... Svår fråga, men efter mycket funderande så bestämde jag mig för ett förslag: Gör ett f-hål. 5mm lönntopp och ganska tjock "bottenlåda" kommer nog ge ett snyggt ljud ihop med ett f-hål. Det gör inget att det inte får plats två. Tror att det blir bäst ljud i detta fall med bara ett f-hål.

Dessutom blir det nog den första telecastern med f-hål. :)
Riktigt intressant bygge!
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Lite halft OT

Illuwatar: Första gången du arbetar med överhaandsfräs?!..nu bler jag avundsjuk...idag skulle jag fräsa för första (eller kanske andra gången) i mitt liv...å resultatet var inte särskilt snyggt :eek2: ...skulle ju bara fräsa RAKA SPÅR i ett elementskydd...jag blir nog aldrig någon hantverkare :D
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10681
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Vad är det f-hål?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Vi kan ta en lite ovanlig ukulele som exempel:
Bild

Lite mörk bild, men på ovansidan av gitarrkroppen finns två långsmala hål, som brukar se ut som bokstaven f
(eller möjligen s.)


Råkade hitta en bild på en cello med förklaringar på alla delar, bland annat f-hål.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor
Inlägg: 1280
Blev medlem: 14 september 2005, 20:00:14
Ort: Malmö

Inlägg av pcmper »

IlluwatarÄr lite nyfiken bara vad det är för mått på guran l x b :?:
i övrigt tycker jag det är ett imponerande bygge och fantstiska hantverksjobb :)
Barry_Lyndon
Inlägg: 557
Blev medlem: 14 november 2005, 23:57:34
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Klart den skall ha f-hål, annars blir det väl ingen thinline?! :D
Om man skall vara mer allvarlig så har jag alltid tyckt at thinlines (med f-hål) är bland dom snyggaste fendrarna. Särskilt dom lite glammigare med plektrumskydd i "pärlemor". Fast å andra sidan är deluxe/custom varianten utan f-hål med biffigare plektrumskydd också jäkligt snygg. Vad skall du ha för plektrumskydd?

Det är klart, det är ju inte bara utseendet som räknas, ljudet är ju minst lika viktigt, men jag vet inte hur mycket f-hålet spelar in där... Svårt att veta utan att testa, t.ex. hur mycket av det akustiska ljudet finns kvar i det mickarna tar upp.

Hur du än gör blir det nog en riktigt schysst gura, borde ju bli mer botten i ljudet iom att du har större kropp, kan bli ganska speciellt.


edit: Du kanske inte skall ha plektrumskydd när du har lönntopp... tänkte inte på det... F-hål och vackert mönstrad lönn är nog inte fel...

/Andreas
Användarvisningsbild
Stuggi
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 december 2005, 00:09:51
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Jag måste säga att jag tycker att du inte skall laga några f-hål. Annars är det en jävligt snygg gitarr. Kommer du att lacka en burst eller?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10681
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Behöver en elgitarr såna där f-hål?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Njae.. inte egentligen. :)

Men eftersom den är ihålig så extraknäcker den som akustisk gitarr. Detta ljud tar mickarna upp ganska bra och slutsumman brukar bli väldigt trevlig. F-hålen ser till att de akustiska egenskaperna blir ytterligare lite bättre.



Varför spelade hönan banjo?
Svar: -De hade redan en trummis!
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Majoriteten verkar vara för f-hål, så det kommer bli ett sådant på den övre halvan. Blir till att cadda lite grann...

Toppen är nu slipad och typ 99% av det svarta försvann. Lönn har en dålig sugförmåga, så det blev inte mycket kvar i mönstret. En fördel med den svarta färgen var att alla sågmärken syntes tydligt. Det var bara att slipa tills dessa försvann. Den vertikala ådringen fick i alla fall lite "boost" av den svarta färgen, så helt spårlöst gick den inte förbi.

Lite borrande har också gjorts. Hål för telejacket, pottarna och switchen samt för halsskruvarna (syns inte på bilden) är klara. På bilden nedan har jag placerat ut all hårdvara för att visa det slutliga upplägget.

Bild
Bild

Det som komma skall är att göra mallar för f-hål och servicelucka på baksidan så att fräsen kan få jobba lite till.

När det gäller färgen har jag ett litet problem: Vanlig spritbaserad lackbets fungerar inget bra på lönn. Träet har helt enkelt för dålig sugförmåga. På ask får jag den effekt jag vill ha, men på toppen och halsens huvud (båda av lönn) fäster inte betsen. Jag gjorde ett test där jag betsade huvudet - trots att det fick torka i en vecka kunde jag ta bort det mesta av betsen med lite t-röd och sandpapper. Det syns knappt att huvudet har varit målat. Så jag behöver hitta en klar, djupröd färg som fäster bra och tillåter träets struktur lysa igenom (vad använder man när man lackar lönntoppar?).

Lite specar (för att klargöra för vissa som inte orkar läsa hela tråden samt lite nytt):

Mått (L x B x H): 450 x 320 x 55 mm
Vikt: än så länge okänt, men betydligt lättare än min Strata...
Skallängd: samma som en Strata
Halsvinkel: ca 1 grad
Konfiguration: P90-mickar i båda positioner, kopplat helt enligt LesPaul (2 x volym, 2 x ton, 500k pottar, 3-läges switch, 22nF keramiska kondensatorer).
Material: Ask-kropp med lönn-topp, hals i lönn, greppbräda i lönn.
ondskehem
Inlägg: 117
Blev medlem: 14 december 2005, 22:05:36

Inlägg av ondskehem »

f-hål?
var inte fräcka! jag rodnar ju nästan!
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Det heter så - inget vi har hittat på. Att du sedan tänker på något annat kan inte vi rå för...

Hur som helst, halsen är nu monterad på prov och färgningen av toppen har påbörjats. Det gick faktiskt bra med lackbetsen på lönntoppen. Efter slipningen fick den helt annan karaktär och den röda färgen ser inte mörkrosa ut. Nu skall den torka och sedan slipas lätt. Därefter betsas ett lager till. På så sätt får jag bort ruggningen av fibrerna (de reser sig när träet blir blött) samt mönstret markeras ännu mer. Baksidan (som på bilderna fortfarande är naturfärgade) kommer betsas med svart bets, dock på det sätt som skedde med min första gura. Jag vill att ådringen skall framhävas, inte få en svart massa.

Bild

Bild

Färgen ser ut att dra lite åt orange - detta beror på kameran och belysningen. Den har en härlig röd ton i verkligheten. Blir det sol skall jag ta nya bilder utomhus.
Användarvisningsbild
papa
Inlägg: 222
Blev medlem: 20 juni 2006, 10:15:55
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av papa »

Börjar verkligen se trevligt ut!

Lär vara grymt skönt att spela på sen, vetandes att man gjort den själv. :)
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

vilka sköna kontraster mellan rött och vitt :whoho:
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Då var f-hålet gjort. Mallen gjordes helt för hand och sedan frästes detta ut med en handövertillsats till Dremel + ett frässtrål i miniatyr (1.6 mm).

Bild
Skriv svar