Dags för gura no. 2 - min tolkning av en Telecaster Thinlin

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Har nu sågat ut kroppen:

Bild

Lite kämpigt med en enkel sticksåg (skam den som ger sig)...
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Blir bra det där :)
Hur tjock är den?.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Knappt 50 mm. Med toppen på blir det 55 mm när den är klar.
Användarvisningsbild
papa
Inlägg: 222
Blev medlem: 20 juni 2006, 10:15:55
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av papa »

Nice!

Var det jobbigt att såga i asken ?
beavy-o
Inlägg: 149
Blev medlem: 13 mars 2006, 19:27:54

Inlägg av beavy-o »

ser fint ut.. ska bli kul att se resten! :)
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Har nu slipat av alla ojämnheter på kroppen. Efter ca 4 timmars jobb blev det bra. Ask är så jädrans hårt att jobba med, även med maskin så tar det tid (och det går åt sandpapper).

Toppen är också tillsågad. Denna kommer sedan att limmas på när urfräsningen är klar (på bilden ligger den bara löst på kroppen). Nästa steg är att tillverka mallen för fräsningen.

Bild
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Dags för lite update. Har nu tillverkat en fräsmall för hela gitarrkroppen. Efter en del mätande hoppas jag att allt sitter på rätt platser. Även håligheten har sin mall så man slipper olyckor vid frihandsfräsning (typ köra maskinen genom sidoväggarna). Mallen är gjord av 8 mm MDF, helt handsågad och handfilad. Det mest kritiska i ett gitarrbygge är halsens placering och stallets. Avståndet måste stämma, annars fungerar inte banden som de skall. Halsen måste dessutom vara helt centrerad, likaså stallet, annars finns risken att E-strängarna hamnar för nära halskanten (eller till och med utanför).

Bild
Bild
Bild
Bild

Utöver mallen så har jag rundat av baksidans kant. Första gången jag har använt en överhandsfräs...

Bild
beavy-o
Inlägg: 149
Blev medlem: 13 mars 2006, 19:27:54

Inlägg av beavy-o »

ser ut att bli satana snyggt det där.. blir nästan sugen på att bygga själv :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"satana" ? Santana heter han. :)

Jo, det ser riktigt bra ut!
Ser jag rätt att kroppen kommer bli lite större än en vanlig telecaster?

Ska bli kul att se hur det blir när kroppen är ihålig.
beavy-o
Inlägg: 149
Blev medlem: 13 mars 2006, 19:27:54

Inlägg av beavy-o »

jimmy:näfan, santana spelade väl aldrig telecaster? :wink:

Illuwatar: vad använder du för att fräsa ur kroppen?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Santana körde/kör på PRS - var inte han den som gjorde PRS kända för allmänheten?

Hur som helst, J-A - du ser helt rätt. Kroppen är både bredare, längre och tjockare. Jag satte helt enkelt upp en box på 45 x 32 cm som gitarren skulle rymmas i. Först var tanken att göra en egen, mer utsirad form. Detta skippades dock när jag såg hur mycket volym som skulle försvinna. Jag vill nämligen få ut maximal volym i kroppen för att komma närmare en Gibson 335'a. Av de former jag tittade på (Tele, Strata, PRS och LesPaul) så visade sig Telen vara den som fyllde ut bäst. Så det var bara att sätta upp boxen i SolidWorks och rita in Tele-formen i denna. Boxens storlek bestämdes av en rent praktisk orsak: jag vill inte köpa ett case till. Den skall kunna bäras i samma case (och gigbag) som jag använder till Stratan.

Fräsningen kommer ske med en Co/Tech överhandsfräs inköpt på Clas Ohlson. Frässtålet är ett specialstål med kullagret i axeländen, inköpt hos Jula. Fräsningen måste ske i flera pass i och med att frässtålet är bara 20 mm långt och jag vill fräsa ner till ca 45 mm djup. Detta kommer ske i morgon, under dagtid, så jag kan köra utomhus. Det blir så hemskt skräpigt i verkstaden annars...
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Har nu "tömt baljan" på onödigt trämaterial. Resultatet belv helt ok, kunde ta bort ner till 41 mm djup, sedan räckte inte fräsarna till. Kroppen är 50 mm tjock så botten/baksidan blir knappa centimetern tjock. Nästa steg är att fräsa kabelkanalerna som skall gå under toppen.

Bild
beavy-o
Inlägg: 149
Blev medlem: 13 mars 2006, 19:27:54

Inlägg av beavy-o »

fräsigt :D

Vad spelar du för musik?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Har fräst lite mer. Kabelkanalerna och uttagen för mickarna är klara. Dock måste toppen fräsas ur, men det fixar jag lätt tack vare mallen. Det blir enklare också när man slipper ha 20 mm hård ask under. Halsfickan och hålen för stallet återstår när det gäller fräsjobb på framsidan. På baksidan måste jag fräsa ur för en servicelucka (har inte gjort mallarna för denna ännu) och fagge kommer få göra ett lock till detta på sedvanligt sätt.

Bild
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Lite uppdatering: Har fräst klart alla håligheter i kroppen, limmat på lönntoppen och börjat färgningsprocessen för ovansidan:

Bild
Bild
Bild

Det ser ut som att den skall bli svart, men detta är inte den slutliga färgen. Tanken är att när det svarta har torkat ordentligt skall ovansidan slipas. Då kommer det som har sugits in i mönstret stanna kvar, resten försvinner. På så sätt kommer (förhoppningsvis) mönstret framträda bättre när den slutliga färgen (mahognyröd kallas betsen) läggs på.

Edit: Skall jag göra f-hål eller ej? Tanken är då att sätta ett på övre halvan - kontrollerna hamnar på den undre halvan, så där finns ingen plats.
Skriv svar