Boxer drar sig ur marknätet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Humulus
Inlägg: 2739
Blev medlem: 15 september 2006, 00:27:21
Ort: Linköping

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Humulus »

Personligen tycker jag att det största fördelen med Boxer i sin nuvarande form är möjligheten
att kunna spela in och se program när man själv vill och att kunna spola förbi den
eländiga reklamen :shock:
Inget av det lär ju gå med deras kassa "hub" som dessutom verkar buggig.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14215
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av swesysmgr »

Nerre skrev: 28 april 2024, 13:50:32 Ja men de tittar väl inte via marknätet på alla de kanalerna?
De vill titta på alla kanaler de betalar för och struntar i distributionsformen, den som har alla kanaler via ip-tv har inget intresse av Boxer idag. Jag tror det var vanligare för 20 år sedan när bredband var mindre utbyggt och dyrare för hög hastighet och mycket trafik.
Nerre skrev: 28 april 2024, 13:50:32 Jag trodde vi diskuterade de som idag tittar på TV via marknätet, med Boxer som leverantör.
Ja, en distributionsform för betalkanaler som kommer att försvinna tillsammans med kabel-tv, vilka alternativ finns?

Jag tror de fria, okrypterade kanalerna kommer att fortsätta sändas som tidigare, den som inte kan få eller inte vill ha internetanslutning via fiber eller 5G men ändå vill se på betalkanaler får skaffa parabol.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17226
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av AndLi »

Satellit känns också väldigt utdött för svenskt standardutrustning? Och resten löses väl via VPN?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14215
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av swesysmgr »

VPN hjälper inte om du bor där snabb och pålitlig internetanslutning saknas.

Den lilla grupp som bor på sådana ställen men vill fortsätta se betal-tv får skaffa parabol.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17226
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av AndLi »

Tänkte mer att de flesta med parabol på senare år har varit för att se kanaler som inte är med i standardutbudet hos svenska leverantörer....
Nerre
Inlägg: 26737
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Nerre »

AndLi skrev: 28 april 2024, 14:11:52 Men ditt titta så mycket dyrare pris baserade sig på att man köpte dyrsurfen varje månad. Verkar onödigt om.man bara är i stugan 2 ggr om året tex...
2 ggr om året? Vi brukar vara där säkert 10 gånger om året. Och då är det mina föräldrars stuga, hade det varit vår egen hade vi nog varit där ännu oftare.
Nerre
Inlägg: 26737
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Nerre »

swesysmgr skrev: 28 april 2024, 16:33:17 Den lilla grupp som bor på sådana ställen men vill fortsätta se betal-tv får skaffa parabol.
Kan man se Boxers kanaler via parabol med Boxers programkort?

Jag pratar fortfarande om de som kör Boxer hemma idag, inte de som har andra abonnemang.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17226
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av AndLi »

Nerre skrev: 28 april 2024, 18:44:49
AndLi skrev: 28 april 2024, 14:11:52 Men ditt titta så mycket dyrare pris baserade sig på att man köpte dyrsurfen varje månad. Verkar onödigt om.man bara är i stugan 2 ggr om året tex...
2 ggr om året? Vi brukar vara där säkert 10 gånger om året. Och då är det mina föräldrars stuga, hade det varit vår egen hade vi nog varit där ännu oftare.
Det är inte hållbart med fler, kör längre vistelser istället, tror iof rekordet är 5ggr på ett år... ledde till ett silverkort på sas...
Men det beror ju såklart på var man har stugan...
Användarvisningsbild
Humulus
Inlägg: 2739
Blev medlem: 15 september 2006, 00:27:21
Ort: Linköping

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Humulus »

...och vi som vill spela in program är väl rökta eller får ställa en filmkamera
framför TV:n... :(

En nackdel att ett enda bolag numera står för all icke ip-buren kommunikation (Tele2).
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14215
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av swesysmgr »

Nerre skrev: 28 april 2024, 18:46:23
swesysmgr skrev: 28 april 2024, 16:33:17 Den lilla grupp som bor på sådana ställen men vill fortsätta se betal-tv får skaffa parabol.
Kan man se Boxers kanaler via parabol med Boxers programkort?

Jag pratar fortfarande om de som kör Boxer hemma idag, inte de som har andra abonnemang.
Och jag menar att de som kör Boxer hemma kommer att få välja något annat, en Apple TV eller en Android-baserad box från Google eller någon konkurrent och ansluta den till internet. Även satellitboxarna från Allente kör Android och har diverse appar där du kan spela strömmande media om boxen ansluts till internet.

Alternativt nöja sig med grundutbudet vilket jag tror kommer att finnas kvar, jag gissar att en TV som klarar DVB-T2 kommer att krävas för att se alla fria kanaler.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14215
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av swesysmgr »

Humulus skrev: 28 april 2024, 19:57:52 ...och vi som vill spela in program är väl rökta eller får ställa en filmkamera
framför TV:n... :(

En nackdel att ett enda bolag numera står för all icke ip-buren kommunikation (Tele2).
Allente ägs inte av Tele2 och du kan spela in kanalerna som distribueras via satellit eller fiber (där de finns) på deras Google TV baserade box om du betalar för en extern USB-disk eller ett minneskort som tillbehör.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33919
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Glenn »

Humulus skrev: 28 april 2024, 19:57:52 ...och vi som vill spela in program är väl rökta eller får ställa en filmkamera
framför TV:n... :(
Det är så många som spelar in så det kommer garanterat en lösning för det.

Personligen fördrar jag att ladda ner från playtjänster så klipps reklamen bort automagiskt, och man får allt i fullhd.
Användarvisningsbild
Humulus
Inlägg: 2739
Blev medlem: 15 september 2006, 00:27:21
Ort: Linköping

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Humulus »

Glenn: Hur gör man det? Kräver väl i så fall någon form av splitter och Mediadator antar jag?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33919
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Glenn »

Man använder väl nån box med inspelning, morsan har en för comhem/tele2, tror de flesta erbjude rnån variant.
Nerre
Inlägg: 26737
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Nerre »

Problemet med inspelning stavas väl CI+, där utgivaren kan bestämma om programmet får spelas in eller inte och hur länge det får sparas. Tror de även kan begränsa hur många gånger man får titta på inspelningen.
Skriv svar