Bimetalltermostat i lamineringsmaskin
Bimetalltermostat i lamineringsmaskin
Jag har köpt en Lamineringsmaskin A4 för att föra över toner från papper till kretskortslaminat. Se denna tråden.
Rullarna i lamineringsmaskinen ska bli ca 120 °C enligt tillverkaren.
Rullarna i en laserskrivare blir varmare, ca 180 °C.
Den lägre temperaturen i lamineringsmaskinen gör att man måste köra genom kretskortet 15 gånger eller mer för att få tonerna at överföras. Jag har inte tålamodet göra det. Jag vill höja temperaturen vilket jag tror ökar överföringshastigheten.
Jag skruvade isär maskinen och hittade termostaten till upphettningsmotstånden. Det är en bimetalltermostat som liknar Elfas. Den här har dock inte någon fläns för montering utan ligger i en plasthylsa som är inskjutet i ett spår vid montering. Termostaten är kopplad i serie med upphettningsmotstånden.
När jag tittade närmare på temostaten upptäckte jag något märkligt. Den ligger inte an mot det som blir varmt utan det är 1 mm plast mellan (hylsan). Termostaten är märkt 95 °C.
Vad kan anledningen vara till att göra på det sättet?
Det finns också en annan termostat som kortsluter "ready-LED:en".
För att höja temperaturen tänkte jag byta termostaten. Elfas varmaste öppnar vid 140 °C och stänger vid 115 °C. Finns det termostater med mindre hysteres?
Kjell&CO:s Termostater finns till 160 °C. Hysteresen är inte angiven.
Bör jag montera den nya termostaten i plasthylsan eller direkt an mot det varma?
Rullarna i lamineringsmaskinen ska bli ca 120 °C enligt tillverkaren.
Rullarna i en laserskrivare blir varmare, ca 180 °C.
Den lägre temperaturen i lamineringsmaskinen gör att man måste köra genom kretskortet 15 gånger eller mer för att få tonerna at överföras. Jag har inte tålamodet göra det. Jag vill höja temperaturen vilket jag tror ökar överföringshastigheten.
Jag skruvade isär maskinen och hittade termostaten till upphettningsmotstånden. Det är en bimetalltermostat som liknar Elfas. Den här har dock inte någon fläns för montering utan ligger i en plasthylsa som är inskjutet i ett spår vid montering. Termostaten är kopplad i serie med upphettningsmotstånden.
När jag tittade närmare på temostaten upptäckte jag något märkligt. Den ligger inte an mot det som blir varmt utan det är 1 mm plast mellan (hylsan). Termostaten är märkt 95 °C.
Vad kan anledningen vara till att göra på det sättet?
Det finns också en annan termostat som kortsluter "ready-LED:en".
För att höja temperaturen tänkte jag byta termostaten. Elfas varmaste öppnar vid 140 °C och stänger vid 115 °C. Finns det termostater med mindre hysteres?
Kjell&CO:s Termostater finns till 160 °C. Hysteresen är inte angiven.
Bör jag montera den nya termostaten i plasthylsan eller direkt an mot det varma?
Vi skulle ha skramlat ihopa lite pengar & köpt en sådan laminator extra & använda den som försökskanin. Som sagt så måste man ju veta vad värmeslingan tål innan man kan bestämma lämplig termostat.
Annars skulle en liten processor, tempgivare & ett relä kunna ersätta den mekaniska termostaten & då kan man ju labba hej vilt
Annars skulle en liten processor, tempgivare & ett relä kunna ersätta den mekaniska termostaten & då kan man ju labba hej vilt
Man får kanske problem om man ökar värmen så jag tror mer på att man ska sänka hastigheten på motorn istället och detta skulle man kunna göra genom att man pulsar strömmen till motorn med ett litet halvledarrelä. Elektroniken till halvledarrelät kan man ha på utsidan så länge tills man ser att det fungerar.
Antar att motorn är en synkronmotor. Funkar det att pulsa strömmen till en sån?
Ska se om jag hittar någon märkning eller på att sätt kan få reda vilken plast som används. Ska sen kolla upp hur den reagerar på värme.
Just nu är jag ute efter en snabb/enkel/billig lösning. Men låt inte det hindra att spåna på mer avancerad lösningar i tråden.
Ska se om jag hittar någon märkning eller på att sätt kan få reda vilken plast som används. Ska sen kolla upp hur den reagerar på värme.
Just nu är jag ute efter en snabb/enkel/billig lösning. Men låt inte det hindra att spåna på mer avancerad lösningar i tråden.
Nu har jag fått reda på vad det är för typ av plast i maskinen.
1. Top/bottom cover : PP and ABS
2. Gears/ Gear housings: 1.0x1.8T POM
Har googlat lite och fått fram att POM (PolyOxyMehtylene eller polyacetal) tydligen inte tål högre temperaturer så bra.
"Use temperature max 120° C"
http://www.bio.vu.nl/plastics/HTML/prod.htm
"Max continuous Service temperature 80 - 105 °C"
"HDT @0.46 Mpa (67 psi) 158 - 172 °C"
"HDT @1.8 Mpa (261 psi) 110 - 136 °C"
http://www.omnexus.com/tc/pom/properties.aspx och l
HDT står för Heat Deflection Temperature. Spänningen i materialet bör alltså inte bli högre än 1.8 N/mm² i dess nuvarande konstruktion när man kör igenom laminatet.
Om spänningen bara blir 0.45 N/mm² kan det fungera i 160 °C. Men 1.8 N/mm² är redan det väldigt lågt, så jag är skeptisk.
Nä, det var nog ingen bra ide att höja temperaturen - såvida man inte gör om plastdelarna till stål/aluminium. Då gäller det bara att gummit på rullarna tål temperaturen.
1. Top/bottom cover : PP and ABS
2. Gears/ Gear housings: 1.0x1.8T POM
Har googlat lite och fått fram att POM (PolyOxyMehtylene eller polyacetal) tydligen inte tål högre temperaturer så bra.
"Use temperature max 120° C"
http://www.bio.vu.nl/plastics/HTML/prod.htm
"Max continuous Service temperature 80 - 105 °C"
"HDT @0.46 Mpa (67 psi) 158 - 172 °C"
"HDT @1.8 Mpa (261 psi) 110 - 136 °C"
http://www.omnexus.com/tc/pom/properties.aspx och l
HDT står för Heat Deflection Temperature. Spänningen i materialet bör alltså inte bli högre än 1.8 N/mm² i dess nuvarande konstruktion när man kör igenom laminatet.
Om spänningen bara blir 0.45 N/mm² kan det fungera i 160 °C. Men 1.8 N/mm² är redan det väldigt lågt, så jag är skeptisk.
Nä, det var nog ingen bra ide att höja temperaturen - såvida man inte gör om plastdelarna till stål/aluminium. Då gäller det bara att gummit på rullarna tål temperaturen.
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt det där dåliga skämtet 
bearing:
Ett tips är att du börjar med mindre kretskort <5*5 cm för dom är lättare att värma upp än kretskort som är >10*10 cm och helst ska kretskortet ha en temperatur på >90 grader när det kommer ur laminatorn innan det är klart för vattenbadet.
Om du vill så kan jag kan skicka några A4 ark av den sorten som jag använder .

bearing:
Ett tips är att du börjar med mindre kretskort <5*5 cm för dom är lättare att värma upp än kretskort som är >10*10 cm och helst ska kretskortet ha en temperatur på >90 grader när det kommer ur laminatorn innan det är klart för vattenbadet.
Om du vill så kan jag kan skicka några A4 ark av den sorten som jag använder .