Kabel PC <-> C64 ..trodde jag :-)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Kabel PC <-> C64 ..trodde jag :-)

Inlägg av JimmyAndersson »

Vad är det egentligen för skillnad på en kabel som kopplas mellan PC'n och en C64-diskdrive, jämfört med en som kopplas direkt mellan PC'n och C64'an?

Hittade två auktioner på tradera med olika(?) kablar:
Den här har ett utropspris på 118kr. Kopplas mellan dator och dator.
Den här har utropspris på 89kr och kopplas mellan PC och C64-diskdrive.

För många år sedan byggde jag en kabel utan någon elektronik i. Tyvärr minns jag inte om den ska kopplas till diskdriven eller direkt till C64'an. Därav min fråga. :)

Kollar man sedan priset i auktionerna så är det "ganska" dyrt med tanke på hur lite elektronik som brukar sitta i dessa. Kika på MadModder's sajtför ett exempel på schema.
Senast redigerad av JimmyAndersson 3 juli 2006, 19:50:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30035
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

I XE1541 sitter det bara 4 schottkydioder. Ändå billigare. :)

XA1541 som jag byggde funkar till i princip alla PC-burkar. Den är lite mer kompatibel än XE.
Dock fungerar den inte till 64hdd. Då är det XE som gäller.

64hdd är en slags serverprogramvara, så att PCn funkar som en hårddisk till C64an. Fungerar absolut bäst under DOS, då den kräver total kontroll och exakt timing över parallellporten.
Det går inte att föra över saker fram och tillbaks med t.ex ett terminalprogram med den här kabeln. Då är det nollmodem som gäller, och det finns ingen RS232 på C64... ;)

XE1541 funkar bra till min dator, det har jag testat. Byggde en liten donglenär jag kom på att jag hade en gammal laptop med halvtrasig skärm. Perfekt som 64hdd. :)

Det är ingen som helst skillnad på de båda kablarna du länkade till, om de är byggda efter XE1541-schemat.

Den första ser ju dock lite proffsigare ut... ;)

Kabeln du nämner utan elektronik kan vara en av flera. En del emulatorer har en byggbeskrivning på en kabel. En annan är X1541.
Gemensamt för båda är att du faktiskt kan bränna parallellporten om du kopplar kabeln till något mycket nyare än en 486a.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Plockade isär DSUB-kontakten till min kabel. Oj.. jag måste ha byggt flera, för den här hade lite elektronik. :oops: :)
Närmare bestämt en 7406-krets och 2st 1k-motstånd.

Ska fixa ett schema på det.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30035
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

7406 you say...

den här kanske? :)
http://sta.c64.org/1541emuc.html

[edit]
Hmm nej den där hade fler ändå :P

[edit]
Här är en som bara har en 7406 och motstånd. Det är dock en kabel mellan Amiga och en C64. [edit] och inte C1541
http://de5.aminet.net/misc/emu/Emul1541v11.lha
Senast redigerad av MadModder 3 juli 2006, 20:03:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det var snabbt hittat! :)

Den nedersta är byggd på samma sätt som min. Ehm, då har jag alltså en kabel mellan Amiga och C1541 (eller C64 som det stod i bilden 'interface.iff')


Man kanske skulle börja sätta etiketter på det man bygger så man vet vad det är för något... :roll: :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30035
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja, det kan ibland vara en fördel. När jag städade upp bland mina kablar, hittade jag en hel hög med SCART-RCA-adaptrar. Vad bra tänkte jag, då har jag ju för både in och ut ur teven, för naturligtvis borde jag ju ha gjort minst en av varje. Men icke. Alla var kopplade till video in. Var tvungen att öppna och kolla alla. Sen alla andra specialkablar som ligger. Fy vad jobbigt.
Skriv svar