byta ut uppladdningsbara batteri i solcellslampa?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tomasb
Inlägg: 149
Blev medlem: 19 juni 2011, 07:33:29

byta ut uppladdningsbara batteri i solcellslampa?

Inlägg av tomasb »

Hej,
hade några gamla solcellslampor hemma med dålig effekt, lyser ganska kort tid efter en dag i solen. Då de hade lättåtkompliga batteri tänkte jag att det var enkelt att bara ersätta de batterier som var med från början med nya uppladdningsbara. Fungerade perfekt i början när de var nya och fulladdade men effekten avtog snabbt. Är det något man bör tänka på, kan jag ha satt i för kraftiga batterier så den inbyggda solladdaren inte orkar fylla dem? Kan alldeles för lite om detta men att byta ett batteri till ett annat om båda är uppladdningsbara och samma storlek borde ju inte vara raketforskning?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16824
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: byta ut uppladdningsbara batteri i solcellslampa?

Inlägg av grym »

sannolikt japp,
det behövs ofta mer "solpaneler" än vad som finns som standard och någon form av överladdningsskydd om man sätter på mer solceller

en sak jag gjort har varit att ta solceller från en eller två till sollyckor och satt mot batteriet med en backdiod

då lsd nimh från ikea
har då funkat ok i några år
Prins Valiant
Inlägg: 962
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: byta ut uppladdningsbara batteri i solcellslampa?

Inlägg av Prins Valiant »

Jag såg idag en unpacking video om uppladdningsbara batterier typ 18650 från Biltema. Han testade dessa. Strunt samma, han hade solcellsbelysning som var dålig och skulle byta batterier. Han vägde batterierna, och de dåliga som satt i belysningen vägde 32 gram och var betydligt lättare än de han köpte på Biltema, som vägde 47 gram. Så vill man bygga billig belysning i Kina, kan man använda delvis tomma batterier.
Så du har kanske lättviktsbatterier i din solcellsbelysning. Lycka till med nya batterier!
Skriv svar