Nummerpresentatör

Berätta om dina pågående projekt.
OpelGT
Inlägg: 269
Blev medlem: 15 juni 2003, 22:20:52
Ort: Varberg

Inlägg av OpelGT »

Jag testa den ett par gånger i jacket och ringde och ringde....

Men det var jobbigt, så jag använde datorn och ett ljudprogram, jag tror det var GoldWave, och skapade signalen där. Kopplade den direkt till ljudutgången på datorn med samma koppling som till telejacket.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26426
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är två ledare in och två ut från jacket. De över är in. Signalen finns mellan dom. Polariteten spelar ingen roll.
Chrille
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 september 2003, 23:54:12
Ort: Torekov
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

ok...är kanske inte säker på att jag förstått det riktigt rätt.

Har nu en linjetransformator för tele relaterade prylar, så inte Telia blir ledsna på mig. :)

Skulle jag kunna koppla upp ingången så som MadModder gjorde:
Bild

Så ansluter jag transformatorn på dom två ingångarna där det står "TELE".
Blir det rätt ifall jag tar tråd ett och två från telesladden och ansluter dom till transformatorn?
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Om du vill att luren ska "ligga av" hela tiden så att ingen kan ringa till dig så är det rätt ja. Det kommer att flyta linjeström genom trafon vilket stationen kommer att tolka som om du har lyft av luren.

Ska du stoppa in trafon i kopplingen så sätt den emellan kondensatorerna och 100k's motstånden, tror dock inte att det är en idealisk placering det heller, men den kommer iallfall inte störa ut telelinjen omedelbart då.

Varför ska du ändra på en koppling som defacto är ok, utan att ens veta vad en teletrafo är för något, hur den används och hur telenätet fungerar?

En bättre moddning av kolingen vore nog att stoppa in ett överspänningsskydd efter 100K's motstånden i form av två zeners å lämplig spänning.
Chrille
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 september 2003, 23:54:12
Ort: Torekov
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Så här rekommenderar dom att man koppar i databladet.
Bild
Om jag kopplar så borde det väll inte kunna gå någon ström genom transformatorn?

Orsaken till att jag vill ändra på kopplingen är att jag nu har en linjetransformator och vill använda den.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26426
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nä den stoppas av Cb
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Chrille skrev: Blir det rätt ifall jag tar tråd ett och två från telesladden och ansluter dom till transformatorn?
Det är ju en viss skillnad mellan att koppla som du beskrev i citatet ovan och den skiss som du visade från databladet...

Ger dom lämliga värden på komponenterna runt trafon i databladet?
Chrille
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 september 2003, 23:54:12
Ort: Torekov
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Ja det står rekommenderade värden för kopplingar i olika länder och då rekommenderas följande värden för Sverige:

Cb=3,3uF
C1=68nF
C2=18nF
R1=220
Equipment=910


Så om jag koppar enligt det skulle det ju knappast kunna bli fel. :roll:
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Förutom att du inte alls har rätt impedans på "equipment"...

Förmodar att om du plockar bort dom två kondingrana och lägger ett 910 ohms motstånd tvärs över trafons utgång (mellan 100K's motstånden) så börjar du närma dig.

Fast det lär fungera lika bra utan den extra modden.
Chrille
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 september 2003, 23:54:12
Ort: Torekov
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Ok men då provar jag det och ser om det fungerar bra.

Kollade igenom den här kopplingen som det länkades till tidigare i denna tråden.
Där har dom koppat den ena utgången från transformatorn till jord, vad är det för vitts med det?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26426
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

För att kretsen ska kunna tolka signalen måsten den ju vara i förhållande till något. Då lämpligtvis till jord. Var skulle du annars koppla in den?
Chrille
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 september 2003, 23:54:12
Ort: Torekov
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Så här tänkte jag men med transformatorn med:
Bild
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jag måste påpeka att för att slippa mycket huvudbry och annat elände börja med att bygga exakt efter ovanstående schema och få det att fungera tillsammans med programmet i PC'n.

När du ser att allt fungerar, då kan du koppla in trafon och pula runt med egna modifieringar.

Varför nu detta?

Jo. Eftersom du inte verkar vara någon särdeles van elektronikbyggare så kommer du att få ett smärre h*lvete att försöka lista ut om det är pc-programmet, själva MT8880-delean eller din påhackade transformatordel som inte fungerar om set skulle skita sig. Schemat du har är förmodligen inte allt anpassat för att få en trafo påslängd på sig och kan därför möjligt försämra kretsens prestanda till den grad att det inte fungerar alls. Hur ska du då hitta felet? Ska du fråga oss som har erfarenhet vad som kan vara fel?

Det är ju förståss inte alls säker att det kommer att bli några problem, det kanske fungerar helt perfekt vid första försöket. I sådana fall är det bara att gratulera.

Men allmänt sett så skulle jag vilja komma med ett gott råd från en som byggt med elektronik som hobby i 30 år. Så länge du inte är expert eller kan tillräckligt mycket för att veta hur alla ingående delar fungerar och påverkar varandra så börja med att följa schemat exakt, få det att fungera först. Labba sedan med egna förändingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30025
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

såhär kan man göra med linjetrafo. Det är så jag har på mitt I/O-kort som jag ska stoppa i servern sen nån gång...
Bild
men jag vet inte jag... jag tycker den andra modellen med bara kondingar och motstånd funkar bättre. Det ser ut som det är bättre respons på nummeravkodningen när jag kollar hur snabbt siffrorna dyker upp på skärmen, och hur snabbt man kan få in en serie siffror.
Chrille
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 september 2003, 23:54:12
Ort: Torekov
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

matseng>
Jo det låter ju vettigt, tack för rådet.


MadModder>
Tack så mycket för kopplingsschemat.
Ska prova både med och utan transformatorn väntar bara på några kondensatorer från Elfa som tål lite högre spänning.
Skriv svar