HD kvalitet Tele2/Comhem grundutbud.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: HD kvalitet Tele2/Comhem grundutbud.

Inlägg av säter »

MiaM skrev: 12 mars 2024, 08:24:11 jag skulle seriöst vilja läsa en halvsida skriven av nån som forskar på människor, som förklarar konceptet att ha TV påslagen som bakgrundsgrej
Jag har TVn på dygnet runt.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: HD kvalitet Tele2/Comhem grundutbud.

Inlägg av MiaM »

Glenn skrev: 12 mars 2024, 10:16:05Okej, hyreshus utan balkonger, hur monterar dom upp paraboler ?
Lagen (om den finns kvar som den var förr) ger hyresgästen rätt att montera antenn på taket.

Varje vettig hyresvärd skulle montera upp en enda parabol med huvud med flera utgångar, eller med tanke på kostnadsläget osv montera en parabol per fyra bostäder eftersom huvudena ofta finns med inbyggd switch och upp till fyra utgångar.

Alternativet är att hyresvärden står för en burk som omvandlar just de kanaler man har rätt att ta emot enligt denna lag, och skickar ut dem vidare på lämpligt sätt i befintligt antennät.

OBS att detta gäller dessutom normalt bara de absolut minsta hålorna eller snarast hyreshus som ligger långt från alla andra hyreshus, och i vissa fall semi-slum-snål-hyresvärdar. Även små hålor med typ 1k invånare och kanske 20 hyreshus byggde kabel-tv-nät. Har själv sett ett sånt där man använde luftledningar av kostnadsskäl.

=============================

Jag kanske är för fokuserad på att "konsumera på riktigt" på media jag konsumerar? Det enda som jag generellt sett haft på i bakgrunden genom åren har varit radio och då program där de pratar en stund och sen spelar musik.

Undantaget på modern tid är att jag lyssnar ofta på poddar medan jag spelar datorspel. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: HD kvalitet Tele2/Comhem grundutbud.

Inlägg av Glenn »

MiaM skrev: 13 mars 2024, 08:43:04
Glenn skrev: 12 mars 2024, 10:16:05Okej, hyreshus utan balkonger, hur monterar dom upp paraboler ?
Lagen (om den finns kvar som den var förr) ger hyresgästen rätt att montera antenn på taket.
Jag hittar verkligen ingenting om det när jag söker.

Däremot står det "överallt" att hyresgäster inte har rätt att montera paraboler på fasad eller tak, men däremot inne på balkonger.

De flesta brf verkar ha samma regler, all montering av parabolantenner utom inne på balkonger kräver godkännande från styrelse.

En kompis försökte på 90-talet få tillstånd att sätta upp en parabol på taket i det hyreshus han bodde i, och lyckades faktiskt,
det han inte tänkte på var att kabeldragningen inte ingick i samma tillstånd, och där blev det tvärstopp.
Varje vettig hyresvärd skulle montera upp en enda parabol med huvud med flera utgångar, eller med tanke på kostnadsläget osv montera en parabol per fyra bostäder eftersom huvudena ofta finns med inbyggd switch och upp till fyra utgångar.
Du inser nog inte hur många olika satelliter på olika ställen som folk i invandrartäta områden vill titta på.

Sen är det väl knappast nån hyresvärd vill hålla på med heller, i synnerhet inte idag när "allt" streamas.
Alternativet är att hyresvärden står för en burk som omvandlar just de kanaler man har rätt att ta emot enligt denna lag, och skickar ut dem vidare på lämpligt sätt i befintligt antennät.
Uhm, det är väl bara 1,2,4,kunskapskanalen och barnkanalen som är must-carry ?
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: HD kvalitet Tele2/Comhem grundutbud.

Inlägg av MiaM »

Lagen kanske har slopats.

Men den gällde enbart de som idag är must-carry.

Hela diskussionen byggde ju på att släcka marksända nätet. De som bor i hyresbostäder utan kabel-TV skulle då ha rätt att ta emot must-carry-kanalerna med egen parabol, och på köpet då kunna ta emot resten från samma satellit(er).

Jag undrar om det kanske rent av är så att nån slags sammanslutning av hyresvärdar och/eller avtal med hyresgästföreningen helt enkelt gjort oss av med de hyresvärdar som inte erbjuder antenn till hyresgästerna?

Detta har inget med vilka andra satelliter folk vill kunna se.

Och ja, streaming är väl vad folk får ägna sig åt om de skulle bo hos en sån hyresvärd och vill se mer än must-carry-utbudet.

Det kanske också var nåt prejudicerande fall som styrde detta utan att det tydligt stod i en lag. Eller så kanske det rent av var branschpraxis utan att ens vara prejudicerande fall, för att ingen av dessa semi-slump-hyresvärdar ville driva det juridiskt. Det hade ju riskerat att resultera i nån utgift ifall de förlorat, istället för att bara strunta i allt.

Hur som helst så skulle jag säga att det blir nära noll problem om vi skulle stänga marksända TV-nätet, och vi skulle frigöra massor av utrymme i etern som kan användas för mobildata av alla de slag. Skulle säga att det är ett större problem att vi avvecklar kopparnätet.
ghu
Inlägg: 592
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: HD kvalitet Tele2/Comhem grundutbud.

Inlägg av ghu »

Marknätet har flera fördelar gentemot streaming som många inte tänker på:

Det finns ingen returkanal så "storebror" kan inte se vad du tittar på.
Det är väldigt energisnålt. En sändarstation på 10 kW kan betjäna 100 000 hushåll.
Marknätet är väldigt driftsäkert.
Av beredskapsskäl vill man inte vara helt beroende av internet för samhällsinformation.

Alltså finns det skäl att inte lägga ner marknätet helt.
Däremot borde man kanske minska bandbredden som marknätet använder.
Ca 90% av linjär-TV tittandet sker på ca 10-15 TV-kanaler. Marknätet nu har 40-50 kanaler.
Om man minskar antalet muxar från nuvarande 6 till 3 och använder Single Frequency Network i mycket högre utsträckning kan man reducera bandbredden som marknätet använder mycket. Men detta är en förhandling med grannländer så att de också gör på samma sätt.
Användarvisningsbild
Humulus
Inlägg: 2724
Blev medlem: 15 september 2006, 00:27:21
Ort: Linköping

Re: HD kvalitet Tele2/Comhem grundutbud.

Inlägg av Humulus »

Ja, det skulle dessutom bli ett ramaskri om man bara stängde marknätet!
Väldigt få villor har kabel-tv anslutning. Och dessa skulle då bli tvungna skaffa parabol?
Och det är inte helt marginellt antal som inte har fritt läge, speciellt inte uppåt landet.
Dessutom så skulle det ju då krävas att staten slöt avtal eller tog över drift för att kunna
vidhålla beredskapskanaler och must carry. Nej, dålig ide. Satellitsändningar är väl dessutom
den teknik som tappat mest användare på senare tid?
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: HD kvalitet Tele2/Comhem grundutbud.

Inlägg av MiaM »

Fast det blev vad jag minns inget ramaskri när alla dessa villor tvingades bekosta digitalboxar ur egen ficka för 15-20 år sen (hur länge det nu var).

Angående redundans/driftsäkerhet så har väl typ alla ISP:er lokala DHCP-servrar för ganska små områden, typiskt som en kommun eller liknande, varpå själva processen att ansluta och få en IP tilldelad kommer fungera även vid rätt svåra störningar. Då återstår bara frågan om att ha servrar för att servera strömmat innehåll utspritt på tillräckligt många ställen. Informationen till dessa servrar kan i sin tur komma på samma sätt, vad det nu är, som informationen till marknätets sändare. Vet faktiskt inte hur distributionen sker idag men gissar att det troligast är fiber eller möjligtvis radiolänk. Om regionala och lokala "kontor" av olika slag kan gripa in vid störningar så är mycket löst.

Men jag skulle säga att TV har rätt låg prioritet ur beredskapssynvinkel. FM-radio är mycket viktigare. Det är mycket få personer som kan ta emot TV vid strömavbrott, medan en hel del har batteridrivna radioapparater och väldigt många, speciellt i glesbygd, har radio i sina bilar. "Alla" kan också ta emot saker via mobildata med sin mobil vid strömavbrott, så där är väl faktiskt mobildata säkrare än marksänd TV.

Håller med om anti-storebror-argumentet, men för den som vill slippa storebror så är det bara att ta emot satellit-TV.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14867
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: HD kvalitet Tele2/Comhem grundutbud.

Inlägg av mrfrenzy »

>Angående redundans/driftsäkerhet så har väl typ alla ISP:er lokala DHCP-servrar för ganska små områden, typiskt som en kommun eller liknande, varpå själva processen att ansluta och få en IP tilldelad kommer fungera även vid rätt svåra störningar.

Det är precis tvärtom. Allt hamnar i "molnet" nu, även sådana traditionellt lokala saker som DHCP och DNS-servrar.
Dels för att det är billigare att driva rent infrastrukturmässigt och det är för dåliga kravställningar på driftsäkerhet, dels för att det är brist på IPV4-adresser så man försöker konsolidera dessa så mycket det går.
Det blir ännu värre med "öppna" nät, då är det en lokal server som ska identifiera vilken tjänsteleverantör varje kund valt, sedan vidarebefordra dess DHCP-frågor till rätt ISPs server.
Användarvisningsbild
Humulus
Inlägg: 2724
Blev medlem: 15 september 2006, 00:27:21
Ort: Linköping

Re: HD kvalitet Tele2/Comhem grundutbud.

Inlägg av Humulus »

Antar att du avser nedsläckningen av dom analoga sändningarna? Ja en del protester var det väl, men rätt många hade redan morderna
tv-apparater som kunde ta emot DVB-T.
Är en vanssinigt stor skillnad mot om alla skulle behöva sätta upp paraboler och dra kablar för detta och dessutom behöva skaffa boxar
för DVB-S. Lyckligtvis är du nog rätt ensam om dom där iderna.


MiaM skrev: 16 mars 2024, 17:05:18 Fast det blev vad jag minns inget ramaskri när alla dessa villor tvingades bekosta digitalboxar ur egen ficka för 15-20 år sen (hur länge det nu var).

Angående redundans/driftsäkerhet så har väl typ alla ISP:er lokala DHCP-servrar för ganska små områden, typiskt som en kommun eller liknande, varpå själva processen att ansluta och få en IP tilldelad kommer fungera även vid rätt svåra störningar. Då återstår bara frågan om att ha servrar för att servera strömmat innehåll utspritt på tillräckligt många ställen. Informationen till dessa servrar kan i sin tur komma på samma sätt, vad det nu är, som informationen till marknätets sändare. Vet faktiskt inte hur distributionen sker idag men gissar att det troligast är fiber eller möjligtvis radiolänk. Om regionala och lokala "kontor" av olika slag kan gripa in vid störningar så är mycket löst.

Men jag skulle säga att TV har rätt låg prioritet ur beredskapssynvinkel. FM-radio är mycket viktigare. Det är mycket få personer som kan ta emot TV vid strömavbrott, medan en hel del har batteridrivna radioapparater och väldigt många, speciellt i glesbygd, har radio i sina bilar. "Alla" kan också ta emot saker via mobildata med sin mobil vid strömavbrott, så där är väl faktiskt mobildata säkrare än marksänd TV.

Håller med om anti-storebror-argumentet, men för den som vill slippa storebror så är det bara att ta emot satellit-TV.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: HD kvalitet Tele2/Comhem grundutbud.

Inlägg av Glenn »

Detklagades ganska mycket på digitaliseringen ja, eller snarare nedsläckningen av det analoga nätet.

och såhär i efterhand kan jag tycka att jag med flera hade rätt, det var fullkomligt idiotiskt.

Bara några år senare fick man ju byta allt igen för att få HD, man borde inväntat det och behållt analoga sändningar ett tag till.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: HD kvalitet Tele2/Comhem grundutbud.

Inlägg av MiaM »

mrfrenzy: Intressant, med tanke på att geolokalisering baserad på IP ändå verkar fungera.

Humulus: Äsch, det är ju ändå bara boomers som antagligen ändå inte klarar att ställa in kanaler osv som drabbades, och om de ändå ska ha besök av nån som ställer in deras box osv så kan de lika gärna sätta upp en parabol på köpet. Tar väl typ en halvtimma att sätta upp en parabol på befintlig TV-antennmast och dra kabel förutsatt att det är max ett tvåvåningshus och att man har klammerpistol (som häftpistol fast för kabelklammer) istället för att spika klammer för hand, och använder gamla borrhålet ifall man ens behöver byta koaxkabeln. Först provar man att köra parabolen via den gamla TV-koaxkabeln, även om den har klart mer dämpning vid höga frekvenser än en avsedd för paraboler så kan signalen ändå vara stark nog eftersom mikrovågshuvuden tillverkade de senaste 30+ åren ger klart starkare signal än de första från hem-parabolernas barndom i mitten av 80-talet, varpå det nästan helt säkert går att använda t.ex. 10 meter kabel specad för max 700MHz även med drygt 2GHz med en signalstyrka som är god nog för 30+ meter av "korrekt" kabel.

Glenn: Dessutom bluffades det väl en del om vad som lovades v.s. vad som genomfördes. Vad jag minns så pratades det om att man skulle kunna få kort för att ta emot "must carry"-utbudet avgiftsfritt även med parabol. Det materialiserades aldrig vad jag vet.

Man kan också tycka att det hade väl varit vettigt om de gått ut mer tydligt och rekommenderat "nördar" att välja datorbaserad avkodning/mottagning för de fria kanalerna, eftersom uppgraderingen till HD lär ha blivit billigare. Kanske.
ghu
Inlägg: 592
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: HD kvalitet Tele2/Comhem grundutbud.

Inlägg av ghu »

Ta emot "must carry"-utbudet avgiftsfritt även med parabol
https://www.allente.se/kundservice/abon ... tionskort/
Senast redigerad av ghu 17 mars 2024, 17:40:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: HD kvalitet Tele2/Comhem grundutbud.

Inlägg av säter »

MiaM skrev: 17 mars 2024, 16:57:22 Dessutom bluffades det väl en del om vad som lovades v.s. vad som genomfördes. Vad jag minns så pratades det om att man skulle kunna få kort för att ta emot "must carry"-utbudet avgiftsfritt även med parabol. Det materialiserades aldrig vad jag vet.
Jag betalade deposit för ett kort som aldrig levererades.
Däremot slogs sändningen på ändå.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: HD kvalitet Tele2/Comhem grundutbud.

Inlägg av MiaM »

Säter:
Men det var väl inte för parabol?
Eller hade du redan abonnemang på andra svenska kanaler? Tror att alla som hade abonnemang för annat också fick SVT & TV4, men det var ju via det abonnemang man i övrigt hade.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: HD kvalitet Tele2/Comhem grundutbud.

Inlägg av TomasL »

Vet inte hur det är nu, men när MPEG4 började sändas i marknätet för de fria kanalerna, så krävdes det att man hade ett BOXER-kort istoppat, dock behövde man inte ha några abonnemang.
Skriv svar