Tjänst: tillverka ett fäste för kulmutter.

John Eriksson
Inlägg: 476
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Tjänst: tillverka ett fäste för kulmutter.

Inlägg av John Eriksson »

Hej på Er alla.

Jag har ett behov att tillverka ett fäste för kulmutter. Skall vara två st. i stål. Har gjort en ritning som visar hur fästet är tänkt att se ut. Kan vara möjligt att anpassa efter önskemål, radie 21 mm till en fas.för att göra tillverkning enklare
Finns någon som har bättre möjligheter och material än vad jag har att tillverka dessa till mig vore jag tacksam.
kulskruvmutter fäste.pdf
Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av John Eriksson 22 mars 2024, 14:55:09, redigerad totalt 1 gång.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Tjänst: tillverka ett fästa för kulmutter.

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag kan intetillverka dem, men jag vill fråga i alla fall, Hur skall kulmuttern sitta fast i hålet? Sedan så är ju de mesta kulmuttrarna i denna storlek tillverkade i Aluminium. Det är ju betydligt lättare att bearbeta. Måste den vara rund utvändigt. Det komplicerar ju tillverkniongen ytterligare?
kulmutter 40 mm.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
John Eriksson
Inlägg: 476
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Tjänst: tillverka ett fästa för kulmutter.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Tänker mig att kulmuttern skall endera pressas in i Kulmutterfästet, alternativt limmas med Loctite. Det är fråga om en kulskruv 20 mm i diameter och 5 mm stigning. Kan tänka mig att ta boret radien 21 mm och göra en fasning istället. Denna radie/fasning är för att jag skall slippa bearbeta mitt Demanders FB501 koordinatbord så mycket. Jag har fattat att fästet för kulmuttern kan vara gjort i aluminium men själva kulmuttern borde väl vara gjord i härdbart stål.
Har även tänkt att bearbeta kulmuttern, slipa ner flänsen med de borrade hålen enligt bilden, eller om det går att svarva ner flänsen till 42 mm diameter. För att slippa bearbeta koordinatbordet så mycket.
Skärmklipp Kulmutter Kulmutterfäste och kulskruv.jpg
Alternativt utseende på fäste kulmutter.
Altrnativt utssende på fäste.JPG
Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Tjänst: tillverka ett fäste för kulmutter.

Inlägg av hawkan »

Kan du utgå från ett färdigt fäste och göra de modifieringar som behövs själv?
Gör cylinderstumpen, kanske t om köpa en stump slipad stång och skruva dit.
Om formen är fel, kör med vinkelslipen.

Här finns fästen https://www.jbcnc.se/cnc-mekanik-c-42/k ... u20-p-1669
och som vanligt dräller det av sånt här på aliexpress https://www.aliexpress.com/w/wholesale- ... sg20h.html
Skriv svar