Förslag till båtstyrning önskas

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Peter_L

Förslag till båtstyrning önskas

Inlägg av Peter_L »

Bild

Jag har funderingar på att byta styrningen min båt till elektrisk.
Nackdelen med den hydraliska styrningen som sitter i nu och som syns på bilden är att den inte kan ge så mycket utslag på rodret som jag skulle vilja. Den är även ganska trög. Med elektrisk styrning så blir det även, enklare att koppla in autopiloten jag ska bygga.

Det är stålwirarna som styr rodret och rodret rör sig väldigt lätt, när man väl
kopplat bort det från hydral styrningen.

Det jag är ute efter är att kunna flytta wirarnas centerpunkt, åt höger och vänster så nära rullarna som möjligt.

Funderar på om det kanske finns något linjärt ställdon, med passande mått. Har även funderat på att göra ett eget ställdon, en gängstång med en mutter som jag svetsar fast en karbinhake på, eller liknande.

gängstång --> <//////////[mutter]///////////[motor]

Bild

Förslag, tankar, ideér ????
subrosa

Inlägg av subrosa »

Ställdon används ju till trimplan på båtar så det borde ju inte vara svårt att hitta nån som är anpassad till marina miljöer. problemet skulle väl möjligen kunna vara hastigheten på roderutslagen blir slött.
Annars någon typ av servomotor borde väl funka
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Hm, det är ingen hydraulstyrning där såvitt jag kan se. Men hursomhelst så är det nog enklast att montera någon form av motorstyrning via remskiva direkt vid ratten. Problemet med det är att på ett enkelt vis kunna koppla bort motorn för manuell körning.

Har själv funderat en del på detta (autopilot) men har hittils stupat på mekaniken, det får inte se för djvligt ut heller.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Om wiren var lite längre och lindad ett varv runt en remskiva som monterats på en större vindrutetorkar motor så blir den ganska lätt att reglera.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Var sitter hydraulcylindern? Jag ser bara en styrkabel och två vajrar.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Riktig hydralstyrning brukar gå mycket lätt, förmodligen är det teleflexstryrning du har. De brukar kunna gå trögt på ålderns höst.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Jag har hydraulstyrning på min båt. Jag hoppas kunna få tag på en hydraulpump som autopiloten får styra, dvs, det är inte omöjligt med egen autopilot med hydraul.
Användarvisningsbild
Peter_L

Inlägg av Peter_L »

Jag vet inte om hydral var rätt ord, det är i alle fall en cylinder som går in och ut, den sitter till vänster på den armen som går ut längst till vänster bakom allt. :roll:

Bakom ratten sitter en liten manuell pump, som pumpar olja i röret när man vrider på ratten.

Bild
Förra åretbyggde jag faktiskt en rembaserad autopilots styrning med ett stort rc-servo bakom ratten. Men det känns lite som att gå över ån efter vatten, och så måste man koppla bort remen för hand när man ska styra själv.

Jag skulle vilja få bort det hydraliska systemet helt, då det inte kan ge maximala roderutslag i sina max lägen till höger och vänster. Det skulle underlätta jättemycket när man kör in och ut i hamnen att kunna göra skarpare svängar. Vilket inte går nu, ibland får man stanna och backa och krångla.

Det där med vindrutetorkar motor låter lite intressant, fast jag kanske skulle kunna använda mitt rc-servo i stället, och sätta på lite tunnare wirar, det är ett stort starkt servo 24.7kg's dragkraft (modiferat så det kan rotera runt).

Man tackar för alla bra ideér !
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vet nu inte exakt i detalj hur det ser ut men kan du inte sätta kolven närmre axeln istället för långt ifrån? Då behövs det inte lika stor rörelse men du kommer att få större utslag vid max utslag från kolven.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Pumpar du olja så är det nog en hydraulstyrning, men av det man ser på bilden så skulle jag kunnat satsa stora pengar på att det var en teleflexstyrning.

Nåja, vilka indata hade du till din "gamla" autopilot? GPS, kompass, vinkelgivare på roder?
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Jag skulle också kunna sätta en slant på att det är en teleflex. Öppna styrhuset bakom ratten så borde du se en tandad vire som drivs fram och tebax av ratten.
Användarvisningsbild
Peter_L

Inlägg av Peter_L »

Det går ett ganksa grovt kopparrör från styrhuset till kolven. Det kanske är en wire som går i den och inte olja som jag trodde. Har dock inte kommit åt att öppna styrhuset ännu.

Lite djupare förklaring till första bilden. De silvergärgade wirarna går till rodret. Precis under den högra vita rullen (som wiren går på) ser man kopparröret som kommer från styrhuset bakom ratten. Från koppar röret åt vänster går det ett silvrig "vågigt" rör fram till en fästannordning precis bakom den högra svarta eltejpen som sitter på wirern. Därifrån går det en cylinder till vänster som slutar bakom wirens vänstra eltejp. Ut från cylindern till vänster går det en kolv. Längst ut till vänster på kolven sitter en hävarm monterad som går till mittenpunkten där wirarna är fästa.

Här är ett försök till att rita en förklaring.
Bild

Den gamla autopiloten han jag inte testa innan jag tog upp båten i höstas, den var i alle fall tänkt att vara ganska enkelt uppbyggd. Jag har en garmin etrex venture gps, det är ju bara välja en waypoint eller rutt eller nått i den så matar den ju ut två bra nmea värden, nämligen vad man behöver veta för att komma till nästa waypoint.

Höger 30 grader, eller vänster 78 grader etc. Det är egentligen den ända datan en enkel autopilot behöver veta. Fast sen måste man ju laborera med rätt roderutslag osv, så att båten går rakt och inte wobblar höger och vänster hela tiden. Har experimenterat med rc båt och gps.
Senast redigerad av Peter_L 9 maj 2006, 00:38:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Peter_L

Inlägg av Peter_L »

Lekte lite i 3D

Bild

Den kanske, eller något liknande.

Vill ha elektronisk styrnig, det blir mycket tuffare då, som Knight Rider fast träbåt. :D
mistr

Inlägg av mistr »

Vilket program gjorde du 3D bilden i. Den var häftig.
Användarvisningsbild
Peter_L

Inlägg av Peter_L »

3D Studio Max gjorde jag bilden i. Vill du börja med 3D rekomenderar jag forumet www.animate.se

På måndag får jag förhoppningsvis lägga båten i sjön. Tror jag testar lite med den konstruktionen jag redan har med servot bakom ratten lite till.

Sen så får jag se hur jag ska gå tillväga. Det skulle nog vara ganska enkelt att temporärt byta ut wirarna till något snöre eller nått som man lindar runt servot och testa Andy's förslag med remskiva.
Skriv svar