Fråga angående mätning på npn transistor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tallrot
Inlägg: 75
Blev medlem: 17 februari 2011, 22:26:11

Fråga angående mätning på npn transistor

Inlägg av tallrot »

I boken elektronik för alla ger de en tabell som visar om resistansen ska vara låg eller hög när man mäter på en npn respektive pnp transistor. I exemplet för npn på första raden, när jag mäter så får jag ett lågt motstånd istället för högt och tvärtom högt motstånd när det står lågt. Är det jag som har missförstått vad de menar eller är det tryckfel i boken?
transistor.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3526
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Fråga angående mätning på npn transistor

Inlägg av breflabb »

K-E skall alltid vara högt både NPN och PNP ( undantag för vissa högeffekt transistorer, som kan uppvisa lite läckage)
B-E, B-K skall leda åt ena hållet och spärra åt andra om du byter plats på bas kabeln
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Fråga angående mätning på npn transistor

Inlägg av Mindmapper »

tallrot skrev: 19 mars 2024, 22:10:00 I boken elektronik för alla ger de en tabell som visar om resistansen ska vara låg eller hög när man mäter på en npn respektive pnp transistor. I exemplet för npn på första raden, när jag mäter så får jag ett lågt motstånd istället för högt och tvärtom högt motstånd när det står lågt. Är det jag som har missförstått vad de menar eller är det tryckfel i boken?

transistor.jpg
Kan vara så att instrumentet är märkt med + ovh -. Vilket du bör följa när du mäter spänning och ström, för att veta var du har den positiva och negativa polariteten.
När du mäter resistans spelar det normalt inte någon roll vilken polaritet du har när du mäter en resistor. Det finns instrument som skickar ut negativ polaritet på + och v.v. I det fallet får du det fenomen du beskriver.

Jag brukade alltid kolla instrumenten förut med ett annat instrument. Det är alltid bra att veta polariteten om man ska identifiera NPN/PNP på okända transistorer.
Har man inte två instrument kan man använda en diod med tydligt utmärkt katod för att se polariteten som instrumentet har.
ghu
Inlägg: 592
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Fråga angående mätning på npn transistor

Inlägg av ghu »

Har du en modern digital multimeter så ska du inte använda "ohmmätning" för att mäta dioder/transistorer.
Orsaken är att moderna multimetrar skickar ut maximalt ca 0,5 V vid "ohmmätning".

Man ska använda diodtestområdet vilket maximalt skickar ut ca 2 V. Om du använder diodtestområdet så visar multimetern framspänningsfall istället för resistans vilket är tydligare.

Din bok är förmodligen skriven då det var vanligast med analoga multimetrar så det fanns inget diodtestområde. Din tabell är fel för vanliga moderna multimetrar, den ska vara tvärtom.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Fråga angående mätning på npn transistor

Inlägg av MiaM »

Gamla vridspoleinstrument, som boken nästan helt säkert är skriven för, brukar om jag minns rätt ha polariteten växlad vid ohmmätning jämfört med vad som är märkt plus och minus för att mäta likspänning och likström.

Anledningen är helt enkelt att för att vridspoleinstrumentet ska ge utslag åt rätt håll vid ohmmätning så måste batteriets pluspol givetvis kopplas till instrumentets pluspol, och med instrumentets minuspol normalt kopplat till anslutningen märkt minus så får man detta resultat.

Dåligt förklarat om boken inte nämner detta. Kanske nämnts tidigare i nån text om att mäta på dioder?

Bra att du hittat detta - det kan ju vara värt att uppdatera, typ lägga in en extra egengjord pdf-sida, i scannade böcker som sprids på nätet.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Fråga angående mätning på npn transistor

Inlägg av Mindmapper »

Med tanke på vad som framkommer i denna tråd kom jag på en viktig sak.
De fyra bokstäverna RTFM gäller fortfarande.
Läs manualen, läs den återkommande. OK manualer på flera 1000 sidor är inte så upphetsande att ge sig på och sträckläsa. Det ska man aldrig göra heller. Där läser man det som är av intresse för stunden.

Mindre manualer t.ex för en multimeter. Är inte så många sidor så den kan man läsa helt och hållet. I varje fall så att man vet vad som går att hitta där. Sedan kan man återkomma vid behov. Vissa instrumentmanualer har jag tittat i rätt många ggr. Ofta hittar man nya saker som man inte fastnat för tidigare. Sedan har vi ett fåtal som har ett absolut fantastiskt bildminne och kommer ihåg allt på en gång. Det hör också ihop med erfarenhet. Som nybörjare lägger man inte vikt vid vissa saker. När man sedan lärt sig mera ser man helt plötsligt nya detaljer som inte sagt så mycket tidigare.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Fråga angående mätning på npn transistor

Inlägg av bit96 »

Det är jättemånga år sen jag läste böckerna Allt om Elektronik och gjorde dessa experiment.
Men jag minns helt säkert att boken beskrivet detta, att mätinstrumentets svarta minuspol/sladd blir 'plus' vid ohmmätning.
Och det stämde med min Kamoden-mätare från Clas Ohlson.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Fråga angående mätning på npn transistor

Inlägg av Icecap »

På riktigt många mätinstrumenter av äldre och/eller inte-ganska-dyra modeller är det sant att polariteten växlar vid motståndsmätning.
tallrot
Inlägg: 75
Blev medlem: 17 februari 2011, 22:26:11

Re: Fråga angående mätning på npn transistor

Inlägg av tallrot »

ghu skrev: 20 mars 2024, 06:38:19 Har du en modern digital multimeter så ska du inte använda "ohmmätning" för att mäta dioder/transistorer.
Orsaken är att moderna multimetrar skickar ut maximalt ca 0,5 V vid "ohmmätning".

Man ska använda diodtestområdet vilket maximalt skickar ut ca 2 V. Om du använder diodtestområdet så visar multimetern framspänningsfall istället för resistans vilket är tydligare.

Din bok är förmodligen skriven då det var vanligast med analoga multimetrar så det fanns inget diodtestområde. Din tabell är fel för vanliga moderna multimetrar, den ska vara tvärtom.
Stort tack för alla tips, jo jag använder en modern digital multimeter och kör med diodtestning så det är väl därför resultatet blir tvärtom vad som står i boken eftersom den är skriven för analoga instrument :)
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18404
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Fråga angående mätning på npn transistor

Inlägg av 4kTRB »

Du kan även mäta fram vad som är emitter resp. kollektor på t.ex. en NPN-trissa.
Ta t.ex. BF199 som levereras i 2 olika utförande. Genom att mäta med diod-funktionen kan du avgöra vad som är vad.
Skriv svar