Mbus - TTL kina adaptrar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
malman
Inlägg: 545
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Mbus - TTL kina adaptrar

Inlägg av malman »

Slarvade bort mina lab exemplar av mbus-ttl adaprar som inhandlades för att interfaca min kaifa elmätare.
Den nyttjar Mbus över den norska Han standarden, 2 poler i en 8pol modularplugg.

Modulerna använder kinesisk krets fc722 vilket verkar vara slimmad kopia av texas tss721.
Hittar dock bara krumelurdatablad

Så jag handlade nya via billigaste amazon säljaren… 137kr st….

Men tyvärr funkade de inte… visar sig att de inte orkar driva på optokopplaren tillräckligt via återvunnen kraft från bus’en…… kommer mkt lite igenom optokopplaren…

Försökta ändra div förkopplingsmotstånd på optokopplaren, öka resistansen på pullupen på andra sidan, justerat div resistanser runt pnp drivtrissan till opton… men driver jag opton hårdare drar den för mycket ström och spänningen sjunker då i ström reservoaren. Ökade kapacitansen i denna, men utan förbättring

Det sitter optokopplare märkta 817 på dessa, men div bilder visar att andra kopior har andra optokopplare, ser dock inte beteckningarna på div bilder….

Misstänker att denna 817 kopia inte är så särdeles bra, eller rent av fel i denna applikation. Antar att tillverkaren kastade dit nåt utan att testa…

Någon som har dylika moduler som kan ta ett kort på komponenterna o posta, eller iaf läsa vad ni har för optokopplare på era.

[Edit] noterade att vissa varianter av denna modul har ett extra motstånd mellan bas och emitter... Ser dock inte värdet....... Testat med 130k pull upp på utgången från kretsen, vilket en bild visar i databladet.... Men utan någon förbättring..[end of edit]

[[ Edit 2]] laddade upp justerat schema, PNP trissan matas från pin 8, inte pinne 3 som jag först gissat. [[EndOfEdit]]
IMG_1295.jpeg
20240325_210653.jpg
20240325_210736.jpg
20240324_021727.jpg
Monterat tillsammans med en Nodemcu esp32,
Och kör AMS2MQTT från https://github.com/UtilitechAS/amsreader-firmware
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av malman 26 mars 2024, 22:08:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Mbus - TTL kina adaptrar

Inlägg av Icecap »

PC817 är billig och har en CTR på ung. 50%.

Detta betyder att man antingen driver dom hårdare ELLER minskar laster på utgången.
malman
Inlägg: 545
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Mbus - TTL kina adaptrar

Inlägg av malman »

Har försökt med båda varianterna, misstänker att de nog inte lever upp till spec...
Mygg@n
Inlägg: 201
Blev medlem: 11 mars 2009, 12:29:35
Ort: Dalarna
Kontakt:

Re: Mbus - TTL kina adaptrar

Inlägg av Mygg@n »

Jag använder samma kort till min mätare Kamstrup med HAN-port.
mbus2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Mbus - TTL kina adaptrar

Inlägg av Icecap »

2k (202) mellan VCC o RxD bör vara som lägst 4k.
Mygg@n
Inlägg: 201
Blev medlem: 11 mars 2009, 12:29:35
Ort: Dalarna
Kontakt:

Re: Mbus - TTL kina adaptrar

Inlägg av Mygg@n »

Jag har även ett M-Bus Slave Click kort som jag inte testat än...
mer info här: https://www.mikroe.com/m-bus-slave-click
mbus-slave.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
malman
Inlägg: 545
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Mbus - TTL kina adaptrar

Inlägg av malman »

Tack för bilderna, du verkar ha ett identiskt lika kort med mina... och med 817 optokopplare.... Skall testa att byta denna på ett kort o se... Har Sharp xx817 liggandes... Någonstans..... ;)

Verkar finnas en uppsjö med kopior på dessa moduler, med lite olika placering av mbus anslutningarna, seriemotståndet på ingången, samt ledningsdragningen till basen på trissan. Somliga har också ett extra pullupmotstånd på basen.

Kompisen har fart på sina moduler, men mina ville inte. Iofs bara testat en av dem fullt ut, så teoretiskt kan det handla om en kass optokopplare.... Men tyckte drivsignalen såg tveksam ut på båda mina moduler... Men men.... Kompisen var bortrest så jag kunde inte jämföramed hans moduler...
malman
Inlägg: 545
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Mbus - TTL kina adaptrar

Inlägg av malman »

Icecap skrev: 26 mars 2024, 20:33:55 2k (202) mellan VCC o RxD bör vara som lägst 4k.

Jo jag tyckte också det var väl lågt, å testade med 10k, och minskade också seriemotståndet till Led sidan, i ett par steg ned till 800ohm…. Men fortfarande mkt svag ’modulation’ av signal ut….
malman
Inlägg: 545
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Mbus - TTL kina adaptrar

Inlägg av malman »

Hmm... Kanske kan funka bättre att övervinna pullup mm om man inte har en esp32 pinne satt som utgång.... :rofl
Har dock inte fnulat ut varför det är så...
(Om nu inte utgången är satt som input med stark pullup....)
Försöker nu förstå mig på sourcen...
Min tro var att jag skulle ha mottagen data till gpio16....
Har laddat på filerna ur arkivet ams2mqtt-esp32-2.2.28.zip

Dvs troligen inget fel alls på kort o optokopplare... Bara skit bakom spakarna som vanligt.... Nu skall jag bara lista ut VAD jag gjort fel... ;)

[edit] Möjligen att man i conf.gränssnittet borde valt rätt io port, och slagit av pullup flaggan…. Lurade mig på att instruktionerna så hårt pekade att använda en viss port, trodde det var hårdkodat och ej justerbart….
Men nu lyckades jag nog ta död på wifibiten i esp32’an eller nåt med en förlupen mättåt… funkar utmärkt att programera om mm, men den gör inte det den skall å svarar inte på ping, reggar sig ej på wifit, och vägrar att gå in i ap-mod….

Alltid är det nåt….. orkar inte byta ut den ikväll… får bli morgondagens sidouppgift på jobbet där jag har en bättre avlödningsstation….. [EndOfEdit]
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Mbus - TTL kina adaptrar

Inlägg av Mindmapper »

Det blir bara mer och mer intressant.
malman
Inlägg: 545
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Mbus - TTL kina adaptrar

Inlägg av malman »

Tycker du det... :). Jag tyckte det vart snudd på pinsamt.... Men men.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Mbus - TTL kina adaptrar

Inlägg av Mindmapper »

Det intressanta är att du verkar vara väldigt nära lösningen. Eventuella begångna misstag är lärorika för väldigt många som läser, fast man själv ser det annorlunda. Tack för att du delar med dig! Tråkigt med den trashade wifi delen, fast det är ändå ett överkomligt offer. :(
Själv har du påmint mig att jag har en CMA30 M-bus master liggande som jag kan göra något med.
Informationen om Tss721 o 722 var också nyttig, tillsammans med dina problembeskrivningar
malman
Inlägg: 545
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Mbus - TTL kina adaptrar

Inlägg av malman »

Nuuu, äntligen så funkar det… :)

Bytte ut den trillskande ESP32’an. Och efter en del fipplande fram å tillbaka hoppade det igång…. Men särskilt logiskt tyckte inte det var….

När man bootar esp32an med denna firmware första gången så går den in i wifi-ap läge o man kan ansluta till den o göra en del inställningar. Jag trodde io bitarna var hårdkodade, men man får initialt välja kort typ, och väljer man generic EsP32 så behöver man pilla på div inställningar ang io portar mm. Fanns olika uarts att välja på liksom div io pinnar för Mbus kommunikationen. Fick sättas till uart2 vilket motsvarar gpio16. Visade sig också att man fick assigna ap-mode switchen till en io pinne, 4 i mitt fall. (Förklarar varför jag inte fick det att funka först) Och onboard led fick också pekas ut, 2 här. I instruktionerna läste jag någonstans att mbus/han pullup skulle slås av, vilket också känndes logiskt, med vad jag nu lärt mig med den senaste tidens labbande. Men saker hoppade inte igång förrän jag satte tillbaka den i ibockat utförande (vilket den är default). Så nuuuuuuuu får jag äntligen data igenom burken. Och nää… inga förändringar behövdes på Mbus/TTL-adaptern egentligen….

Lite blandade bilder på slutlig hw... Inkl 3dprintad och laser graverad låda.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar