12V brytare med lysdiod till 24V.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Werateras
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 augusti 2011, 07:15:41

12V brytare med lysdiod till 24V.

Inlägg av Werateras »

Hej jag har dessa 12V brytare med lysdiod kopplat till 24V. Strömmen ut är typ 1mA, endast signal för att starta något.
https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000022303
Däremot lysdioden är dimensionerad för 12V och jag borde då sänka spänningen över den.

Det finns 3st ben på brytaren:
Ben 1, spänning in.
Ben 2, spänning ut styrsignal, här måste jag ha 24V men den drar ej mer än 1mA så den blir ej varm.
Ben 3, jord för lysdioden. Om man seriekopplar ett motstånd här så har man löst problemet.

Men nu är det så att jag har 30st såna brytare med lysdiod och jag vill ej ha 30st motstånd som kan gå sönder p.g.a. konstruktionen.
Jag testade ett motstånd på 500ohm det fungerade men den blev lite väl varm. Brytarna lyser olika färg vid av och på, så strömförbrukningen är i princip alltid densamma, annars hade ett motstånd blir klurigt.

Jag experimenterade lite med spänningsregulator t.ex. denna men fick det ej att fungera;https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... had-p87049
Jag kopplar då lite konstigt. Brytarna ska ha 24V in, jag tänkte med spänningsregulatorn höja det som är jord till 12V, Men jag fick ej regulatorn att fungera då.

Har ni något tips på hur jag kan sänka spänningen. Vissa pratar om seriekoppla en massa dioder, men jag förstår ej skillnaden på detta och seriekoppla en massa motstånd? Blir inte värmeutvecklingen över den detsamma? Det enda med dioderna är att man kanske får samma spänning oavsett last, i mitt fall är det inget viktigt.
Senast redigerad av Werateras 6 mars 2024, 20:59:55, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: 12V brytare med lysdiod till 24V.

Inlägg av danei »

Behöver du så hög ström i dioden? 1kohm borde fungera. Jag har svårt att se en robustare lösning än resistorer.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: 12V brytare med lysdiod till 24V.

Inlägg av MadModder »

Min spontana tanke är att du behöver en spänningsregulator för negativ spänning för att det ska funka och då sänka från 24V, då de positiva är gjorda för att driva ner mot jord, inte upp mot en högre spänning.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: 12V brytare med lysdiod till 24V.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Och som alltid när det gäller lysdioder - det är strömmen som ska begränsas och det gör du enklast och tillförlitligast med ett motstånd.
Werateras
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 augusti 2011, 07:15:41

Re: 12V brytare med lysdiod till 24V.

Inlägg av Werateras »

Tackar för råden. Jag funderar på att köpa fler effektmotstånd och sprida ut dem. Den vanliga spänningsregulatorn kändes innan köpet som att den säkerligen inte kommer fungera som jag har tänkt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: 12V brytare med lysdiod till 24V.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det sitter ett strömbegränsningsmotstång i strömbrytaren och detta är dimensionerat för en spänning på 12V.

Skulle man mata en led direkt från 24V behövs inte så mycket. Framspänningsfallet över lysdioden är 2V, dvs du måste lägga 24-2=22V över motståndet.
Använd Ohmslag U = R x I, eller R = U/I, alltså motståndet är spänningen (22V) dividerat med strömmen.
Vill du ha 5mA ström ska motståndet vara 4.4 kOhm.

Nu vet du att strömbrytaren redan är dimensionerad för 12V, så då får du lägga till ett motstånd mellan anslutningen på sidan och jord och att det motståndet kan vara vad som helst mellan 4.7 och 10kOhm. Effektutveckling rör sig om (räknat på 5mA ström och 10 kOhm) 0.25W. Ett motstånd på 0.5 (max 1W) räcker förskräckligt bra.
Werateras
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 augusti 2011, 07:15:41

Re: 12V brytare med lysdiod till 24V.

Inlägg av Werateras »

Tack. Problemet med motstånd är att de är sköra komponenter som helt bör sitta på ett kretskort eller liknande. Men jag funderar på att köpa 4st och fördela så de var och en får mindre effekt över sig.

Btw: Jag har lyckas bränna en trimpott och en säkring på multimetern under tiden, man har för ont om tid och hinner ej tänka till. Detta var något som vara skulle fungera.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: 12V brytare med lysdiod till 24V.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Sköra och sköra ... Om nu inte brytarna hänger och dinglar i sladdarna utan är fästa i någon sorts panel ska du inte ha några problem med motstånden. Du kan ju dessutom dra krympslang över motstånden för att dels få dem extra isolerade och få en aning mer mekaniskt skydd.
Jag har ett 40-tal syntmoduler, de flesta med en eller flera lysdioder där det sitter ett motstånd lött direkt på lysdioden som sitter fast i panelen och sedan till en sladdstump som leder ner till ett kretskort. Inga bekymmer.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: 12V brytare med lysdiod till 24V.

Inlägg av MiaM »

En sockerbit, som faktiskt är fastskruvad och inte kan böjas som en banan fram och tillbaka, bör vara tillräckligt bra för att montera motstånden tillförlitligt.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: 12V brytare med lysdiod till 24V.

Inlägg av Mindmapper »

Koppla ihop alla "jord" på omkopplaren. Koppla katod på en 12V zenerdiod till dessa. Anod på zenerdioden ner till - 24V. Zenerdioden måste klara den ström som de samlade lysdioderna drar, med marginal.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: 12V brytare med lysdiod till 24V.

Inlägg av Mindmapper »

HUGGBÄVERN skrev: 6 mars 2024, 21:03:37 Det sitter ett strömbegränsningsmotstång i strömbrytaren och detta är dimensionerat för en spänning på 12V.

Skulle man mata en led direkt från 24V behövs inte så mycket. Framspänningsfallet över lysdioden är 2V, dvs du måste lägga 24-2=22V över motståndet.
Använd Ohmslag U = R x I, eller R = U/I, alltså motståndet är spänningen (22V) dividerat med strömmen.
Vill du ha 5mA ström ska motståndet vara 4.4 kOhm.

Nu vet du att strömbrytaren redan är dimensionerad för 12V, så då får du lägga till ett motstånd mellan anslutningen på sidan och jord och att det motståndet kan vara vad som helst mellan 4.7 och 10kOhm. Effektutveckling rör sig om (räknat på 5mA ström och 10 kOhm) 0.25W. Ett motstånd på 0.5 (max 1W) räcker förskräckligt bra.
Så rätt så rätt strömbegränsningen är redan gjord. Fast för 12V. Om vi tar bort 12V från 24V så har vi faktiskt 12V. Enklaste sättet att ta bort 12V är med en zenerdiod ner till minus på 24V matningen.
Även om 30 LED ska skicka strömmen genom zenerdioden ska den få ett spänningsfall på 12V över sig.
Frågan är bara hur stor ström är resistorn i omkopplaren beräknad för. Är det 10mA blir det 300mA med alla LED lysande. Behöver minst vara en 5W zener helst med bra kylning. Man skulle kunna avlasta zenerdioden lite med ett effektmotstånd i serie med zenerdioden. 10 ohm tar ner spänningen med ca 3V vid 300mA. Då kommer aldrig strömmen upp till 300mA så vi har minskat effektförlusten i zenern en hel del.

Det finns naturligtvis mera komplicerade lösningar också.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: 12V brytare med lysdiod till 24V.

Inlägg av Palle500 »

Mindmapper ett utmärkt förslag. Man kan även dela upp jorden i tex tre grupper från brytarna och köra med tre zenerdioder, ev även välja en högre zenerspänning än 12 V för att få ned strömmen och fortfarande se lysdioderna bra. Beror ju på miljön brytarna är monterade i.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: 12V brytare med lysdiod till 24V.

Inlägg av danei »

Det beror på vad dessa 24V är. I fordon brukar det i praktiken vara 29V. Tar du bort 12V blir det 17V. Resistorlösningen är då bättre. Den fördelar värmen på fler komponenter och man behöver ingen biffig zener.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: 12V brytare med lysdiod till 24V.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Zenerdiodlösningen kräver ju ändå ett motstånd, vilket ger en 100% mer komplicerad lösning.

Jag gjorde till jobbet en enkel men idiotsäker indikator med lysdiod:
- likriktarbrygga så oavsett hur den kopplades in, fick man rätt polaritet och man kunde mata med AC och DC.
- en lite konding för att filtrera lite oh slippa fladdrande ljus vid AC.
- ett strömbegränsningsmotstånd som var dimensionerat för 24V men som ändå tände lysdioden vid 12V.

Tänker mig att ser ut så här (före/efter):
IMG_20240307_114933_362.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: 12V brytare med lysdiod till 24V.

Inlägg av MiaM »

MadModder skrev: 6 mars 2024, 20:39:39Min spontana tanke är att du behöver en spänningsregulator för negativ spänning för att det ska funka och då sänka från 24V, då de positiva är gjorda för att driva ner mot jord, inte upp mot en högre spänning.
Håller 100% med om detta. Skolboksexempel för en 7912 linjärregulator, eller möjligtvis 79L12 ifall strömmen är så låg att man riskerar att falla under minstagränsen för vanlig 7912.

Se upp med vad flänsen är kopplad till. Jag är inte helt säker men tror att den är ansluten till -Vin på 7912, vilket för kanske enda gången i världshistorien är bra just här eftersom det är samma som minuspolen på 24V-systemet, d.v.s. den kan skruvas direkt mot fordonets chassi för kylning. Men jag kan minnas fel, läs datablad först eller ohmmät vilken signal den är kopplad till.
Skriv svar